chrome firefox opera safari iexplorer

У новому театральному сезоні Києва — німецька драматургія, провокації та ювілеї

12 вересня 2012 о 12:10
umoloda.kiev.ua

Театральний сезон 2012—2013 буде багатим на ювілеї. Як колективні, так і особисті. Власне, ювілеї в бурхливу театральну осінь перетекли ще з традиційно принишклого мистецького літа: наприкінці серпня свої круглі дати відзначили примадонни Театру імені Лесі Українки Лариса Кадочникова та Валерія Заклунна (Валерія Гаврилівна з цієї нагоди була удостоєна звання Героя України). Самі ж театри, запрошуючи на перші вистави, не без гордощів вказують на своїх релізах порядковий номер власного сезону. Дехто святкуватиме скромну дату, дехто — гучні 145! Власне, було б дуже добре, якби і ті, й інші відзначили свої дні наро­дження не лише урочистостями й банкетами, а й резонансними прем’єрами, новими іменами на сцені й за лаштунками, аншлагами. І гастролями. Хоча б в Україні.

* * *

Виставою «Дзвінок з минулого», яка наприкінці місяця візьме участь у театральному фестивалі «Сцена на перехресті» в болгарському Пловдиві, свій 35–й сезон відкрив Театр дами і комедії на Лівому березі. І вже 14 вересня тут випускають першу прем’єру — «Войцек. Карнавал плоті». Цю п’єсу Георга Бюхнера називають однією з найбільш інтригуючих у світовому репертуарі. Власне, свою виставу з Віталієм Лінецьким у головній ролі режисер Дмитро Богомазов мав випускати минулого сезону, але фінансові нюанси внесли свої корективи у плани театру. У «Войцеку» буде багато живої музики, до написання і виконання якої долучилися актори з Лівого берега. Ще однією особливістю цієї прем’єри є те, що тут задіяні актори театру «Вільна сцена», які водночас не залишають власного майданчика на Гончара. Далі у прем’єрних планах театру — «Фома Опісін» за Федором Достоєвським, якого Олексій Лісовець також планував випускати ще минулого року. Тамара Трунова — минулий сезон для цієї режисерки був дуже вдалим, вона отримала «Київську пектораль» і перемогла на фестивалі молодих режисерки у Білій Церкві — репетирує ексцентричну комедію «Дві дамочки у бік півночі» за п’єсою французького драматурга П’єра Нотта. У головних ролях — а це дві літні сестри — Михайло Кукуюк та Віталій Салій. Сербський режисер Бата Недіч випускатиме комедію «Радован ІІІ» Душана Ковачевича (саме цей сербський драматург написав сценарій до фільму «Андеграунд» Еміра Кустуріци). Андрій Білоус працюватиме над власною сценічною композицією «Чого хочуть жінки» за Аристофаном (на прем’єру, до речі, можна запросити Мела Гібсона — виглядатиме концептуально), Володимир Цивінський досліджуватиме «Сцени з сімейного життя» за Інгмаром Бергманом, а художній керівник театру Едуард Маркович Митницький зосередиться над п’єсою «Орфей пускається до пекла» Теннесі Уїльямса.

* * *

Двадцять п’ятий сезон відкрили в театральній майстерні «Сузір’я». Перше слово театр на Ярославовім Валу надав примі української сцени Аді Роговцевій. Як ми пам’ятаємо, 16 липня актриса відзначила 75–річчя, але це літо для неї минуло не у святкуваннях, а в жалобі. Роговцева поховала сина, пішов із життя її багаторічний партнер і добрий друг Богдан Ступка... Тож душевний творчий вечір у камерному «Сузір’ї» — це, мабуть, справді був найоптимальніший варіант повернення актриси на сцену. Ада Миколаївна читала поезію Марини Цвєтаєвої, Анни Ахматової, Ліни Костенко, Лесі Українки, власні вірші... Демонстрували також фрагменти з фільмів за участю актриси («Салют, Маріє!», «Приборкання вогню», «Камінний господар»...) А перша прем’єра сезону, емігрантський мюзикл «Нізвідки з любов’ю» за творами Бродського, Галича, Вертинського, в «Сузір’ї» запланована на 27 вересня. Ідея Бориса Шапіро, постановка та сцено­графія Олексія Кужельного.

* * *

ТЮГ на Липках цього року ювілей не святкуватиме, але зробить ще один крок до солідної круглої дати (за два роки театр відзначатиме 90–ліття). Новий сезон тут розпочали ще наприкінці серпня (здорова «кон’юнктура ринку»: дітлахи повертаються з відпочинку і перед школою батьки можуть спланувати для своїх чад один чи й два походи до театру). Для своїх глядачів ТЮГ підготував дві прем’єри, розраховані на різні вікові категорії. Казка–пригода «Не хочу бути собакою» — для найменших. А на афіші спектаклю «Сон літньої­ ночі» за Шекспіром — протилежне уточнення: з 16 років. Цю виставу ТЮГ випустить 29 вересня.

* * *

Молодий театр, новий сезон у якому розпочинається 20 вересня виставою «Маринований аристократ», перегортає нову сторінку своєї історії. Багаторічний худрук Молодого Станіслав Мойсеєв тепер очолює Театр імені Франка. Зараз виконувачем обов’язків художнього керівника театру на Прорізній став Андрій Білоус і своє бачення найближчого майбутнього він озвучить згодом. Хоча принаймні про одну прем’єру, яка відбудеться тут цього року, вже відомо. Молодий режисер Андрій Май репетирує спектакль «Кома» (свою п’єсу австрійські драматурги Холькер Шмідт та Георг Штаудахер написали за реальними подіями, проект підтримує Гете–інститут). Якщо слово «кома» прочитати навпаки, то вийде «амок» (психологічний стан людини, коли вона не може контролювати свою агресію). Саме від цього поняття відштовхується автор спектаклю, який вирішив не обмежуватися сценічним простором: місцем дії у «Комі» будуть і гримерки, і сходи, і коридори театру... Так що у зручних кріслах глядачам засиджуватися не доведеться.

