chrome firefox opera safari iexplorer

У Києві вперше показують мальоване Параджановим розкадрування геніальних «Тіней...»

31 березня 2016 о 14:22

Геній «Тіней забутих предків» — однієї з кращих стрічок за історію кінематографії від Київської кіностудії художніх фільмів імені Олександра Довженка, яка отримала 39 міжнародних нагород, 28 призів на кінофестивалях у 21 країні світу, а Гарвардський університет включив її до переліку із восьмиста обов’язкових до перегляду для претендентів на кандидатський ступінь кінознавця, — можна спробувати осягнути до 10 квітня на виставці у столичному Мистецькому арсеналі. 

Там частина неповторного світу Гуцульщини, трагедія карпатських Ромео і Джульєтти — Івана й Марічки, — напів’язичницькі вірування й обряди з витонченими художніми домислами від режисера Сергія Параджанова, оператора Юрія Іллєнка, художника Сергія Якутовича, композитора Мирослава Скорика, повідомляє Україна молода.

Ідея створення проекту з’явилася в кінокритика Андрія Алфьорова й Івана Козленка, директора Національного центру Довженка, майже рік тому під час огляду виставки «Мікеланджело Антоніоні», що супроводжувала ретроспективний показ усіх його фільмів у французькій Синематеці. Тоді задумали показати творчу лабораторію «Тіней забутих предків» Сергія Параджанова — ще одного славетного режисера, митця епохи, яку представляє і Мікеланджело Антоніоні. Щоб розкласти фільм на історії, пригадати минуле і дослідити рефлексії сьогодення у співкуратори проекту Андрій Алфьоров запросив відомого галериста і давнього друга Павла Гудімова. А вписування «Тіней…» у контекст світового кіно і показ маркерів 60-х років уже минулого століття — коли знімали стрічку і робили перші покази — стали частиною фішок проекту. До речі, Андрій Алфьоров, один із кураторів маштабного мультимедійного проекту «Тіні забутих предків. Виставка», зізнається, що, подивившись фільм підлітком, нічого не зрозумів, були лише відчуття: красиво і захоплююче. Загалом переглянув шедевр уже більше 20 разів.

Над створенням маштабного проекту працювало близько сотні осіб упродовж дев’яти місяців. Серед етапів підготовки — дві етнографічні експедиції на Гуцульщину і поїздка до Риму, щоб у Галереї Боргезе подивитися на оригінал Тіціана Вечелліо «Любов небесна і Любов земна», якою так надихався Параджанов. Режисери Ігор Подольчак та Кирило Серебрєнніков відзняли рімейки до легендарної параджанівської сцени вінчання. Спеціально для проекту митці Клубу ілюстраторів Pictoric створили комік-бук — із гумором зобразили майже два десятки спогадів про зйомки фільму: намалювали історію про дуель між Параджановим та Іллєнком; про цирк із Леніним і пошматовану канадійцями сорочку Івана Миколайчука; про 13 гуцулів, які вперше потрапили до Києва… Спеціально для інсталяції Антона Логова «Реінкарнація» з Карпат приїхала розібрана 100-літня гуцульська хата. У Мистецькому арсеналі вона — як символ минулого Гуцульщини, а її нова форма (чи то вогнище, чи барикада) нагадує про недавній Майдан. Не залежно від часового відрізку актуальний і визначальний для інсталяції червоний колір — колір крові і краси.

Прологом для проекту слугують слова з листа Сергія Параджанова секретарю ЦК КПУ зі згадуванням… універмагу «Україна». На межі 60-70-х, після відкриття великого магазину в Києві поблизу багатоповерхівки, де мешкав режисер, Параджанов розмірковує: якби в тому ж місці — у центрі столиці тисячолітнього народу з такою ж назвою — створили Будинок-музей із стародруками, реліквіями і зразками мистецтва, де б проходили лекторії й кінопокази, «за десять років культура народу зросла б на століття».

