Ринок електромобілів в Україні поки що перебуває в зародковому стані. Якщо у світі на початок 2017-го кількість електрокарів наблизилася до 2,5 млн, то в Україні їх лише близько 3 тис.
Українських споживачів поки що відлякує і завелика, на перший погляд, ціна машин, і складності з зарядкою їх акумуляторів.
Розбиралося у ситуації «Дзеркало тижня».
Зарядка — швидка й повільна
За даними Auto-consulting, середній добовий пробіг автомобіля в Києві не перевищує 60–80 км. Батарея електромобіля забезпечує 130–180 км пробігу, тому достатньо заряджати її щоночі, щоб потім весь день спокійно іздити містом.
У Києві вже є близько 100 зарядних станцій, з яких 10 — швидкісні мультистандартні (supercharcher), що здатні зарядити батарею до 80% за 20 хвилин.
Звісно, цього замало, оскільки на кожній АЗС є кілька точок для заправки, а тут маємо справу з окремими стійками, куди може під'їхати лише один електромобіліст.
При цьому заправка звичайного авто триває лічені хвилини, а зарядка електрокара — навіть у швидкісному режимі — 20 хвилин.
Станції швидкої зарядки мають бути сертифіковані за європейськими стандартами, яких повинні дотримуватись як виробники електромобілів, так і виробники обладнання.
Несертифіковані зарядки можуть не підтримувати необхідну напругу і просто бути електрично небезпечними, особливо в сиру погоду — адже при зарядці виникають струми порядку 120 А, а напруга — близько 500 В.
Тепер що стосується вартості послуг зарядки. «Є оператори зарядних станцій, які продають не кіловати, а час зарядки. Це може бути фіктивний supercharcher, несертифікований, який видає недостатню енергію, наприклад, 3–5 кВт на годину. Треба розуміти, що в цьому випадку є певні ризики для справності електромобіля та життя людини. І за ціною в підсумку відбувається урівнювання з вартістю пробігу на ДВЗ», — зауважує маркетинг-директор компанії Oxygen Олександр Макаренко.
Але заряджатися можна і в домашніх умовах, від звичайної розетки, користуючись спеціальними перехідниками. Проблема легко вирішується у приватному секторі, трохи складніше мешканцям багатоквартирних будинків. Хоч і їм можна забезпечити спокійну нічну зарядку в гаражах і на автостоянках. Але в цьому випадку треба вирішувати питання з їхніми власниками, оскільки вони поки що не завжди розуміють, що треба впроваджувати таку послугу, як нічна зарядка.
Знайомий розповів, як намагався заряджатися ночами в паркінгу під одним з торгових центрів, на нього подивилися косо і запитали: «Навіщо ти крадеш нашу електроенергію?»
Технологічно нічного часу — 8 годин — достатньо для повної зарядки від звичайної розетки. До того ж експерти вважають, що швидку зарядку не варто використовувати часто, тільки в крайньому разі, та й заряджає supercharcher швидко тільки до 80%. Вище заряджати не має сенсу, оскільки швидкість процесу різко падає.
Тому вартість зарядки можна прив'язати до вартості електроенергії, а не до послуг зі швидкого заряджання. В Україні вона залишається відносно дешевою, і, за розрахунками Oxygen Group, витрата на зарядку електромобіля протягом місяця при постійному використанні становитиме близько 450 грн, тоді як звичайний автомобіліст витрачає на заправку 2,5 тис. грн.
Таким чином, економія на пальному становить 82%.
Термін служби та погода
Багато хто вважає, що акумулятори згодом виходять з ладу й необхідно буде їх міняти мало чи не кожні кілька років. Однак варто зауважити, що за будь-яких пошкоджень батареї достатньо замінити лише один з її елементів, а не купувати нову.
Фахівці, вивчивши досвід експлуатації електротаксі, констатують, що падіння ємності батареї за 5 років або 100 тис. км пробігу становить лише близько 15%. А ще виробники надають на акумулятори тривалу гарантію.
