Вчені з Computational Story Lab в університеті Вермонта (США) з'ясували, що усі літературні твори побудовані на чергуванні полюсів емоційного забарвлення.
У своєму дослідженні вони виділили шість базових кривих, які ілюструють популярні послідовності «злетів» і «падінь», повідомляє Еспресо.tv.
У своєму аналізі учені відштовхувалися від ідеї, що кожне слово можна охарактеризувати як позитивно або негативно емоційно забарвлене. Вони використали алгоритм Hedonometer, в якому це емоційне навантаження виражене в числовому значенні.
Алгоритм надає числове значення кожному слову, потім ділить текст на уривки по 10 000 слів і вираховує середню емоційну валентність. Таким чином вони проаналізували 1737 текстів з електронної бібліотеки проекту «Гутенберг», які були скачані більше 150 разів.
«Ми знайшли набір з шести основних дуг, на основі яких будуються більш складні наративи», — заявляють учені. Звичайно, багато творів мають тоншу побудову, але на загал виглядають так:
«Із грязі в князі» (злет) : «Аліса в країні чудес» Люіс Керолл
«Трагедія» (падіння) : «Ромео і Джульєта» Уільям Шекспір
«Людина в ямі» (падіння-злет) : «Чарівник країни Оз» Лаймен Френк Баум
«Ікар» (злет-падіння) : «Римський Експрес» Артур Гріффітс
«Попелюшка» (злет-падіння-злет) : «Різдвяний гімн» Чарльз Діккенс
«Едіп» (падіння-злет-падіння) : «Герой нашого часу» Михайло Лермонтов
Наприклад, емоційні дуги усіх книг про Гаррі Поттера будуються за однаковою схемою «із грязі в князі» («убити дракона»), хоча емоційне забарвлення змінюється від сцени до сцени.
За словами авторів, результати дослідження можуть бути цікаві не лише літературознавцям, але і розробникам програм для написання тексту.
Наприклад, якщо судити по кількості скачувань на сайті бібліотеки «Гутенберга», то читачам більше подобаються історії, в яких багато разів змінюється емоційний полюс і які закінчуються падінням.