Далі у дев’яти залах — вхід у кожен наступний за глухими відрізами грубої полотняної тканини — композиції на основі етніки, аудіо- і відеоматеріали, оригінальні саундтреки композитора Святослава Луньова. На стінах і під склом на спеціально встановлених столах понад сто артефактів. Серед найунікальніших, які показують уперше, — розкадрування сцен «Тіней забутих предків»: малював Марічку, Івана, Палагну Сергій Параджанов. Роздрукування зберігав у себе другий режисер Володимир Луговський, потім його син. «Ми з Павлом втратили мову, коли побачили ці культурні скарби», — каже Андрій Алфьоров.

На виставці є чотириметровий столітній сволок з оригінальним різбленням Данила Бокалюка з експозиції Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття імені Йосафата Кобринського в Коломиї. Сергій Параджанов, коли приходив у цей музей, ставав на коліна, казав, що черпає там наснагу для фільму. Сволок — це опора, яка тримає хату. Андрій Алфьоров вважає, що «Тіні забутих предків» слугують такою основою для української культури.

Ще в житті предків, чиї тіні переслідували героїв параджанівської картини, особливе місце займала бартка (топірець), у цьому предметі закладено один із кодів гуцулів. Нею рубали дерева, щоб збудувати хату; носили як прикрасу; мстилися нею; вимірювали тіло небіжчика, вкладаючи його в домовину. Згадали кадри з «Тіней…»?! «Невидима сокира» на виставці присвячена й історії фільму після прем’єри 4 вересня у 1965 році, коли Іван Дзюба в кінотеатрі «Україна» розказав про арешти інтелігенції. Документи того часу, над якими у 2013 році було знято гриф «секретно», свідчать про тотальний контроль за знімальною групою і Параджановим.

Щоб краще розуміти «Тіні забутих предків», напевно, хоч раз треба побувати в Карпатах, побачити природу і нащадків людей, які надихнули спочатку Михайла Коцюбинського, а потім Параджанова і його команду. «Сергій Параджанов казав, що він створив геніальний фільм — від слова «гени», — вважає отець Іван Рибарук, настоятель церкви Різдва Пресвятої Богородиці в Криворівні — селі, де частково знімали фільм. — Це ті банки пам’яті, де зберігається вся інформація про людину, вкладена в неї Богом. Мені здається, що Параджанову ті банки вдалося відкрити». А відкривати найкраще з української культури — кому починати, кому продовжувати — можна в Мистецькому арсеналі.

24 грудня

Інші дати
День працівників архівних установ
Свято встановлено в Україні «…враховуючи значний внесок архівних установ України у розвиток вітчизняної науки і культури, інші сфери життя суспільства, необхідність подальшого вдосконалення архівної справи та на підтримку ініціативи працівників архівних установ…» згідно з Указом Президента України «Про День працівників архівних установ» від 30 жовтня 1998 року № 1200/98.
Розгорнути
Народився Спиридон Черкасенко
(1876, м. Новий Буг Миколаївської обл. - 1940)  - письменник, педагог, журналіст, освітньо-культурний діяч. Автор п'єс, історичних романів, оповідань, віршованої трагендії "Коли народ мовчить" та історичної драми "Северин Наливайко". Деякі його вірші покладені на музику та стали народними піснями.
Розгорнути
Народився Костянтин Данькевич
(1905, м.Одеса – 1984) – український композитор, піаніст, педагог. Автор балету «Лілея», опер «Трагедійна ніч», «Боглан Хмельницький», «Назар Стодоля», музики до театральних вистав та кінофільмів.
Розгорнути
Народився В’ячеслав Чорновіл
(1937, с.Єрки, Черкаська область – 1999) – літературний критик, публіцист, політичний діяч. Герой України.
«Однак шани заслуговує тільки той, хто шанує самого себе... Бо Україна починається з тебе.» (Вячеслав Чорновіл)
Розгорнути