chrome firefox opera safari iexplorer

«Безліс» як ознака влади БЕЗ патріотизму і професійності

22 грудня 2016 о 10:34

Щоб зрозуміти, звідки вигулькнула парадоксальна ситуація під антиукраїнським гаслом «БЕЗВІЗ  ЗА  УМОВИ  БЕЗЛІСУ», варто бодай трохи заглибитися в історію з ухваленням діючого нині Закону про мораторій на експорт необробленої деревини. Щоб не виглядало аж так сухо, поговоримо і про те, як «професійно», «патріотично» і «державницькі» діяла влада, піднесена до вершин очільництва Євромайданом.

Підпис Президента після судового позову

Перш аніж бути ухваленим, проект згаданого закону зазнавав дивних пригод, іноді майже за сюжетом «Пропалої грамоти». На розгляд парламенту його внесла група народних депутатів із різних фракцій. Протягом певного часу законопроект дивним чином «зникав» – і то вночі – з порядку денного пленарного засідання. Після вельми непростого обговорення між першим і другим читаннями нарешті – 9 квітня 2015 р. – був ухвалений. 14 квітня Закон підписав Голова ВР, того ж дня його передали на підпис Президенту. Конституція України каже, що Президент протягом 15 днів має або підписати закон, або повернути зі своїми вмотивованими пропозиціями до Верховної Ради для повторного розгляду. Однак Президент не підписував і не ветував цей Закон протягом 72 днів! Що означає, знов-таки згідно з Конституцією, що Закон вважався схваленим і мав бути підписаний та офіційно оприлюднений.

Щоб змусити керівництво держави дотримуватися Конституції, 25 червня 2015 р. один зі співавторів законопроекту, тодішній голова екологічного Комітету ВР Микола Томенко подав позов до Вищого адміністративного суду України проти Голови Верховної Ради України В. Гройсмана, вимагаючи визнати протиправною його бездіяльність – мається на увазі неоприлюднення ухваленого парламентом 9 квітня цього ж року та схваленого Президентом України Закону щодо мораторію на експорт лісо- та пиломатеріалів у необробленому вигляді.

Водночас М. Томенко написав заяву про звільнення з посади позаштатного Радника Президента України. Лише після цього Президент нарешті закон підписав.

Отже, внаслідок такої наполегливості, судового та громадського втручання, законом передбачена десятирічна заборона – з 1 листопада 2015 р. – на вивезення за кордон лісу-кругляка, дуба, деревини цінних порід (крім сосни), а з 1 січня 2017 року – і сосни.

Здавалося би, український ліс, бодай на якийся час, врятовано. Аж ні…

Демарш уряду Яценюка 

Тодішній уряд на чолі з А. Яценюком дав чіткий сигнал, що закон виконувати він не збирається. Почався цілеспрямований саботаж підготовки завдань, означених законом для Кабміну. Слід сказати, що ці завдання мали перевести в публічну площину питання вирубки та продажу лісу в Україні й за кордоном, а отже, протидіяти корупції в галузі. Однак, Кабмін не затвердив новий Порядок видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених із них пиломатеріалів, не було створено електронного переліку виданих сертифікатів, не була розроблена передбачена комплексна Програма стабілізації та розвитку лісопереробної галузі (що дало б можливість, серед іншого, створити нові робочі місця) тощо.

Натомість на урядовій нараді, яку провів Яценюк 13 жовтня 2015 р., було дане завдання Мінекономрозвитку протягом двох тижнів розробити ЗАКОНОПРОЕКТ ПРО СКАСУВАННЯ тимчасової заборони експорту лісоматеріалів у необробленому вигляді. Уряд навіть підготував для Президента пропозицію ветувати законопроект Томенка та інших, бо він нібито створює проблеми для лісової галузі України й суперечить нашим міжнародним зобов’язанням…

Тільки втручання громадськості та парламентський контроль сприяли появі нормативних документів, які дозволили митникам і прикордонникам забезпечити виконання Закону про заборону вивезення з України лісу-кругляку (окрім сосни) з 1 листопада 2015 року.

