Обов'язкове страхування автоцивільної відповідальності водіїв (автоцивілка, ОСАГО) стає все більш схожою на додатковий податок для водіїв, ніж на страховий захист, вважає Борис Візиров, екс-голова Національної комісії з регулювання ринків фінансових послуг.
Понад п'ять млн українських водіїв з січня по вересень 2015 року застрахували свою відповідальність на суму 2,2 млрд грн. Виплати потерпілим в ДТП склали трохи більше третини отриманої суми – 780 млн грн. Решта понад 1,4 млрд грн осіли на рахунках страхових компаній, які є членами Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ). І яким би не був сервіс цих компаній – купувати автоцивілку водії змушені у них, так як цього вимагає держава.
«Обов'язкове страхування відповідальності водіїв – нормальна практика в усьому цивілізованому світі, – зазначає Борис Візиров. – Але особливість України полягає в тому, що примусове страхування в нашій країні не гарантує виплат потерпілим».
Люди по 3-5 і більше років чекають виплат за зобов'язаннями страховиків-банкрутів з Фонду захисту потерпілих у ДТП Моторного бюро. У число таких банкрутів входять кілька скандально відомих компаній. При цьому багатьом потерпілим Моторного бюро навіть нічого не обіцяє і спеціально затягує виплати, користуючись недоліками законодавства.
«Закону, що діє сьогодні, вже більше 10 років. Ми бачимо, наскільки він морально застарів. Коли його приймали, була одна економічна ситуація, страховий ринок йшов на підйом, був клієнтоорієнтований. Зараз ситуація зовсім інша, тому потрібні інші механізми, в тому числі, захисту споживачів страхових послуг», – говорить В'ячеслав Черняховський, радник президента асоціації «Страховий бізнес».
Але замість назрілих реформ і прийняття нового закону керівництво Моторного бюро приймає інші, які мало відповідають запитам клієнтів і потерпілих в ДТП. Наприклад, на початку минулого року прийняли рішення з 1 травня 2015 року на 25% підвищити вартість полісів ОСАЦВ. Більш того, без узгодження з регулятором обмежили знижки за системою «бонус-малус», позбавивши багатьох сумлінних водіїв обіцяних законом бонусів.
«Захопившись вирішенням питань свого бізнесу за рахунок страхування водіїв, члени президії, мабуть, забули про те, що Моторне бюро – не бізнес-структура, а громадська організація, метою якої є захист інтересів потерпілих в ДТП», – зазначає Борис Візирів.
Нагадаємо, в грудні 2015 року Моторне бюро почало виплати потерпілим двох страхових компаній. Всього було обіцяно виплатити 33 млн грн. Але, якщо в першому випадку за боргами будуть платити всім потерпілим, незалежно, чи є вони кредиторами страховика чи ні, то в другому – за зобов'язаннями страхової компанії отримають гроші тільки ті, хто був внесений до реєстру кредиторів – такі вимоги закону.
Як відомо, на сьогоднішній день процедуру банкрутства, яка в українській судовій практиці займає близько 2-6 років, проходять 9 страхових компаній.
Чим довше триває процедура банкрутства, тим менше доведеться платити з фондів Моторного бюро, так як багато потерпілих просто втомлюються чекати. В цілому зобов'язання збанкрутілих компаній і страховиків, які втратили статус члена Моторного (транспортного) страхового бюро України, перед постраждалими становлять близько 200 млн грн.