Будівництво Чорнобильської атомної електростанції, першої в Українській РСР і однієї з найбільших в Європі, затвердили 1970 року.
Тоді ж поблизу станції, на березі річки Прип'ять, було засновано однойменне місто, призначене для проживання персоналу станції.
26 квітня 1986 року на ЧАЕС сталася найбільша в історії атомної енергетики аварія. Реактор четвертого енергоблоку вибухнув, і радіоактивні частки поширилися на північну частину України, Білорусь та країни північної Європи.
Відтоді цей день та саме слово «Чорнобиль» лишаються сумним стійким спогадом для всіх українців, а для багатьох іноземців – сумнівною асоціацію з країною.
Історія Чорнобильскої трагедії поєднує чимало популяризованих, напівміфічних і зовсім незнаних компонентів. Про атомну катастрофу та її наслідки створено чимало документальних фільмів, до Прип’яті приїздять туристичні групи, безпосередньо у місті відзнято не один десяток фоторепортажів, що висвітлюють похмурі пейзажі міста-руїни.
В’їзний знак до Чорнобиля. В місті нині мешкає близько 2,5-3 тисяч осіб, які працюють переважно на атомній станції. Чорнобиль є адміністративним центром з управління відчуженими 1986 року радіаційно-небезпечними територіями
Проте також існує чимало менш відомих складових образу Прип’яті. Одна з них – художнє оздоблення публічного простору цього розбудованого «з нуля» типового молодого радянського міста.
|
Алея з назвами міст і сіл, евакуйованих внаслідок катастрофи на ЧАЕС. Загалом після аварії близько 200 тисяч осіб було переселено із забруднених радіацією територій |
У рамках довготривалого дослідження для майбутньої книги-альбому Decommunised: Ukrainian Soviet Mosaics фотограф Євген Нікіфоров протягом минулого року об’їхав близько 60 населених пунктів України в пошуках найкращих зразків вітчизняного монументального мистецтва 1960—1980-х років.
|
Проспект Леніна у Прип’яті. 1985 року тут проживало 47 500 осіб |
|
Прип’ять – місто з яскраво вираженим центром. У радянські часи в центрі традиційно розташовували адміністративні будівлі – міську раду, об’єкти дозвілля, культури та відпочинку |
Прип’ять була серед місць, обов’язкових для відвідування, адже там знаходяться твори одного з провідних українських художників-монументалістів – Івана Литовченка (1921—1996). Киянам він відомий завдяки оформленню Річкового вокзалу, станції метро «Шулявська» та величезним панно на житлових будинках на проспекті Перемоги.
Для Литовченка трагедія Чорнобиля стала також особистою трагедією. З 1974 до 1982 року він фактично був головним художником Прип’яті та загалом присвятив художньому оформленню міста близько 10 років життя.
|
Скульптурний рельєф із мозаїчним покриттям «Творення» на магазині «Струмок», 1982 (художник – Іван Литовченко) |
|
Фрагмент скульптурного рельєфу «Творення» (художник – Іван Литовченко) |
Ключовий об’єкт його авторства – грандіозний ансамбль із трьох мозаїчних панно розміром 20 на 4,2 метри на головній вулиці міста – бульварі Леніна. Ще два панно прикрашають фасади кінотеатру «Прометей» та музичної школи.
|
Скульптурний рельєф із мозаїчним покриттям «Енергія» на кінотеатрі «Прометей», 1975 (художник – Іван Литовченко) |
Таке оформлення громадських будівель було популярним на теренах СРСР, оскільки аскетичні архітектурні форми новобудов потребували пожвавлення.
Особливими саме прип’ятські мозаїки робить епічний розмах композицій і технічне нововведення художника – використання металевих елементів у поєднанні зі смальтою, завдяки чому поверхня змінювала колір в залежності від освітлення.
У сюжетах мозаїк Литовченко звертався до філософських тем. Панно «До світла» – це історія Данко, який виводить людей із темряви та уособлює ідею самопожертви заради прогресу.
|
«До світла» – скульптурний рельєф із мозаїчним покриттям на магазині «М'ясо. Риба. Овочі», 1977 (художник – Іван Литовченко) |
|
Фрагмент «Данко» скульптурного рельєфу з мозаїчним покриттям «До світла», 1977 (художник – Іван Литовченко) |
У «Творенні» зображена богиня Деметра, котру, з одного боку, оточує родина, а, з другого, –вчені, приборкувачі «мирного атома», які тримають графітові стержні.
|
Фрагмент скульптурного рельєфу «Творення»: вчені тримають графітові стержні та «мирний атом», 1982 (художник – Іван Литовченко) |
«Можливо, я попрощався зі своїми роботами назавжди. Не пощастило. Жорстока доля! І мені їх шкода – я чесно працював і віддавав усе, на що тоді був здатний», – сказав художник 1991 року (цитата за альбомом «Іван, Марія та Наталка Литовченки», Київ, 1999).
