chrome firefox opera safari iexplorer

Сучасний український музей починається з книги

01 червня 2011 о 00:10

31 травня у рамках Першого міжнародного фестивалю «Книжковий Арсенал» відбулася презентація книги «Музейний маркетинг і стратегія: формування місії, залучення публіки, збільшення доходів і ресурсів» Ніла, Філіпа та Венді Котлерів.

Видання побачило світ у рамках спільної програми Фонду «Україна 3000» та Українського центру розвитку музейної справи «Музейна бібліотека» за підтримки Посольства США в Україні та Міжнародного фонду «Відродження».

Ця праця відомих американських спеціалістів, перша редакція якої вийшла у 1998 році, вже стала класичним підручником для всіх, хто опікується управлінням і розвитком музеїв та взаємодією з публікою.

Ця книга наочно доводить, що світ навколо музеїв змінюється, суспільство трансформується і ставить до музеїв нові вимоги. Музеї змушені конкурувати між собою та з іншими закладами, які надають людям знання, враження й новий досвід.

Розвиток суспільства, його рух у бік інформатизації ставить нові вимоги перед музеями, потребує їх осучаснення, зміни звичного побутування. Для того, щоб бути успішним сьогодні, музею мало бути просто сховищем скарбів. Змінюється сама концепція музею: від сталої експозиції «під склом» не залишається і сліду. Сучасний музей – це культурно-просвітницький центр, в роботу якого залучена велика кількість людей – і співробітників, і відвідувачів, і волонтерів. До того ж музей сьогодні – це ще й зона відпочинку, адже він намагається створити всі умови для того, щоб привабити відвідувачів.

Широкої популярності набуває концепція «музею без стін». В її основі – вже не рівень музейної колекції, а рівень національної спадщини.

Ще одна відзнака сучасного музею – широке залучення волонтерів. Все більше людей бажають віддати свій вільний час, аби допомогти музею та задовольнити своє зацікавлення у різних галузях, знання в яких той чи інший музей пропонує.

І найголовніше – робота сучасного музею спрямована на відвідувача. Індивідуальний підхід, використання інтерактивних технологій, залучення відвідувачів до роботи музеїв, створення на їх базі мистецьких центрів – ось що вирізняє сучасний музей.

Все це музеї повинні враховувати у своїй роботі, аби залишатися актуальними. Інакше вони втрачатимуть свій вплив і не зможуть ефективно виконувати свою місію.

Книга Котлерів покликана допомогти музейникам розширити світогляд, перейнятися новітніми технологіями, зрозуміти світові тенденції розвитку музейної галузі, щоб приступити до пошуку нових стандартів у своїй роботі. Цей посібник особливо цінний тим, що поради і рекомендації, викладені в ньому, вже протягом 15 років впроваджуються в американських музеях. Отже, вони перевірені практикою і приносять відчутні результати.

Можливо, далеко не всі тези, практичні рекомендації й іноземний досвід, зібрані у даній роботі, можуть бути застосовані в Україні просто зараз. Адже і музейні традиції, і реальна ситуація в нашій країні відрізняються. Але загальні принципи, технології та інструменти, які дозволяють музею бути успішним в конкурентному середовищі, у цій роботі описані досить ґрунтовно.

«Наші музейники дуже талановиті й ініціативні, але для успішної діяльності їм часто бракує інформації, вони намагаються «вигадати» те, що до них вже давно винайдено і успішно працює, – сказала під час презентації Голова Наглядової ради Фонду «Україна 3000» пані Катерина Ющенко. – Я хотіла б, щоб ця книга стала першою в низці видань для музейних працівників, які б полегшили їм роботу, відкрили знання про новітні досягнення в сфері роботи музеїв».

На переконання Катерини Ющенко, українські музеї повинні бути доступні для всіх людей. Часто в наших музеях не думають про людей з особливими потребами. Вони не можуть потрапити до музею, а потрапивши – не можуть побачити експозиції, почути розповідь екскурсовода. Пані Катерина закликала музеї і благодійні фонди робити все можливе, щоб до інформації, якою ділиться музей, мали доступ усі бажаючі.

У заході також взяли участь аташе з питань культури Посольства США в Україні Сьюзан Кліарі, заступник директора НЦНК «Музей Івана Гончара» Ігор Пошивайло, Голова Правління Українського центру розвитку музейної справи Владислав Піоро.

Книга Ніла, Філіпа та Венді Котлерів «Музейний маркетинг і стратегія: формування місії, залучення публіки, збільшення доходів і ресурсів» видана накладом 1 000 екземплярів. Видання безкоштовно розповсюджується на спеціалізованих музейних конференціях, передається до музеїв і бібліотек України, а також навчальних закладів, які готують спеціалістів цього профілю.

Презентація видання відбулася 14 березня 2011 року, під час Міжнародної конференції «Громадська реформа музейного менеджменту та маркетингу».

Додала Катерина Зоркіна