А влада разом із «лісовою мафією» не вгамовувалася. Почалися масові вирубки лісу та його вивезення за кордон під маркуванням «дрова»; Чернівецька область – територія кадрового впливу Арсенія Яценюка та його «Народного фронту» – взагалі перетворилася на «спеціальну економічну зону» для вивезення української деревини за кордон, найперше – для потреб одного з найбільших у Східній Європі деревообробних підприємств у Румуні. До речі, українські ЗМІ не раз писали і знімали сюжети про те, чому саме на Буковині так хижацьки вирубують і вивозять за кордон наш ліс і хто це «кришує»…

Більшість міжнародних фахівців погодили цей Закон

Принципове зауваження: європейські структури ЖОДНОГО разу не ставили в залежність від мораторію на експорт нашого лісу питання отримання Україною безвізу! Навіть під час обговорення законопроекту в профільних парламентських комітетах експерти міжнародних організацій цілком позитивно поставилися до компромісу, що передбачені достатні «перехідні» періоди для впровадження цього закону, що дає можливості узгодити певні міжнародні нюанси та підготувати українську деревообробну галузь до нових законодавчих умов.

Більше того, тема про порушення тих чи інших вимог СОТ лише в загальних формулах згадувалася в листах іноземних бізнес-структур. Отож, ідеться не про позицію Євросоюзу, а лише про бажання румунського, польського чи іншого бізнесу, зацікавленого у своїх країнах жорстко (навіть із кримінальною відповідальністю) забороняти вирубку лісів, а Україною скористатись як сировинною базою.

Наголосимо: Закон про мораторій на експорт української деревини містив достатньо довгий так званий «перехідний» період, який давав можливість пояснити позицію України, котра сьогодні перебуває НА МЕЖІ ЕКОЛОГІЧНОЇ КАТАСТРОФИ, адже масові вирубки лісів призводять – і вже призвели – до жахливої ситуації в довкіллі. Також уряд міг би взяти за основу те, що жодним чином не обмежувався експорт пиломатеріалів…

Безумовно,за наявності БАЖАННЯ, ПРОФЕСІЙНИХ ПЕРЕГОВОРНИКІВ та ПАТРІОТИЧНОЇ ПОЗИЦІЇ українські можновладці могли би підготувати наших європейських сусідів до 1 січня 2017 р., коли набирає чинності друга норма Закону про заборону на вивезення за кордон необробленої сосни.

Необхідна нова національна стратегія

Загалом, передбачалося, що мораторій на вивезення необробленого лісу – це лише перший крок серйозної стратегії піднесення національної економіки, посилення енергетичної незалежності та захисту українського довкілля.

Протягом року від початку дії цього Закону, ЗА НАЯВНОСТІ ПОЛІТИЧНОЇ ВОЛІ парламент, уряд та підзвітні йому структури могли би нарешті провести реформу в лісовій галузі, а саме:

– забезпечити прозорість і відкритість для громади рішень про дозволи на вирубку лісу, на контроль за відновлювальними роботами;

– значно зменшити кількість так званих санітарних вирубок та ввести кримінальну відповідальність за незаконні вирубки лісу;

– заборонити використання в лісовому господарстві «варварської» техніки вагою понад 10 тонн, яка не використовується в жодній цивілізованій країні світу;

– стимулювати вітчизняну деревообробну галузь і запровадити пільги на ввезення в Україну деревообробного обладнання тощо.

Існує і політична складова питання! Як зазначають фахівці, при переробці лісу мінімум 50% сировини перетворюється на відходи – спилки, стружку, обрізки, кору… А це – непоганий замінник газу, тобто, подальше зменшення залежності від закордонних постачальників. «Відходи» після обробки лісоматеріалів можна використовувати для альтернативних джерел опалення. Проте якщо Україна й далі масово вивозитиме ліс-кругляк за кордон, можна говорити не лише про втрату робочих місць, занепад меблевої галузі, а й про те, що альтернативна енергетика не розвиватиметься.

