chrome firefox opera safari iexplorer

В Сумському художньому музеї стартувала виставка «Букет: ХХ століття»

09 листопада 2012 о 10:16

Здавалося б, така звична річ — букет. Для більшості непосвячених — просто набір квітів, складених більш чи менш вишукано, життя якого таке недовговічне!.. Виставка «Букет: ХХ століття», що відкрилася в Сумському художньому музеї, змушує знайти в цій темі щось глибше й складніше. Побачити за трояндами, гвоздиками, соняшниками, гілками горобини, польовими квітами, які ніби наповнили залу й відсунули осінь за вікнами, невід’ємну складову природи, життя, мистецтва. Складову, без якої, власне, ми себе й не мислимо. І відчути їх філософічність, підказану «Золотими кулями» Роберта Фалька чи «Блакитним мотивом» Галини Рідної, в якому кожна квітка букета — ніби око, що дивиться на тебе.

Поглянути більш детально на творчість минулого століття — ідея не нова. В музеї вже була виставка «Весілля: ХХ століття», плануються й інші, передбачені довгостроковим проектом «На перетині природного та цивілізаційного». Обласний художній музей імені Никанора Онацького здійснює його разом із мистецтвознавцем Валерієм Панасюком та фотографом–краєзнавцем Сергієм Гуцаном.

Такі виставки — спроба дістати цікаві твори, яким бракує місця на невеликій експозиційній площі, iз запасників музею та з приватних колекцій. А ще — дати уявлення про те, як одна тема може вирішуватися цілком по–різному. Той же букет є вічним мотивом світового мистецтва. У квітах — наші пристрасті, уявлення, смаки, культура. В радянському мистецтві це була ще й можливість уникнути обов’язкових ідеологічних тем, сховавшись у безвинному натюрморті. Й створити шедевр у цьому жанрі. Як зробили це на початку століття Ілля Машков, Никанор Онацький, а пізніше — народний художник України Тетяна Яблонська, Олександр Гнилицький... Недарма на виставці нагадали слова Паскаля: натюрморт змушує милуватися копіями тих речей, оригінали яких можуть залишити байдужими.

Живопис, графіка... Та двадцяте століття немислиме ще без одного виду мистецтва — фотографії. Знімки збирача старих світлин Сергія Гуцана переважно з першої третини минулого віку. І бачимо, що букет є просто–таки обов’язковим їх елементом. Діти поруч із букетами; гімназистка, жінка у вишиванці та дама в модному капелюшку — і букети. Навіть на фотографіях солдатів часу Першої світової бачимо цей елемент тогочасної фотостудії.

Для Валерія Панасюка кожен експонат виставки, особливо — з його особистої колекції, це ще й уламочок історії, за яким можна досліджувати тогочасне середовище й відслідковувати ймовірні зв’язки. «Цю фотографію я знайшов у Дрогобичі, — показує він фото милої дівчини з 30–х років, звісно ж, із букетом. — Випадково натрапив на магазинчик «Хобі». Там багато сувенірів, пов’язаних із Бруно Шульцем. Продавець так і сказав: живе «шульциками». «А ще що є?» — запитую. Та, відповідає, всякий непотріб. І тут бачу це фото — восьмигранник, тобто його виставляли на вітрині фотостудії як краще, як зразок. На ньому штамп «Салон Рембранд» — той самий салон, про який писав Шульц у своєму оповіданні. І раптом розумію: місце, роки збiгаються. Тобто Бруно Шульц бачив це фото!».

Цінністю виставки мистецтвознавець вважає і етюди Олександри Лукашевкер. Улюблена учениця Павла Кузнецова, одного з яскравих представників мистецької течії «Блакитна троянда», вона не могла реалізуватися вповні, тож рятувалася в монументальному живописі. «Бачите, її букети — на одному підвіконні, єдиному в її маленькій квартирі. Вона писала їх уже важко хворою», — розповідає Валерій Панасюк.

А ось цю картину–примітив, квіти на склі, пан Валерій придбав на «блошиному» ринку Львова. Цікавий зразок народного живопису, та не менш цікавим виявився підклеєний знизу — аби скло трималося міцніше, табель польської школи за 1888 рік. Ще один, зовсім інший, пласт...

«Зараз так багато насильства у світі, — каже завідуюча відділом сучасного мистецтва музею Анна Дужа. — Але ж людина приходить у світ для добра, для краси. Недарма вона так шукає це в природі, а потім переносить у своє буття. Пригадайте, як наші бабусі квітами печі розписували... Хочеться, аби виставка нагадала людям про таку–от потребу краси».

19 грудня

Інші дати
День Святого Миколая
Православні, римо-католицькі та греко-католицькі християни пам'ятають його та шанують як історичну особу та великого святого. В Україні та в інших країнах світу цей святець став прообразом міфічної фігури Санта Клауса. Святий Миколай зараховується до лику святих: як такий опікується воїнами, водіями і подорожуючими, допомагає бідним у скруті; вважається покровителем дітей та студентів, моряків, торговців, і лучників.
Розгорнути
День адвокатури
Свято встановлено в Україні «…ураховуючи важливу роль адвокатури в розбудові правової держави, захисті конституційних прав і свобод громадян, велике громадське значення цієї правозахисної інституції в Україні…» згідно з Указом Президента України «Про День адвокатури» від 2 грудня 2002 року № 1121/2002.
Розгорнути
Народився Микола Андрусов
(1861, м. Одеса – 1924) – геолог, знавець неогенових відкладів, палеоеколог, дослідник Чорноморського басейну. Праці М.Андрусова складають епоху в стратиграфії, палеонтології, палеографії, палеоекології, океанології і досі є неперевершеним зразком наукової чіткості та точності.
Розгорнути
Народився Микола Скуба
(1907, с.Горбове, Чернігівська область – 1937) – український поет. Автор збірок поезій «Перегони», «Демонстрація», «Пісні», «Нові пісні», «Сопілка».
Розгорнути
Народився Микола Руденко
(1920, с. Юр'ївка Луганської обл. - 2004) - український письменник, член-засновник Української Громадянської Групи сприяння виконанню Гельсінських угод. Автор збірок поезій, романів та повістей ("Вітер в обличчя", "Остання шабля", "Чарівний бумеранг" та ін.)
Розгорнути
Народився Микола Лукаш
(1919, м. Кромівка Суміської обл. - 1988) - український перекладач. Працював у галузі поетичного і прозового перекладу з 18 мов, української лексикографії.
Розгорнути

Новини Дивитися всі