* * *

Найстаріший театр Києва, Національна опера, розпочинає 145–й сезон. Нещодавнє призначення на посаду головного балетмейстера Дениса Матвієнка дозволяє прогнозувати подальші резонансні новинки від театру, який ще зовсім нещодавно звинувачували у консервативності та небажанні експериментувати. 25 вересня театр запрошує на Гала–концерт, присвячений 80–річчю від дня народження Героя України, народного артиста Анатолія Борисовича Солов’яненка, обіцяють облаштувати і фотовиставку, яка працюватиме у бельєтажі театру. А 23 вересня син Анатолія Борисовича, Анатолій Солов’яненко–молодший, представить в Опері свою версію «Наталки Полтавки».

Цієї осені тут мають випустити нову постановку балету «Баядерка», над якою зараз працює балетна трупа під керівництвом хореографа Наталії Макарової. Для дітей готують оперу Римського–Корсакова «Казка про царя Салтана». Протягом сезону на цій сцені відбудеться кілька масштабних фестивалів: «Українські оперні зірки в світі», «Серж Лифар де ля Данс», фестиваль балетних вистав у постановці Анатолія Шекери. Також театр планує відзначити ювілеї композитора Гулака–Артемовського та диригента Стефана Турчака.

«У листопаді прийматимемо «Королів танцю», — анонсує одну з найближчих топ–подій Денис Матвієнко. — Цей проект уже бачили київські глядачі минулого року. Цього разу трохи змінився склад і програма. 6 листопада «Королі» покажуть найкраще за шість років існування. У проекті беруть участь тільки прем’єри балету. Цього сезону до складу увійшли Іван Васильєв, Марсело Гомес, Гійом Коте, Леонід Сарафанов і я».

* * *

Новий художній керівник Муніципального театру опери та балету для дітей Раду Поклітару також обіцяє, що маленьким балето– й опероманам столиці нудьгувати не доведеться. 29 вересня театр запрошує своїх глядачів на прем’єру вистави «Музичні класики. Балетна абетка для дітей та їхніх батьків» (автори лібрето — Тетяна Боровик і Оксана Соловйова, режисер–постановник — Оксана Тараненко). Національна Оперета — один з небагатьох столичних театрів, який може похвалитися новинками не лише внутрішніми, а й зовнішніми. Всі, хто прийде на відкриття сезону 15 вересня, обов’язково відзначать оновлений фасад театру і ще раз переконаються в тому, що художній керівник Оперети Богдан Струтинський — людина справді цілеспрямована. (Після реалізації проекту «Оновлений фасад» Богдан Дмитрович може проводити майстер–класи на тему «Як долати опір чиновників на шляху до мети»). З репертуарних новинок, запланованих в Опереті на сезон 2012—2013, — бродвейський мюзикл «Цілуй мене, Кет!» Коула Портера, «Острів скарбів» та інші.

* * *

Російська драма також починає 15 вересня — прем’єрою дитячої трагедії Франка Ведекінга «Пробудження весни». Режисер–постановник — Катрін Кацубко (Німеччина). «З викривальним пафосом розповідають герої про циніків–учителів, які вбивають у голови хлопчаків та дівчат церковну мораль, але при будь–якому зручному випадку намагаються їх розбестити, про недалеких матерiв, які вигадують казки про лелек замість того, щоб пояснити, «звідки беруться діти». І, як підсумок батьківського мовчання, нерозуміння, тягнеться нитка підліткових трагедій». Після такої анотації стає зрозуміло, що ця вистава нічого спільного з легким чи розважальним жанром не матиме... Останнім часом Театр імені Лесі Українки свідомо заявляє такі от серйозні теми, а глядачам після цих вистав тут пропонують залишитися й обговорити побачене і почуте. Вистава, яку грають українські та німецькі актори, буде представлена трьома мовами (з перекладом). Шість прем’єр зіграють у вересні в Російській драмі. Презентація «Пробудження весни» у Мюнхені запланована на 6 лютого наступного року.

* * *

Першу прем’єру нового сезону в Театрі імені Франка зіграє Лариса Кадирова. Свою моновиставу «Марія (Коли розлучаються двоє)», присвячену Марії Заньковецькій, актриса представить на Камерній сцені імені Сергія Данченка 23 вересня. А 27 вересня на цьому ж майданчику нову роботу презентуватиме режисер Ігор Афанасьєв. Виставу «Між небом та землею» він ставить за власною п’єсою, у головних ролях — Володимир Нечепоренко, Людмила Смородіна, Ірина Дворянин.

29 березня

Інші дати
Народилася Марійка Підгірянка
(Марія Омелянівна Ленерт-Домбровська), (1881, с.Білі Ослави, Івано-Франківська область – 1963) - українська поетеса.
«Спіть, діточки, спіть, Віченька стуліть ! Дрібен дощик стукотить, Вікнам казку гомонить… Дрібен дощик пада там, А тут тихо, тепло нам. При матусі рідненькій, У світличці чистенькій. Спіть, діточки, спіть. Віченька стуліть» (Марійка Підгірянка)
Розгорнути

Майбутні події Дивитися всі