chrome firefox opera safari iexplorer

У Національному художньому музеї нова виставка «Перегони з часом: Мистецтво 1960–х — початку 2000–х років»

15 липня 2013 о 11:23
umoloda.kiev.ua

Нова виставка стала своєрідним продовженням постійної експозиції музею, яка, як розповіла куратор проекту Оксана Баршинова, оновлюється раз на двадцять років. «Усі майже сто полотен, представлених сьогодні у трьох залах, — із фондів Національного художнього музею, — зауважила пані Оксана. — Ми спробували вибудувати наше бачення розвитку мистецтва цього періоду». Окрім живопису, тут експонуються також арт–об’єкти з царини сучасних технологій.

Попередня частина постійної експозиції завершується серединою минулого століття, однією з центральних постатей цього періоду була Тетяна Яблонська. Полотна, навіть якщо на них зображені цілком нейтральні чи й романтичні сюжети, наповнені радянськими цінностями й наголосами. Але і в ті часи були митці, які наважувалися сперечатися із соціалістичним реалізмом і тяжіли до андеграунду. Саме їм пані Оксана надала право першого слова цього проекту. «Вони намагалися бути сучасними», — говорить Баршинова, представляючи полотна Людмили Ястреб, Карла Звіринського, Олександра Дубовика, Віри Баринової–Кулєби... Особливі емоції у цьому залі викликає портрет Богдана Ступки авторства Івана Марчука. Незабаром минає рік по смерті Богдана Сильвестровича, а тут він — ще такий молодий, романтичний легінь iз глибоким поглядом... Полотно датоване 1971 роком, з якихось причин йому не знайшлося місця у жодному каталозi майстра. Портрет Богдана Ступки у ролі вченого–генетика з фільму Володимира Денисенка «Осяяння» Марчук писав на замовлення кіностудії імені Довженка. Але згодом картина потрапила не до Богдана Сильвестровича, а до художника–постановника цієї стрічки Олександра Кудрі, родина якого і продала її НХМУ.

Другий зал присвячений періоду 90–х, коли митці полюбляли гуртуватися у різні об’єднання. Вони продовжують лінію художників андеграунду, не заперечуючи при цьому мистецтво на межі фігуративу й абстракції. Тіберій Сільваші, Анатолій Криволап, Павло Маков, Віктор Сидоренко — Національний художній музей надає можливість проаналізувати, наскільки відрізняються і чи відрізняються взагалі мистецькі акценти, які сповідували ці знані нині художники у різні періоди своєї творчості.

Завершують «Перегони з часом» представники постмодерністської течії сучасного українського мистецтва. Тут і Юрій Соломко та його знаменита «Галантна пара» (чоловік та жінка часів епохи бароко — на тлі карти світу, контури країн є водночас елементами їхнього одягу та зачісок). І Віктор Марущенко (експонуються кілька його фото серії «Чонобиль»). І епатажний Арсен Савадов, який досліджує сьогодення у форматі політичної карнавалії на межі абсурду. Нагадали музейники і про один iз найвідоміших проектів, що відбувався у НХМУ, «Спляча красуня». Серед експонатів також — чотири планшети, на яких демонструються перформенси Лади Наконечної, Олександра Лебедєва, Лариси Венедиктової та Алевтини Кахідзе. Вінцем ж експозиції є відеопроект молодого українського художника Івана Світличного «14–06–2013», який має підштовхнути відвідувачів «до переосмислення часу та місця музею в міському просторі». Відео тривалістю двадцять чотири години, яке знімали над музеєм протягом однієї доби, ніби прочиняє вікно у вічність, транслює в експозиційні зали те, що відбувається за їхніми межами, зовнішнє «життя» музею. Відеоряд синхронізовано з реальним часом. Тобто, якщо людина оглядатиме виставку опівдні, то й небо вона бачите саме таким, яким воно було у цей час. «У багатьох роботах цієї експозиції також простежується тема неба, — говорить Оксана Баршинова. — Тема простору, символу вічності...». А ще, говорять організатори, цей відеопроект має наголосити на тому, що музейна колекція — це класика, що вічно оновлюється.

Виставка «Перегони з часом: Мистецтво 1960–х — початку 2000–х років» у Національному художньому музеї триватиме до 8 вересня. Днями її доповнять розширеною експозицією «Метафізичний Роман Сельський», що буде присвячена 110–річчю від дня народження художника.

19 січня

Інші дати
Хрещення Господнє (Водохреща)
Там, на річці на Йордані Там Господь Христос хрестився, З рук Хрестителя Івана У святій водичці вмився" (Ярослав Вільшанко)
Розгорнути
Народився Гордій Левченко
(1897, с. Дубрівка Житомирської обл. - 1981) - військово-морський діяч, адмірал, головнокомандувач Балтійського флоту. У 1939-1942 роках - заступник наркома ВМФ СРСР. Під час Другої світової війни керував обороною Криму.
Розгорнути
Народився Тимофій Левчук
(1912, с. Бистрівка Житомирської обл. - 1998) - українського кінорежисера, народного артиста. Фільми: "Іван Франко", "Калиновий гай", "Два роки над прірвою", "Помилка Оноре де Бальзака", "Родина Коцюбинських" та ін.
Розгорнути
Народилася Марія Тим'як
(1889, м. Косів Івано-Франківської обл. - 1970) - народний майстер мистецької кераміки. Створювала оригінальний побутовий посуд (миски, глечики), вазочки і фігурки, оздоблюючи їх геометричним орнаментом. Вироби зберігаються у музеях Києва і Львова.
Розгорнути