chrome firefox opera safari iexplorer

Богородицю традиційно зображують у пурпуровому мафорії

21 вересня 2016 о 11:52

У народі свято Різдва Пресвятої Богородиці, що його православні християни відзначають 21 вересня, відоме як «Мала Пречиста».

Згідно зi свідченями істориків, Діва Марія народилася у будинку Йоакима і Анни, в північно-східній частині Єрусалима: сьогодні це територія мусульманського кварталу Старого міста, біля Левових воріт.

Віряни побудували на цьому славетному місці монастир матері Пречистої Діви — святої Анни, а на першому поверсі діє церква на честь Різдва Богородиці. Під будівлею монастиря ще й до сьогодення збереглася печера, яка в давні часи належала до будинку Йоакима і Анни.

Апокрифічні тексти оповідають про те, як подружжя праведних Іоакіма та Анни багато років було бездітним. Відсутність дітей вважалося Божою карою — адже кожна родина мала народити наслідника народу Ізраїля, який очікував на народження визволителя-Месії.

Одного разу старий Іоакім під час свята почув від священика відмову на жертвоприношення Богу і пішов у гори, де зi сльозами довго молився. Його дружина залишилась удома на самоті і розмірковувала про те, чому Бог залишив їх без нащадків. Побачивши на лавровому дереві гніздо, Анна спитала у Господа, чому і вона не може бути плідною, як усi створіння. І тут здійснилося чудо: до Анни з небес зійшов ангел та сказав: «Бог почув молитву твою. Ти зачнеш і ти породиш, і буде славним на весь світ рід твій».

Анна пообіцяла Творцю, що віддасть свою дитину на служінню Господу. Так народилася Діва Марія, яку в акафістних співах величають «Мати Світла» та «Блаженне чрево».

Сьогодні сучасним християнам надзвичайно цікаво: а яка насправді була Діва Марія, адже ікони дарують нам безліч варіантів інтерпретацій її обличчя. Крім того, іконописці всього світу завжди додають до класичних відомих рис Богородиці власний національний характер, адже Мати Божа має бути гранично близькою до людини, яка молиться на цю ікону. Однак цікаво дізнатися про те, як історики описують її обличчя, опираючись на ранньохристиянські свідчення.

Власне, зовнішній вигляд Пресвятої Богородиці став відомий завдяки першим іконам, що їх написав євангелiст Лука, — до наших днів збереглися стародавні копії, написані з цих образів; а також і за описами церковних істориків: Никифора Калліста, ченця Єпіфанія та інших.

Протягом сторіч Мати Божа традиційно зображується в пурпуровому мафорії — це покривало заміжньої жінки, що закриває голову і плечі, та в туніці, тобто довгій сукні синього кольоруНапис на іконі, який означає «Матір Божа». До нас дійшли зображення Богородиці у римських катакомбах, що їх було створено до II і III століть.

На території Київської Русі вже у XIII столітті існували місцеві художні школи у Києві, Галичі, Новгороді, Володимирі, Пскові, Ярославлі, Володимирі-Волинському. Спершу відчувався вплив візантiйського мистецтва, звідки до нас прийшло християнство, але надалі іконописні школи та осередки зміцнилися в своїх національних традиціях, хоча в цілому іконопис переживав періоди розквіту та занепаду.

Характерно, що саме наші пращури, як професійні, так і зовсім невідомі маляри з народу, залишили по собі сучасним українцям надзвичайно красиві і дуже щирі — наповнені світлом, добротою та милосердям — образи Христа, Богородиці та святих.

 

 

Розділи: Традиції

20 вересня

Інші дати
Наталія Лотоцька 
1938 – театральна актриса. Лауреат Шевченківської премії. Ролі: Пріська («Шельменко-денщик» Г. Квітки-Основ’яненка), Хведоска («Дві сім’ї» М. Кропивницького), Поліксена («Кассандра» Лесі Українки) та ін. Ведуча передачі Українського радіо «Від суботи до суботи» (понад 30 років). 
Розгорнути
Народився Іван Світличний
(1929, с. Половинкине Луганської області - 1992) - український мовознавець та поет. Твори "Ґранатові сонети", "Серце для куль і для рим", "У мене тільки слово".
Свободу не втікати з бою, Свободу чесності в бою, Любити те, що сам люблю, А не підказане тобою, Свободу за любов мою Хоч і накласти головою, А бути все ж самим собою, — Не проміняю на твою, Ліврейську, жебрану, ледачу, Вертку, заляпану, як здачу, Свободу хама й холуя. Несу свободу в суд, за грати, Мою від мене не забрати — І здохну, а вона — моя. (c) Іван Світличний, 1929
Розгорнути