Україна запустила у ротацію на європейських каналах нові ролики – High Time to see Ukraine. Це – останнє промовідео для європейського глядача, зроблене коштом держбюджету. Всього – за 6 мільйонів гривень. Ще 50 мільйонів казна витратила на їхню ротацію.
Європейські глядачі до початку року з екранів своїх телевізорів будуть переконуватись у тому, що саме час відвідати таку гарну і невідому їм країну – Україну. Принаймні таким був задум авторів роликів.
Два ролики, зі словами «Ukraine» і «EURO 2012» і ", вже у ротації на CNN, BBC World News, National Geographic channel (Nat Geo Wild), FOX, Sky Sports та SkyNews, Eurosport, а третій ще минулого тижня чекав своєї черги, бо перебував у завершальній стадії свого створення.
У найкращому випадку європейці бачитимуть його тиждень-два. Адже промокампанія, за словами директора ДП «Центр комунікацій „Україна-Всесвіт“ Романа Кожари, на європейських каналах запланована до кінця цього року. І це – останнє промо, яке європейці побачать про Україну, зроблене за державні гроші.
«Те, що стосується європейського телеглядача, то це вже фінальні ролики. Що стосується промоції міст, які приймають чемпіонат, то це має відбуватись з місцевих бюджетів, це справа безпосередньо самих міст», – сказав Кожара.
Іміджеві гроші
На ролики з серії High Time to see Ukraine бюджет витратив 6 мільйонів. Це коштує значно дешевеше, ніж виробництво кліпу та логотипу України у кампанії Switch on Ukraine. Хоча і ролики з серії High Time To See Ukraine, і Switch on Ukraine знімала одна і та сама компанія –Shoot Group, а режисером був і тоді, і тепер Юліан Улибін.
Тоді витратили 3 млн 968 тисяч гривень державних коштів. І мова йшла про один ролик тривалістю 1хв30с.
Цього разу було витрачено 6 мільйонів на три ролики, при цьому третій є компіляцією з інших двох (і ще 2 короткі 30-секундні відео). За задумом спочатку цих роликів мало бути 5 з хронометражем 30 секунд, плюс ще 15 секунд короткої версії.
Але у «зв’язку з виробничою необхідністю було переглянуто хронометраж відеороликів і прийнято рішення про створення трьох відеороликів по 60 секунд повної версії і двох відео по 30 секунд короткої версії» – так зазначено у «Віснику державних закупівель» № 5/ВТ від 28.09.2011
На оголошений ДП «Україна-Всесвіт» тендер відгукнулися дві компанії Shoot Group таFastForward Post Production.
Ці компанії поділили між собою тендери на промокомпанію для українських глядачів («Ми чекаємо на Євро»), та європейських (High Time to see Ukraine). Бюджет обох кампаній складає трохи більше 6 млн гривень.
У тендері на зйомки промо для українців виграла компанія FastForward Post Production, яка запропонувала надати послуги на 114, 7 тисяч менше, ніж Shoot Group.
У тендері на ролики для європейського глядача виграла компанія Shoot Group: цього разу саме вона запропонувала меншу суму, ніж FastForward Post Production – на 102, 3 тисячі.
Між тим на ринку виробництва рекламних відео існують не лише дві згадані компанії. Тому ми спробували з'ясувати, чому інші впливові гравці не брали участі у конкурсі. Директор однієї з найпотужніших компаній «Кінограф» Віталій Кокошко пояснив, що їх до участі у тендері не запрошували.
«Ми ніколи нікого не сіпаємо за рукав і не кажемо „дядечку, ми вам зробимо“. Ми ніколи не напрошуємось на роботу. У нас є певне реноме на ринку і є попит на наші послуги і він вищий, ніж та пропозиція, яку ми можемо зробити», — розповів «Українській правді.Життя» Кокошко.
Він також зауважив, що вартість у 2 млн. гривень за один ролик – це нормальна сума для такого продакшену.
Інший експерт при цьому зазначив, що об’єктивно оцінити вартість ролика непросто. «Кіно і реклама після ігорного бізнесу находяться на другому місці по відмиванню грошей. Чому? Бо ці ролики, умовно кажучи, можуть коштувати 1 мільйон гривень, а можуть і 30 мільйонів гривень. В середньому один крутий рекламний ролик пива коштує півтора мільйони гривень», – розповів «Українській правді Життя» режисер Володимир Тихий.
У нього факт витрати 6 мільйонів на це відео не викликає «конкретних емоцій»: «Не можна сказати, що таке диво зробили за такі смішні гроші. Так само як і не можна сказати, що це жах. Це адекватна сума і адекватний рівень».
«Ціна також дуже залежить від того, яку техніку використовували, оптику, хто робив постпродакшн. Якщо постпродакшн робили в Україні, це може коштувати від 20 тисяч доларів, але якщо на заході – в Німеччині чи Франці – то вартість починається з 200 тисяч доларів. Ці ролики за 300-400 тисяч гривень не можна було зняти, це точно», — пояснив Володимир Тихий.
Інший його колега, який не захотів називати своє прізвище, у відповідь на запитання про суму на ролик відповів жартом: «Люди на такі гроші фільми знімають».
Для порівняння: трихвилинний проморолик Варшави коштував 302 тисячі доларів, або 2 млн 400 тисяч гривень. Україна витратила 6 млн 200 тисяч на 4 хвилини відеороликів (сюди входять і 1 хв компільованої версії і 1 хвилина скорочених).