Тому виходить, що високопосадовці вирішили свою бездіяльність, непрофесійність і корупційні схеми заробляння на експорті українського лісу прикрити «псевдоєвропатріотизмом» – нібито вимогами Європи українського «безлісу» для отримання неодноразово обіцяного Президентом «безвізу».

Тому ЧИНОВНИКІВ, які вели переговори у Європі, треба визнати профнепридатними й почати нові серйозні переговори, пояснюючи європейцям позицію України. А українці мають право знати, що історія з мораторієм на експорт необробленого лісу не мала жодного стосунку до отримання «безвізу»!

Закон, про який ми говоримо, був принциповим світоглядним законом, який мав змусити владу діяти в інтересах національної економіки, власного ринку, створення робочих місць.

Коли Президент Порошенко та Уряд Гройсмана пообіцяли єврочиновникам скасувати Закон про заборону експорту лісоматеріалів у необробленому вигляді в обмін на чергову міжнародну фінансову допомогу, співавтор Закону про заборону вивезення лісу-кругляку Микола Томенко звернувся до народних депутатів:

«Я гордий з того, що мені вдалося принциповою позицією і своїм судовим позовом, фактично за рахунок втрати депутатського мандату, змусити Президента підписати цей Закон і ввести його в дію. Сподіваюсь, що і у васнародних депутатів Українивистачить сміливості хай не складати мандати за свою позицію, а бодай НЕ ГОЛОСУВАТИ за скасування мораторію на вивезення української деревини за кордон!».

Микола ТОМЕНКО, співавтор Закону щодо тимчасової заборони експорту лісоматеріалів у необробленому вигляді (№ 325-VIII), Голова Комітету ВР з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи 2014—2016 рр.

Володимир ГРЕСЬ, заслужений економіст України

 

 

Олександр ФЕДОРЕНКО, кандидат політичних наук

 

 

Євгеній СУСЛОВ, директор Агропромислової корпорації «Сквира»

 

 

Прихильники «безлісу»: хто НЕ ГОЛОСУВАВ за ухвалення Закону 9.04.2016 р.

Не підтримали закон про мораторій на вивезення лісу:

Із фракції БПП – 57 депутатів (не голосувало 35, були відсутніми 22). Серед тих, хто не голосував:

– ЛУЦЕНКО Ірина, заступник голови депутатської фракції БПП, дружина нинішнього Генпрокурора;

– ЛУЦЕНКО Юрій, тоді – голова парламентської фракції БПП, координатор парламентської коаліції «Європейська Україна», нинішній Генпрокурор;

– ФРІЗ Ірина, голова підкомітету з питань безпеки державних інформаційних систем, колишній прес-секретар П. Порошенка та ін.

Із фракції «Народний фронт» – 31 депутат (не голосували 16, відсутні 15). Серед тих, хто не підтримав мораторій:

– ПРИСЯЖНЮК Олександр, син регіонала Анатолія Присяжнюка, екс-голови Київської облдержадміністрації, секретар Комітету ВР у закордонних справах;

– СЕМЕРАК Остап, нинішній Міністр екології та природних ресурсів;

– СЮМАР Вікторія, голова Комітету ВР з питань свободи слова та інформаційної політики та ін.

Не голосувала за мораторій на вивезення лісу і Заступник Голови ВР Оксана СИРОЇД («Самопоміч»).

Із групи «Відродження» не підтримали Закон 19 із 22 депутатів (А. Кіссе, В. Зубик, Г. Бобов, А. Яценко та ін.). Із групи «Воля народу» – 14 із 19 депутатів (О. Онищенко, М. Поплавський та ін.). Від «Опоблоку» не підтримали Закон 29 із 40 депутатів (М. Добкін, С. Льовочкін, В. Рабінович та ін.), а також тоді не проголосували «за» 23 із 42 позафракційних депутатів (О. Довгий,С. Ківалов та ін.).