Так, на батарею для автомобіля Nissan Leaf дається гарантія на 4 тис. циклів, що становить орієнтовно 250 тис. км пробігу або 5–8 років експлуатації.
Також вважається, що ресурс акумуляторів сильно падає взимку. Дійсно, в холодну пору року певна частина енергії витрачається на обігрів салону. Хоча, як виявилося, не так уже й багато — ємність батареї падає приблизно на 1% при кожному градусі морозу. Тобто при температурі -20°C дистанція пробігу знижується приблизно на 20%. А в середньому, можна вважати, — на 10–15%.
Запасу енергії, що залишилася, цілком вистачає для середнього добового пробігу більшості машин. При цьому батарею можна ще й утеплити, або встановити автономну піч, яка знизить навантаження на акумулятор. А з іншого боку — немає необхідності прогрівати двигун: сів — і поїхав.
Загалом електромобілі вимагають значно менше вкладень у ремонт і сервісне обслуговування. «Вони простіші, і на сервіс треба заїжджати рідше, оскільки немає мастила, паливних і масляних фільтрів, а гальмові колодки, завдяки рекуперації, зношуються в 2–3 рази менше», — зазначає генеральний директор «АВТ Баварія» Олександр Тимофєєв.
З іншого боку, треба створювати офіційний сервіс для електромобілів, вважає Яна Міненко, голова правління «Рено Україна».
«Якщо не задіяти добре розвинений офіційний сервіс для обслуговування існуючих електромобілів, майбутнє їх у нашій країні може бути жалюгідним, — говорить вона. — І ще дуже важливим є питання інфраструктури та взаємодії всіх її учасників».
Близькі та далекі дистанції
Поки що залишається проблема з їздою на далекі відстані. Якщо треба буде їхати, наприклад, з Києва до Одеси, заряджатися по дорозі доведеться мінімум двічі. І саме тут мають сенс швидкісні зарядки: щоб можна було хвилин за двадцять перекусити в кафе, і за цей же час підзарядитися до 80%.
Поки що зарядних станцій по всій Україні за межами Києва — лише 300, з яких усього 15 — швидкісні. Тому насамперед стоїть завдання створити інфраструктуру зарядних станцій спочатку на всіх основних магістралях, а далі — повсюдно.
Олександр Макаренко говорить, що компанія Oxygen підготувала проект розвитку мережі зарядних станцій на основних магістралях між обласними центрами, який передбачає кілька етапів.
«Ми звертаємося в усі інстанції, не тільки в Україні, для одержання грантів, — розповідає він. — Україна одержує гроші від тієї ж Японії за продаж квоти на викиди вуглекислого газу, і їх можна було б цілеспрямовано використовувати. Ми підрахували, що на місяць один автомобіль викидає стільки вуглекислого газу, скільки сім тридцятирічних дерев будуть переробляти упродовж року!»
Експерти зазначають, що електромобіль ідеально підходить насамперед для пересування містом. Окрім економії (за рахунок дешевизни електроенергії порівняно з бензином чи дизпаливом), ще більше вражає ефект при русі в заторах. Адже в них витрачається значно більше бензину від заявлених норм, при цьому двигун постійно працює, виділяються шкідливі вихлопні гази. А при зупинках електрокара витрата енергії нульова, окрім зимових умов, коли незначна частина витрачається на обігрів салону.
Втішним фактом є рішення компанії Oxygen випускати зарядні станції вітчизняного виробництва. Ними планується оснащувати станції швидкісної підзарядки електромобілів по всій країні, і навіть продавати на експорт. Тож можна розраховувати, що кількість станцій в Україні збільшуватиметься одночасно зі зростанням кількості електромобілів, а ціна авто при цьому знижуватиметься.
І було б непогано, якби на ринку заявив про себе недорогий вітчизняний електрокар.