Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів почала виконувати функції, покладені на неї ще урядовою постановою №667 від 2 вересня минулого року.
Вiдповiдне розпорядження Кабінет Міністрів затвердив 6 квітня.
Зі слів міністра Олексія Павленка можна зрозуміти, що уряд передав Мінагропроду управління Держпродспоживслужбою, переконавшись: функції і повноваження Державної ветеринарної та фітосанітарної служб та Державної санітарно-епідеміологічної служби, державного нагляду у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, що припинилися, ніякий інший державний підрозділ виконувати не зможе. Причіпом передано також функції держконтролю за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, держнагляду у сфері туризму та курортів, Державної інспекції з питань захисту прав споживачів (у тім числі й споживачів виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння).
За словами Олексія Павленка, новостворена служба завершила всі необхідні заходи, пов’язані з державною реєстрацією. Вже набрано третину штату, набір кваліфікованих працівників триває. У територіальних органах призначено виконувачiв обов’язкiв керівника. Для того аби призначити регіональних керівників служби на постійній основі, оголошуватимуть конкурси.
Головою Держпродспоживслужби 24 лютого 2016 року призначено Володимира Лапу.
Новопризначений керівник розраховує, що найближчим часом приймуть рішення про скасування мораторію на перевірки підприємств, які виробляють харчову продукцію, адже важко гарантувати цю безпечність,не маючи можливості перевіряти виробників.
«Європейський споживач не переймається безпекою їжі, бо звик довіряти своїм контролюючим органам. А ці органи ЄС відкривають ринок під нашу відповідальність. Тому ми повинні надати гарантії, що здійснюємо цей контроль відповідно до європейського законодавства. Власне, це одна з передумов виходу на ринки ЄС», — наголосив Володимир Лапа. Адже європейське законодавство передбачає: за найменшого ризику для здоров’я і життя людей перевірка може здійснюватися без попередження, бо держава має унеможливити потрапляння небезпечної продукції на ринок. У схваленій же урядом Всеохоплюючій стратегії імплементації законодавства у сфері санітарних та фітосанітарних заходів вказується: зобов’язання, взяті Україною в рамках Угоди про асоціацію, є пріоритетними.
Одразу впадає в очі, що нова служба буде змушена займатися малосумісними сферами. А це потребує не тільки спеціалізованих навиків від окремих фахівців, а й налагодження складної координації дій між ними.
Як зауважує Віталій Башинський, консультант FAO ООН, екс-заступник голови Держветфітослужби України, останніми роками навіть відповідальність за вакцинацію від сибірки виявилася законодавчо розмита, бо орган, що відповідав за її обов’язковість, ліквідовано, а новий ще сформований не повністю: «Відповідальність де-факто перекладено на власників, але так невміло, що багато хто з них ще про це не знає. Хвороби, які стали поширюватися Україною, — африканська чума свиней (АЧС), сибірка, підозри на сальмонелу в яйцях — це опосередкований результат помилок уряду щодо заходів, які зобов’язана проводити держава. У нас же реформа Державної ветеринарної служби проводиться дуже невміло і довго. Уряд має звернути увагу на реформу, на забезпечення людей, на те, що на територіальному рівні підрозділи ветеринарної медицини повинні отримати не тільки повноваження, а й інструменти — нарешті прийняти закон про ветеринарну практику або повернути центральне державне фінансування лікарень і лабораторій, фінансування яких і передане на рівень області й зараз фактично розсипається.
Потенційно господарствам сьогодні загрожують усі вірусні хвороби, які зустрічаються на території держави. А ті підприємства, які імпортують препарати або добавки, що містять похідні тваринного походження, не оброблені термічно (наприклад, кров’яні клітини), не захищені від цілої низки захворювань свиней та великої рогатої худоби, які поки що не зустрічаються в Україні. Треба поновити моніторинг прикордонних територій на ящур, блутанг та ін. Ці хвороби загрожують постійно і можуть стати кінцем реформи ветеринарної служби та статусу благополуччя України. Коли ввели мораторій на всі види перевірок, в тому числі контролю біобезпеки, це було потенційним злочином та верхом некомпетентності. І зараз немає ніяких дій перевіряючих органів у цьому напрямі й усе потрібно починати з нуля, втрачено історію перевірок, знівельовано аналіз ризиків».