chrome firefox opera safari iexplorer

Сучасний український музей починається з книги

01 червня 2011 о 00:10

31 травня у рамках Першого міжнародного фестивалю «Книжковий Арсенал» відбулася презентація книги «Музейний маркетинг і стратегія: формування місії, залучення публіки, збільшення доходів і ресурсів» Ніла, Філіпа та Венді Котлерів.

Видання побачило світ у рамках спільної програми Фонду «Україна 3000» та Українського центру розвитку музейної справи «Музейна бібліотека» за підтримки Посольства США в Україні та Міжнародного фонду «Відродження».

Ця праця відомих американських спеціалістів, перша редакція якої вийшла у 1998 році, вже стала класичним підручником для всіх, хто опікується управлінням і розвитком музеїв та взаємодією з публікою.

Ця книга наочно доводить, що світ навколо музеїв змінюється, суспільство трансформується і ставить до музеїв нові вимоги. Музеї змушені конкурувати між собою та з іншими закладами, які надають людям знання, враження й новий досвід.

Розвиток суспільства, його рух у бік інформатизації ставить нові вимоги перед музеями, потребує їх осучаснення, зміни звичного побутування. Для того, щоб бути успішним сьогодні, музею мало бути просто сховищем скарбів. Змінюється сама концепція музею: від сталої експозиції «під склом» не залишається і сліду. Сучасний музей – це культурно-просвітницький центр, в роботу якого залучена велика кількість людей – і співробітників, і відвідувачів, і волонтерів. До того ж музей сьогодні – це ще й зона відпочинку, адже він намагається створити всі умови для того, щоб привабити відвідувачів.

Широкої популярності набуває концепція «музею без стін». В її основі – вже не рівень музейної колекції, а рівень національної спадщини.

Ще одна відзнака сучасного музею – широке залучення волонтерів. Все більше людей бажають віддати свій вільний час, аби допомогти музею та задовольнити своє зацікавлення у різних галузях, знання в яких той чи інший музей пропонує.

І найголовніше – робота сучасного музею спрямована на відвідувача. Індивідуальний підхід, використання інтерактивних технологій, залучення відвідувачів до роботи музеїв, створення на їх базі мистецьких центрів – ось що вирізняє сучасний музей.

Все це музеї повинні враховувати у своїй роботі, аби залишатися актуальними. Інакше вони втрачатимуть свій вплив і не зможуть ефективно виконувати свою місію.

Книга Котлерів покликана допомогти музейникам розширити світогляд, перейнятися новітніми технологіями, зрозуміти світові тенденції розвитку музейної галузі, щоб приступити до пошуку нових стандартів у своїй роботі. Цей посібник особливо цінний тим, що поради і рекомендації, викладені в ньому, вже протягом 15 років впроваджуються в американських музеях. Отже, вони перевірені практикою і приносять відчутні результати.

Можливо, далеко не всі тези, практичні рекомендації й іноземний досвід, зібрані у даній роботі, можуть бути застосовані в Україні просто зараз. Адже і музейні традиції, і реальна ситуація в нашій країні відрізняються. Але загальні принципи, технології та інструменти, які дозволяють музею бути успішним в конкурентному середовищі, у цій роботі описані досить ґрунтовно.

«Наші музейники дуже талановиті й ініціативні, але для успішної діяльності їм часто бракує інформації, вони намагаються «вигадати» те, що до них вже давно винайдено і успішно працює, – сказала під час презентації Голова Наглядової ради Фонду «Україна 3000» пані Катерина Ющенко. – Я хотіла б, щоб ця книга стала першою в низці видань для музейних працівників, які б полегшили їм роботу, відкрили знання про новітні досягнення в сфері роботи музеїв».

На переконання Катерини Ющенко, українські музеї повинні бути доступні для всіх людей. Часто в наших музеях не думають про людей з особливими потребами. Вони не можуть потрапити до музею, а потрапивши – не можуть побачити експозиції, почути розповідь екскурсовода. Пані Катерина закликала музеї і благодійні фонди робити все можливе, щоб до інформації, якою ділиться музей, мали доступ усі бажаючі.

У заході також взяли участь аташе з питань культури Посольства США в Україні Сьюзан Кліарі, заступник директора НЦНК «Музей Івана Гончара» Ігор Пошивайло, Голова Правління Українського центру розвитку музейної справи Владислав Піоро.

Книга Ніла, Філіпа та Венді Котлерів «Музейний маркетинг і стратегія: формування місії, залучення публіки, збільшення доходів і ресурсів» видана накладом 1 000 екземплярів. Видання безкоштовно розповсюджується на спеціалізованих музейних конференціях, передається до музеїв і бібліотек України, а також навчальних закладів, які готують спеціалістів цього профілю.

Презентація видання відбулася 14 березня 2011 року, під час Міжнародної конференції «Громадська реформа музейного менеджменту та маркетингу».

Додала Катерина Зоркіна 

20 січня

Інші дати
Івана Предтечі, Хрестителя
Після Івана Предтечі, хто не робить, того б'ють у плечі.
Розгорнути
Народився Олександр Шалімов
(1918, с.Введенка, Росія – 2006) – хірург, один із засновників української хірургічної школи. Під керівництвом О.Шалімова проведено першу в Україні операцію пересадки серця.
«Підводься, якщо впав, і йди далі» (Олександр Шалімов)
Розгорнути
Народився Михайло Туган-Барановський
(1865, с. Солоне Харківської обл. - 1919) - перший економіст східноєвропеєць, наукові теорії якого визнали зарубіжні вчені різних шкіл і напрямків. Його концепції стали підгрунтям розробленої Дж. М. Кейнсом теорії прогнозування ринкової кон'юктури. Один із засновників Національної академії наук України, міністр фінансів УНР. Автор близько 140 праць.
Розгорнути