Вчені оголосили про початок нової ери в астрономії

27 листопада 2013 о 15:42

Астрономія розширюється та набуває нових можливостей: відтепер науковці будуть спостерігати за рухом не тільки небесних тіл, а й мікрочастинок із просторів всесвіту. Високоенергетичні нейтрино, виявлені ними, допоможуть вивчати космічний простір.

Обкладинка журналу «Science», в якому йдеться про відкриття, яке означає прихід нового віку астрономії. Ілюстрація: sciencemag.org
Нейтрино називають однією з базових частинок, з яких складається наш всесвіт. Кожної секунди мільярди з них проходять крізь наші тіла. Науковці знають, що на нейтрино не впливають магнітні поля, і що ці частинки зароджуються здебільшого або в атмосфері Землі, або на Сонці.

Проте зустрічаються на Землі і більш рідкісні — астрофізичні — нейтрино. За останні кілька років в обсерваторії IceCube на Південному полюсі їх було зафіксовано 28 штук. Найпотужніші з них отримали назву Берт та Ерні. Від земних нейтрино вони відрізняються своєї високою енергією (більше 30 тераелектронвольт), завдяки чому вчені припускають, що вони зародились за межами Сонячної системи або навіть нашої галактики.

Походження астрофізичних нейтрино не з’ясоване до кінця. Вчені припускають, що вони можуть утворюватись в результаті гама-сплесків, або походити від активних ядер галактик та чорних дір.

Поспостерігати за ними групі науковців з Університету Меріленду вдалось за допомогою телескопа, вбудованого в товщу льоду об’ємом 1 кілометр на Південному полюсі Землі, в Антарктиді. Коли нейтрино рухаються в кризі, то прилади, використовуючи радіочастоти, фіксують невеличкі спалахи блакитного світла: чим більш потужна енергія нейтрино, тим більший і спалах.

Вдається також узагальнено визначати те, звідки вони походять. Проте наразі вчені не можуть сказати, де виникли ті 28 унікальних нейтрино з великим зарядом енергії — даних не вистачає. Дослідники порівнюють це з отриманням фотографії при довгій експозиції: за їхніми словами, потрібно проводити спостереження ще кілька років, щоб із зібраних даних скласти повну картину.

Але про що зараз вчені говорять із впевненістю — це те, що вивчення нейтрино просуне вивчення космічного простору на новий рівень та дасть їм можливість дізнатись про астрофізичні явища, які відбуваються за мільйони чи навіть мільярди світлових років від Землі.

Розділи: Суспільство

19 квітня

Мар’ян Крушельницький
1897 – український актор, режисер. Один із фундаторів українського театру.
Народився Марко Бараболя (Рознійчук Іван Федорович)
(1910, с.Ділове Закарпатська область - 1945) - український письменник-сатирик, «королем закарпатського гумору» називали його сучасники.
«Не сумуйте, полонини ! Засихайте, сльози! Зацвітайте, черемшини! Смійтесь, верболози» (Марко Бараболя)