chrome firefox opera safari iexplorer

На Львівщині викрали чотири унікальні ікони XVII ст

09 січня 2012 о 11:32

На Львівщині з дерев’яної церкви Вознесіння Господнього, пам’ятки архітектури національного значення у селі Волиці-Деревлянській Буського району, викрадено чотири унікальні ікони XVII століття, намальовані Іваном Рутковичем, майстром малярства епохи українського бароко.

Мистецтвознавці і колекціонери кажуть, що це безцінні твори, і побоюються, що їх могли вивезти з України.

Ікона Вознесіння Господнього, вкрадена нині

​​4 січня селяни зачинили дерев’яний храм XVII століття, а на Різдво 7 січня виявили, що з іконостасу зникли образи Святого Миколая, Богородиці Одигітрії, Христа Пантократора та Вознесіння Господнього.

Дерев’яна церква, що належить сьогодні Українській православній церкві – Київський патріархат, попри те, що є національною пам’яткою, не має ані встановленої сигналізації, ані відеспостереження, відсутня тут і протипожежна система охорони.

Дерев’яний храм і дзвіниця є архітектурною пам’яткою, а всередині мистецькою та історичною перлиною є дивовижний дерев’яний різьблений іконостас Івана Рутковича 1680–82 років, підписаний і датований. Іконостас був позолочений у 1931 році і реставрований наприкінці ХХ століття.

Ікона Христа Пантократора, вкрадена нині

​​Цей іконостас Рутковича, як і у Жовківській церкві Різдва Христового, що на Львівщині, дуже відомий і в Україні, і за кордоном. За визначенням мистецтвознавців, Іван Руткович – найяскравіший представник епохи українського бароко, його ікони називають класикою української культури XVII століття, вершиною українського іконопису.

Ікони крали злодії-фахівці – колекціонер

Чотири ікони вкрали професійні злодії, зазначив Радіо Свобода львівський колекціонер Олександр Молодий. У церкві були знайдені ватні тампони з хімічною рідиною – злодії перевіряли ікони на автентичність.

«Люди непрості крали. Бо є свіжі ікони намальовані, а вони робили проби, чи це нові ікони, чи ні. Образи зняті з автентичними рамами. Видно, ще й мучились, щоб зняті ці рами. Це робили люди, які знали», – наголосив він.

Ікона Богородиці Одигітрії, вкрадена нині

​​«Знаючи, що це крадена ікона, ніякий колекціонер її не купить, навіть якщо відкинути якісь моральні аспекти. Бо ці ікони почала описувати, досліджувати у 60-х роках Віра Свінціцька. Притомний колекціонер не купить, тому що він ніколи не зможе їх продати», – каже Олександр Молодий.

У справі зникнення ікон триває слідство

Зникнення ікон Рутковича колекціонер Олександр Молодий прирівнює до того, якби, для прикладу, в італійців пропала Сикстинська Мадонна. За припущенням колекціонера, злодії вочевидь отримали замовлення. А викрасти їм ікони з храму, що не охороняється, а зачиняється лише на навісний замок, не становило труднощів.

Правоохоронці проводять слідство, але селяни не знають, в який день могла трапитись крадіжка в період з 4 до 7 січня. Не бачили вони і чужих людей, які б крутились біля сільського храму.

Ікона Св. Миколая, вкрадена нині

​​Вже роками на Львівщині проводяться численні круглі столи, конференції про проблему збереження дерев’яних церков Львівщини, а також старовинних ікон. Фахівці не один раз наголошували, що необхідно цінні іконописні твори перенести з церков, які не охороняються, за які ворогують вірні різних конфесій.

Недосконалий і Закон «Про охорону пам’яток», який можна трактувати по-різному і який не передбачає відповідальності релігійної громади, яка користується храмом, за стан сакральної пам’ятки.

27 квітня

Інші дати
Народився Олександр Беретті
(1816, м.Петербург, Росія – 1895) – український та російський архітектор, син Вікентія Беретті. Участник проектування Володимирського собору в Києві. За проектами Олександра Беретті збудовано 23 будівлі в ряді міст України. За проектами його батька Вікентія Беретті (14.06.1781 – 1842) в Києві збудовані будівлі Київського університету, обсерваторії і інституту благородних дівиць (нині Жовтневий палац).
Зелена піна лісу молодого Дрімотно плеще, як на морі шум. Блакитні тіні впали на дорогу, Заворожили мудрі бджоли ум. Стоять дуби замислено і строго. Тут — перейшовши молодий самум — Собі поставлю келію убогу, Щільник пахучий для останніх дум. (Максим Рильський)
Розгорнути