У Прип’яті мозаїки Литовченка вже багато років руйнуються під дією дощу та снігу, заростають кущами та деревами. Після аварії демонтувати та перевозити їх було неможливо з технічної причини. Але насамперед, звісно, через радіацію, яку ввібрали в себе матеріали – смальта та метал.
|
"Світанок" – скульптурний рельєф з мозаїчним покриттям на магазині «Колосок», 1979 (художник – Іван Литовченко) |
|
Фрагмент скульптурного рельєфу «Світанок» (художник – Іван Литовченко) |
|
Фрагмент скульптурного рельєфу «Світанок» (художник – Іван Литовченко) |
Хоча, за словами доньки художника, Наталії Литовченко, деякі туристи не бояться брати із собою на пам’ять фрагменти радіоактивної смальти, яка потроху осипається й лежить просто на землі.
Мозаїчні панно розташовані поза стандартними туристичними маршрутами Прип’яттю, а тому їхні світлини рідко потрапляють в мережу, на відміну від колеса огляду або дитячих ляльок серед протигазів.
|
Музична школа у Прип'яті, прикрашена скульптурним рельєфом «Музика» з мозаїчним покриттям, 1976 (художник – Іван Литовченко) |
Презентацію англомовної книги-альбому, що готує видавництво «Основи», заплановано на літо 2016 року. До видання увійдуть близько 300 відзнятих Євгеном Нікіфоровим світлин мозаїк та монументальних об’єктів зі всієї України – включно з Донбасом та Кримом.
Нині мозаїки 1960—1980-х років цікаві тим, що, з одного боку, представляють усі типові сюжети радянської міфології, а, з другого, – втілюють експериментальну естетику періоду після так званої «відлиги», що за духом була ближчою до неофіційного мистецтва, ніж до кондового соцреалізму.
Сьогодні мозаїчні твори, що в минулому були важливим елементом візуальної організації публічних просторів, фактично розчинилися у строкатому міському краєвиді. Дорога і складна у виконанні, ця техніка фактично більше не використовується для оздоблення нових об’єктів у подібних масштабах.
|
Пам'ятник пожежникам-ліквідаторам аварії на ЧАЕС у Чорнобилі |
|
Виставка техніки в Чорнобилі, що використовувалась під час ліквідації аварії на ЧАЕС. Техніку очистили, і сьогодні її радіаційний фон не перевищує загального рівня в Чорнобилі |
|
4-й енергоблок ЧАЕС, так званий об'єкт «Укриття», навколо якого споруджено бетонний саркофаг |
|
Пам'ятник біля 4-го енергоблоку ЧАЕС |
|
Готель «Полісся» збудували в середині 1970-х для гостей і відвідувачів ЧАЕС. У перші дні аварії тут розгорнули штаб ліквідації та розмістили пост дозиметрії та солдатів |
|
"Хай буде атом робітником, а не солдатом" – гасло на 9-поверховому будинку на вулиці Лазарєва у Прип'яті |
|
Школа у Прип'яті. Загалом у місті було 5 шкіл, розрахованих на 6786 учбових місць |
|
Поїздка в минуле: книжки у прип'ятській школі |
|
Агітпункт у будинку культури «Енергетик» у Прип'яті |
|
Універсам у Прип'яті. В 1980-ті подібні магазини самообслуговування існували лише у кількох містах СРСР, наприклад, у Мінську та Москві |
|
Басейн «Лазурний» у Прип'яті. Після аварії він працював ще 11 років і закрився лише 1997 року. Басейном користувалися ліквідатори, котрі працювали на ЧАЕС до моменту відключення енергоблоку №1 |
|
"Рудий ліс" – близько 10 км² лісу довкола ЧАЕС, який узяв на себе найбільшу частку викидів радіоактивного пилу. Це призвело до загибелі дерев і фарбування їх у буро-червоний колір. Під час дезактивації Зони відчуження «рудий ліс» вирубали та захоронили, але згодом дерева виросли знову. Сьогодні це одне із найзабрудненіших місць Зони |