Презентуючи Державний бюджет на наступний рік, влада часто застосовує для його означення моральну термінологію, – мовляв, цей бюджет і чесний, і справедливий, і найпрофесійніший з усіх попередніх.
Аналізуючи цифри, закладені у головному фінансовому документі країни, та порівнюючи їх з попереднім бюджетом, розумієш, що ці «чесність» і «справедливість» стосуються зовсім не народу. Цей бюджет є правильним лише стосовно всіх гілок влади та силових структур – ГПУ, МВС, Нацполіції, Нацгвардії тощо…
Процедура ухвалення нинішнього проекту бюджету нічим не відрізняється від попередніх. За традицією, Уряд ігнорує передбачений Законом звіт щодо виконання Бюджету – 2016, особливо в частині суспільноочікуваної інформації про видатки на оборону.
При тому, що представники владних органів постійно наголошують, що у нас іде війна, а тому українцям треба затягти паски і всі сили та здоров’я віддати на її потреби, на собі високопосадовці економити точно не збираються. Навпаки – в наступному році бюджетні видатки на владу суттєво збільшуються – від кількох сотень мільйонів до кількох мільярдів гривень на кожну владну структуру!
Так, лише на президентську установу – Державне управління справами (сумнозвісну ДУСю), яка займається забезпеченням матеріально-технічної, соціально-побутової, лікувально-профілактичної діяльності Президента України, Верховної Ради, Кабінету Міністрів, РНБО та інших державних органів, у наступному році виділять з бюджету понад 1,7 мільярда гривень.
Цинічним виглядає збільшення фінансування «елітної медицини», адже за надання медичних послуг закладами ДУСі передбачено видатки в сумі 517 мільйонів 17 тисяч гривень. На підтримку санаторно-курортних закладів ДУСі – ще 83 мільйона 404 тисячі гривень. А на утримання 4-х установ природно-заповідного фонду (серед яких президентські мисливські резиденції «Залісся», «Синьогора», лісове господарство «Білоозерське») ДУСя спрямує трохи більше 48 мільйонів гривень.
Так виглядає збільшення видатків ДЛЯ ВЛАДИ на 2017 рік у цифрах:
Установа | Видатки у 2016 році | Видатки у 2017 році | Збільшено на: |
Державне управління справами (ДУСя):
з них, на забезпечення діяльності Президента та його Адміністрації |
1 млрд 368 млн 110 тис.
456 млн 504 тис. |
1 млрд 716 млн 551 тис.
668 млн 706 тис. |
348 млн 441 тис. (+25%)
212 млн 202 тис. (+46%) |
Секретаріат Кабінету Міністрів України | 322 млн 404 тис. | 436 млн 557 тис. | 114 млн 153 тис. (+35%) |
Апарат Верховної Ради України | 943 млн 424 тис. | 987 млн 815 тис. | 44 млн 391 тис. (+5%) |
Державна судова адміністрація | 5 млрд 313 млн 192 тис. | 8 млрд 332 млн 128 тис. | 3 млрд 018 млн 926 тис. (+57%) |
Верховний Суд | 106 млн 551 тис. | 1 млрд 12 млн 901 тис. | 906 млн 350 тис. (+851%) |
Конституційний Суд | 99 млн 851 тис. | 162 млн 728 тис. | 62 млн 877 тис. (+63%) |
Генеральна прокуратура України | 3 млрд 306 млн 748 тис. | 4 млрд 651 млн 861 тис. | 1 млрд 345 млн 113 тис. (+41%) |
Міністерство внутрішніх справ | 41 млрд 196 млн 613 тис. | 46 млрд 140 млн 200 тис. | 4 млрд 943 млн 587 тис. (+12%) |
Національна гвардія | 9 млрд 21 млн 901 тис. | 9 млрд 865 млн 700 тис. | 843 млн 799 тис. (+9%) |
Національна поліція | 14 млрд 771 млн 209 тис. | 15 млрд 500 млн | 728 млн 791 тис. (+5%) |
Міністерство оборони | 55 млрд 627 млн 928 тис. | 64 млрд 27 млн 400 тис. | 8 млрд 399 млн 472 тис. (+15%) |
Рада національної безпеки і оборони | 70 млн 676 тис. | 128 млн 120 тис. | 57 млн 444 тис грн. (+81%) |
Служба безпеки України | 5 млрд 547 млн 842 тис. | 6 млрд 5 млн 500 тис. | 457 млн 658 тис. (+8%) |
ДЛЯ НАРОДУ:
2016 рік | 2017 рік | Збільшено на: | |
Мінімальна зарплата (станом на 1 грудня) | 1600 грн | 1762 грн | 162 грн (+10%) |
Мінімальна пенсія (станом на 1 грудня) | 1247 грн | 1373 гpн | 126 грн (+10%) |
Отож, для влади Бюджет – 2017 – це точно справедливий бюджет, адже в непростих умовах війни, як полюбляють говорити нам чиновники, вони вирішили собі збільшити фінансування, починаючи від своєї заробітної плати і закінчуючи безкоштовними для них медициною, відпочинком та піаром.
