Харківський скульптор Іван Світличний взявся за створення скульптур у звуці. Молодому експериментатору стало цікаво, де проходить межа між візуальним зображенням та звуковою формою об’єкта. Розмірковуючи над цим творчим питанням, він і вирішив спробувати передати форму об’єкту звуком. Ще в 1920–30-х роках італійські футуристи намагалися оформити скульптури шумовими ефектами. То ж, як звуком передати об’єм, колір і форму? Чи всім буде зрозумілий зміст цих аудіоскульптур?
Наважуюся на експеримент: чи вдасться мені зрозуміти і відчути аудіоскульптуру Івана Світличного. У тихій кімнаті, де мене ніщо не відволікатиме, я одягаю якісні навушники. Відчуваю, що це дуже велика фігура. Складається враження, що я сиджу всередині. А по дерев’яному корпусу якогось об’єкта, то в горі, то знизу, то по колу лунає шкрябання стамески і стукання молоточком. Через хвилини три-чотири у мене з’явилося відчуття, що я сиджу в об’ємному кристалі, проте, мені не вдалося відчути його чисельні кути.
Іван Світличний, зі свого боку, додає: «Це кристалічна структура. Величезна дерев’яна скульптура під самісіньку стелю цієї майстерні».
Щоб скульптури звучали якнайприродніше, Іван їх записує в різних куточках Харкова: в приміщенні теплоцентралі, у полі, на міських вулицях, у старому цирку. Одну з них записав в експозиційній залі PinchukArtCentre у Києві. Там триває групова виставка двадцяти номінантів Премії PinchukArtCentre 2011. Проект Івана називається «Різанина промінімал».
Концептуальна форма мистецтва, яке стимулює розвиток уяви людини
За словами директора комунікацій фонду Віктора Пінчука Дениса Казвана, аудіоскульптуру можна почути в окремій кімнаті на четвертому поверсі артцентру.
Там висять важкі звукоізолюючі штори. Всередину запускають тільки одну людину, яка має сісти посередині кімнати на стілець, одягнути навушники, таким чином він стає співучасником того процесу, що створив художник. Спочатку Іван зробив креслення кімнати, практично з двовимірного простору перейшов на тривимірний, а потім дивлячись на креслення він озвучив рухи, які, так би мовити, роблять лінії. Лінія, лінія, лінія… куля. Площина. Трикутник, трикутник, трикутник…»
Описуючи представлену аудіоінсталяцію, арт-менеджер PinchukArtCentre, куратор виставки Бйорн Гельдхоф наголосив, що Іван Світличний звертається до найбільш радикальної та найчистішої концептуальної форми мистецтва, яке стимулює розвиток уяви людини.