50 мільйонів гривень, витрачені на ротацію роликів, теж чимала сума. Особливо, якщо порівняти з витратами на державні програми. Так, наприклад, на «Створення та розповсюдження національних фільмів» у Держбюджеті 2011 року передбачено 100 мільйонів грн., інформатизація та комп’ютеризація шкіл у 2011 році теж потягнула 110 мільйонів грн, а на лікування українців закордоном держава витратила аж 14,5 млн гривень.
Час ротації роликів у ДП "Центр комунікацій «Україна-Всесвіт» пояснили так: рівномірний з певним інтервалом впродовж доби. Ми звернулись до ВВС з проханням надати інформацію про заплановану кількість виходів роликів на цьому каналі і фінансові домовленості з українською стороною.
ВВС відмовилась щось коментувати, посилаючись на комерційну таємницю, але підтвердила, що з листопада на каналі справді показують ролики High Time to see Ukraine.
За словами Романа Кожари, директора ДП "Центр комунікацій «Україна-Всесвіт», всього у рамках промокампанії заплановано більше 8,5 тисяч виходів роликів на світових каналах.
Невідома краса
Метою роликів High Time to see Ukraine було «показати Україну з тієї незвичної сторони, з якої іноземці її не знають. Те, що це чудова країна, в якій є незвичайні місця і її варто відвідати», каже Роман Кожара.
«Українська правда. Життя» поспілкувалась з режисером роликів Юліаном Улибіним з компанії Shoot Group, яка виграла тендер на зйомки роликів для європейського глядача.
— Яка концепція роликів High Time to see Ukraine?
— Символ єдності – це декілька простих букв, які складають слово «Україна». Уявіть собі, що якоїсь букви нема. «У», чи «К», яке це буде слово? Воно буде неповним. Тому всі букви ми знаходимо в різних регіонах. І лише зібравши ці регіони воєдино, ми отримуємо певний єдиний образ. Ми єдині, коли ми разом, коли ми збираємо цей пазл. Кожен по собі не значить нічого.
— А який меседж цими роликами ви хотіли донести європейським глядачам?
— Хотіли їх здивувати, зробити так, щоб у них з’явився інтерес власними очима перевірити, чи насправді така гарна наша держава. Вони приїдуть на Євро, і приїдуть не лише вболівальники фан-зони, але й туристи, які, можливо, є батьками вболівальників, які хотіли б щось відвідати.
Це той шанc, коли можна показувати те гарне, яке захочеться перевірити. Це маленькі чудеса, Крим, Карпати… Мені хочеться пробудити у глядачів інтерес – це саме час відвідати Україну.
— Де відбувались зйомки і хто був героями роликів?
— В основному це професійні актори, і переважну більшість з них ми везли з Києва. Бо тут був централізований кастинг (…) Якщо це красуня, то вона справді красуня.
— Скільки часу тривали зйомки, і де вони відбувались?
— Експедиція тривала 22 дні не включаючи київського знімального майданчику. Ми пройшли десь загалом близько 6 тисяч кілометрів. У нас була задача не забути про 4 приймаючі міста: Львів, Київ, Харків і Донецьк.
У минулому ролику ми зачепили історичну спадщину – Лавру, цього разу ми вирішили потрапити на Тарханкут. На цю дальню точку не всі доїжджають. Якось так максимально обширно розкрити географію.
— Скільки часу на рекламному ринку працює ваша компанія?
— Я працюю на цьому ринку більше 12 років.
— Я маю на увазі компанію Shoot group.
— Shoot group – це компанія, яка трансофрмувалась з іншої, всі працівники нашої компанії мають не менше 10 років стажу. Якщо завтра ми вирішимо відкрити нову компанію, то буде нова фірма. Основний момент – це спеціалісти: продюсери, арт-директори. Історії компанії – 3,5 роки. Ми працювали в різних продакшинах, інтереси міняються.
У стилі Британії
У Володимира Тихого самі ролики не викликають захвату: «Це така спроба неформально зробити дуже формальну історію. Підхід чиновнічий – дорого, пафосно. Але я не сказав би, що після перегляду хочеться приїхати в Україну. Іноземець розуміє, що цивілізація в Україні є, можна приїхати, але щоб чіпляло щирістю, то ні».
А інтернет-користувачі вже вказують на те, що ідея з буквами в українських роликах досить сильно співпадає з рекламою How We Built Britain, знятою майже чотири роки тому.
Юліан Улибін запевняє, що ці ролики побачив вже після того, як перше відео було здане замовникам. А ідеї з буквами використовувались не лише для зйомки How We Built Britain. Та й взагалі зараз запропонувати оригінальну ідею непросто – завжди знайдеться якийсь схожий продукт і можна звинуватити автора у плагіаті.
Та якщо облишити ці роздуми про плагіат-не плагіат (у стилі Буратіно-Пінокіо), самі ролики виглядають доволі гарними. Хоча Україна у ролику постає перед нами теж невідомою – гарною, мальовничою, але… неприродною.
Рекламісти вказують, що ролики «не чіпляють» щирістю, а виглядають як гарна відточена картинка. Наприклад, проморолик Ісландії крім краси країни дуже вдало демонструє людей, емоції, напругу.
«Є наприклад рекламний ролик, якій два роки тому знімали для Грузії. Ним займався український продакшн. Цей ролик є прикладом реклами країни на пострадянському просторі. Це вважається чи не найкращим прикладом реклами», – наводить ще один приклад вдалого промо Володимир Тихий.
Summer in Georgia / Лето в Грузии (украинская версия / ukrainian version)
Відтак рекламісти сумніваються, що красива картинка в українському промо зможе спонукнути європейця вирішити, що таки it's high time to see Ukraine. А саме заради цього і виділили з бюджету аж 6 мільйонів.