Вчені оголосили про початок нової ери в астрономії

27 листопада 2013 о 15:42

Астрономія розширюється та набуває нових можливостей: відтепер науковці будуть спостерігати за рухом не тільки небесних тіл, а й мікрочастинок із просторів всесвіту. Високоенергетичні нейтрино, виявлені ними, допоможуть вивчати космічний простір.

Обкладинка журналу «Science», в якому йдеться про відкриття, яке означає прихід нового віку астрономії. Ілюстрація: sciencemag.org
Нейтрино називають однією з базових частинок, з яких складається наш всесвіт. Кожної секунди мільярди з них проходять крізь наші тіла. Науковці знають, що на нейтрино не впливають магнітні поля, і що ці частинки зароджуються здебільшого або в атмосфері Землі, або на Сонці.

Проте зустрічаються на Землі і більш рідкісні — астрофізичні — нейтрино. За останні кілька років в обсерваторії IceCube на Південному полюсі їх було зафіксовано 28 штук. Найпотужніші з них отримали назву Берт та Ерні. Від земних нейтрино вони відрізняються своєї високою енергією (більше 30 тераелектронвольт), завдяки чому вчені припускають, що вони зародились за межами Сонячної системи або навіть нашої галактики.

Походження астрофізичних нейтрино не з’ясоване до кінця. Вчені припускають, що вони можуть утворюватись в результаті гама-сплесків, або походити від активних ядер галактик та чорних дір.

Поспостерігати за ними групі науковців з Університету Меріленду вдалось за допомогою телескопа, вбудованого в товщу льоду об’ємом 1 кілометр на Південному полюсі Землі, в Антарктиді. Коли нейтрино рухаються в кризі, то прилади, використовуючи радіочастоти, фіксують невеличкі спалахи блакитного світла: чим більш потужна енергія нейтрино, тим більший і спалах.

Вдається також узагальнено визначати те, звідки вони походять. Проте наразі вчені не можуть сказати, де виникли ті 28 унікальних нейтрино з великим зарядом енергії — даних не вистачає. Дослідники порівнюють це з отриманням фотографії при довгій експозиції: за їхніми словами, потрібно проводити спостереження ще кілька років, щоб із зібраних даних скласти повну картину.

Але про що зараз вчені говорять із впевненістю — це те, що вивчення нейтрино просуне вивчення космічного простору на новий рівень та дасть їм можливість дізнатись про астрофізичні явища, які відбуваються за мільйони чи навіть мільярди світлових років від Землі.

Розділи: Суспільство

5 серпня

Ілля Рєпін
1844 – визначний художник-реаліст українського походження.
Народився Юрій Хорунжий
(1937, м. Київ - 2007) - український письменник, журналіст, громадський діяч. автор близько 30 книжок, історичних повістей, романів, оповідань та есе. Зокрема, "Скифи", "Гонитва до мосту", "Таємна грамота", "Гетьмани України" та ін. Упорядник книжки спогадів "Опреа СВУ - музика ГПУ", "Вибраних творів"  Л. Старицької-Черняхівської.
Народився Борис Антоненко-Давидович
(1899, м. Ромни Сумської обл. - 1930) - український письменник, літературо- і мовознавець. Автор книжок "Запорошені силуети", "За ширмою", "Слово матері", "Як ми говоримо", "Смерть. Сибірські новели. Завищені оцінки".
Правильно й чисто говорити своєю мовою може кожний, аби тільки було бажання. Це не є перевагою вчених-лінгвістів, письменників або вчителів-мовників, це - не тільки ознака, а й обов'язок кожної культурної людини. Культурними в нас мусять бути всі, незалежно від того працює людина розумово чи фізично.
Народився Борис Гмиря
(1903, м.Лебедин Сумська  область – 1969) - український оперний та камерний співак. Виконавець основних партій в операх «Тарас Бульба» Миколи Лисенка, «Наймичка» Миколи Вериківського, «Іван Сусанін» Михайла Глінки, «Русалка» Олександра Даргомижського,  «Фауст» Шарля Гуно).