Київ – Працівники підприємств державної форми власності є чи не найголовнішим обличчям нинішнього Євромайдану. Про це говорять результати дослідження «Соціальний портрет учасників Євромайдану». Вони також свідчать про добровільність акції протесту і майже одностайне бажання її учасників стояти до переможного кінця. Тим часом соціопсихологи не радять узагальнювати соціальний портрет євромайданівця.
Молодий чоловік із вищою або середньою спеціальною освітою, який мешкає у місті і є промисловцем чи бюджетником, – приблизно так виглядає соціальний портрет середньостатистичного учасника Євромайдану, про що говорять результати однойменного експрес-опитування агенції політконсалтингу «Перспектива», проведеного за сприяння дослідницького центру «Імідж-Контроль» у період від 17 до 18 грудня.
Згідно з ним, Євромайдан є абсолютно добровільною ініціативою, адже майже всі його учасники – 99,8 відсотка – прибули сюди за власною ініціативою. Із них 46 відсотків – протягом останнього тижня, і лише кожен 10-й перебуває тут понад 22 дні.
На Євромайдані чимало представників зі сходу та півдня – соціологи
Соціологи наголошують: якщо за часів Помаранчевої революції на Майдані стояли переважно представники центрального та західного регіонів України, то на нинішньому Євромайдані можна побачити чимало представників зі сходу та півдня.
«Серед тих, хто стоїть на Майдані більше ніж 22 дні, представників Криму і Донбасу якраз найбільше. Якщо взяти Донбас та Крим, то індивідуально сюди приїхало 50% усіх представників цього регіону: 39% у групі не більше ніж 5 осіб», – констатує провідний аналітик дослідницького центру «Імідж-Контроль» Олександр Ляпкало. При цьому він наголошує, що 90 відсотків усіх мітингувальників готові стояти до моменту, поки всі їхні вимоги не будуть виконані.
Сам же Євромайдан соціологи характеризують як майдан бюджетників та промисловців, адже саме представників цих сфер тут найбільше – половина. Водночас тих, хто представляє аграрний сектор, серед мітингувальників майже не зустрінеш (їх лише 4 відсотки). На думку фахівців, це насамперед пов’язано з тим, що вони проживають переважно у сільській місцевості, де не лише є проблеми з інформуванням, але і звідки важко добратися до столиці.
Люди згадали, що можуть взаємодіяти без посередників – соціопсихолог
Тим часом соціопсихолог Віктор Пушкар проти зведення соціального портрету євромайданівця до якихось середніх показників. За його словами, в акції на головній площі столиці бере участь, щонайменше, кілька соціальних груп, кожній з яких притаманні свої характерні ознаки.
У цілому ж, на думку соціопсихолога, Євромайдан позитивно вплинув на українців і навіть дещо змінив їх. Найперше у тому, що, на відміну від представників Помаранчевого майдану, учасники нинішньої акції протесту не мають ілюзій, що зміна прізвища президента вирішить усі проблеми. Окрім того, експерт наголошує: люди згадали, що можуть взаємодіяти між собою, уникаючи зайвих посередників.
«Люди згадали, що вони мають право на мирні зібрання, на протест. Навіть право на повстання почало десь виходити на задньому плані», – говорить він.
Водночас Віктор Пушкар зауважує, що говорити про формування образу нового українця лише завдяки подіям Євромайдану неправильно, адже у цьому процесі залучена ціла низка чинників.