Показово, що вже цього року високопосадовці – керівництво АП, міністри, їхні заступники, народні депутати, голови обласних адміністрацій – збільшили собі зарплати, включно з доплатами і преміями, на 300 – 600% і на сьогодні, в середньому, вони становлять 25 000 – 40 000 гривень. А деякі керівники держпідприємств отримують від 100 000 до 300 000 гривень на місяць!
Верховна Рада за погодженням з Урядом вирішила піти далі і під час розгляду бюджету в першому читанні голосами Блоку Петра Порошенка, Народного фронту та колишніх членів Партії регіонів і Блоку Черновецького запропонувала лише зарплати депутатів вже з 1 листопада 2016 року підвищити до 36 000 – 40 000 гривень. В той же час суддям, які в так званий «перехідний період» будуть призначатися Президентом, передбачили підвищення заробітних плат від 70 000 до 300 000 грн!
НАТОМІСТЬ ДЛЯ ЛЮДЕЙ при кількаразовому збільшенні всіх тарифів, податків, цін та при страшній інфляції, мінімальні зарплати і пенсії підняли лише на 10%! При цьому, залишається 15-відсотковий податок на пенсії працюючих пенсіонерів.
Вочевидь, було би справедливим видатки на утримання органів влади збільшити, як і громадянам, у межах прогнозованої урядом інфляції – на 10%. Такий крок дав би можливість зекономити до 10 мільярдів гривень бюджетних коштів для розвитку національної економіки, соціальної чи гуманітарної сфер.
Справедливий шлях – підвищення мінімальних пенсій та заробітних плат відповідно до реального, а не вигаданого Урядом прожиткового мінімуму. І лише після цього – обґрунтований перегляд тарифів та видатків на утримання органів влади.
До речі, фахівці не можуть пояснити розрекламоване урядом підвищення зарплат для вчителів і медиків, адже в місцевих бюджетах на наступний рік достатніх коштів на це не передбачено. Очевидно, задум влади простий: підвищені зарплати освітянам і медикам планується виплачувати за рахунок об’єднання («оптимізації», як полюбляють це називати чиновники) закладів освіти та охорони здоров’я і скорочення кількості працюючих бюджетників у цій сфері. Тобто – частині освітян і медиків зарплатня трохи підвищиться, а частина – просто опиниться на вулиці.
Дещо подібне відбувається й зі стипендіями. По-перше, неприпустимо й ганебно, що долю фінансування вишів, зокрема і щодо виплати стипендій студентам, вирішують люди, чиї діти навчаються у закордонних, а не українських вищих навчальних закладах. По-друге, на сьогодні стипендії отримують не 70% українських студентів (як говорить влада, маніпулюючи цифрами), а лише трохи більше 30% від загальної кількості, оскільки контрактники, яких більшість, стипендій не отримують. По-третє, плани урядовців щодо збільшення розміру стипендій та їх виплати лише соціально незахищеним категоріям, а також тим, хто навчається винятково «на відмінно» або має наукові успіхи, означає, що більше половини тих, хто сьогодні отримує стипендію, надалі їх отримувати не будуть. Таким чином, підвищення розміру стипендій також виходить за рахунок скорочення кількості тих, хто їх отримуватиме!
Загалом, вся ідеологія бюджету побудована на принципі подвійних стандартів: влада і «братні» до неї структури покращують своє становище, в рази збільшуючи видатки на себе, а народ змушений затягувати паски, адже бюджетних грошей на потреби пересічних українців вже не вистачає, а тому видатки на нього скорочуються і «оптимізовуються». Себто, війна і всі її тяготи – для народу, а для влади – підвищення добробуту.
Отака от чесність і справедливість у бідній воюючій країні…
Микола ТОМЕНКО, доктор політичних наук
Віктор НАБРУСКО, кандидат політичних наук
Михайло ПОЖИВАНОВ, доктор технічних наук
Олександр ФЕДОРЕНКО, кандидат політичних наук