chrome firefox opera safari iexplorer

Народний поет Микола Сом: з нагоди 90-річчя знаменитого поета-шістдесятника, вчителя, просвітника і друга Василя Симоненка

07 січня 2025 о 16:16

Кожна видатна особистість, зазвичай, залишається в історії та масовій культурі свого народу лише одним твором або одним вчинком. І це вкрай несправедливо.

Але навіть в цій традиційній аксіомі памʼяті наш сьогоднішній ювіляр інакший, бо є автором, щонайменше, ДВОХ справді НАРОДНИХ ТВОРІВ:

колискової «Рученьки-ніженьки» та пісні «Вишиванка».

Однак абсолютна більшість людей, які 24 роки поспіль слухали СОМОВУ колискову у програмі «На добраніч, діти» чи співали його «Вишивала дівчина вишиванку» не зможуть правильно назвати автора цих пісень. Бо в часи домінування радянської російськомовної культури над українською, правдивому поету важко було стати популярним і пошанованим.

Для розуміння принципової життєвої позиції нашого ювіляра наведу фрагмент із його виступу на засідання секції поезії Спілки письменників України під час обговорення творів Миколи Вінграновського і Василя Симоненка в 1962 році:

«…Якщо говорити про щирість, правдивість, давайте ж і самі правдиво писати.

(це його критика, зокрема і на адресу виступу Віталія Коротича).

НЕ ПИШУТЬ ПРАВДИ наші поети. Я бував на селах, там злидота злидотою, люди майже нічого не отримують на трудодні. То де ж ця ПРАВДА в ПОЕЗІЇ.

…Люблю найбільше Симоненка, я дуже поважаю його — і саме тому, що в нього є „Піч“. Це жахлива правда, якої немає більше в нашій поезії. Князьків розвелося багато, а правди мало ще. Твори Симоненка — це історія мого життя, це життя українського народу. Симоненко — це справді національний поет».

І цікаво, що в цьому ж таки виступі Микола Сом згадує дискусію головуючого на засіданні Максима Рильського з Костянтином Паустовським, який в «Літературной газетє» від 29 жовтня 1960 року дозволив собі хамське і зверхнє ставлення до української мови:

«І дуже добре, Максиме Тадейовичу, ви зробили, що посварилися з Паустовським. Це дорога для нас сварка. Якщо беруть для гумору українську мову, то беруть чомусь базарну мову. Ми категорично не хочемо цього. (Оплески)»

Нагадаю, що в цей період Василь Симоненко вже має проблеми з владою і серйозні труднощі із публікацією своїх творів.

Показово, що після смерті Василя Симоненка, яку спричинило й побиття його міліцією, саме Микола Сом опікувався його мамою та оприлюднив в журналі «Дніпро» в 1985 році розлогу розмову з матірʼю знаменитого поета. Згодом, в 1990 році цей діалог став основою для книги «З матірʼю на самоті». Варто зауважити, що обидві публікації Миколи Сома було відцензуровані та зредаговані відділом пропаганди та агітації ЦК КПУ. З повною версією цього твору можна було познайомитися лише в 2005 році, коли він вийшов друком у видавництві «Смолоскип».

Про просвітницьку діяльність Миколи Сома варто написати окремо, бо це була дійсно подвижницька та щоденна праця правдивого українця і народного вчителя.

Гордий нашою дружбою і спільною боротьбою за утвердження світоглядних цінностей УКРАЇНСЬКОГО СВІТУ в Україні.

Ми зобовʼязані памʼятати і шанувати тих, хто в непростий час творив національну культуру, оберігав рідну мову, захищав нашу історію та народні традиції. І, водночас, залишався українським мрійником, як і Микола СОМ, бо:

«Без вітру не родить жито,

Без вітру вода не шумить.

Без МРІЇ не можна жити,

Не можна нікого любить».

Микола Томенко

21 січня

Інші дати
Народився Григорій Нудьга
(1913, с. Артюхівка Сумської облю - 1994) - український літературознавець, фольклорист, критик. Досліджував літературу передшевченківської доби, походження українських пісень.
Розгорнути
Опанаса, Пів-Івана
Якщо вітер повіє зі сходу, то літо буде жарке, а з півдня - грозове.
Розгорнути

Новини Дивитися всі