Кілька місяців тому громада Драбівського району Черкаської області звернулась до мене стосовно наміру Служби автомобільних доріг у Черкаській області вирубати вздовж дороги Драбів-Золотоноша 1400 дерев.
Громада Драбівського району виступила категорично проти такої ініціативи, наголошуючи на тому, що ці зелені насадження не перебувають в аварійному стані, і їх знищення призведе до неможливості забезпечення снігозахисних, протиерозійних та інших функцій, які виконують ці дерева, спеціально висаджені вздовж доріг.
Я, в свою чергу, звернувся до інших відповідних структур, щоб зрозуміти сенс такого активного пожвавлення вирубки лісових насаджень вздовж автомобільних доріг по всій території України. Нагадаю, у ЗМІ ще з минулого року з’явилося багато повідомлень про подібні вирубки структурами облавтодорів на Хмельниччині, Рівненщині, Чернігівщині, Волині тощо.
В результаті, я отримав фундаментальну відповідь від в.о. голови Державного агентства автомобільних доріг України («Укравтодору»), польського реформатора в Україні Славоміра Новака, який, чесно кажучи, шокував мене своїм загальним підходом до діяльності підзвітної йому структури.
Я був переконаний, що головне завдання «Укравтодору» – забезпечення якісного стану автомобільних доріг в Україні та організація їхнього вчасного ремонту і реконструкції. Натомість виявилося, що очільника цієї структури зовсім не дивує те, що громадськість вже неодноразово виступає проти корупційних оборудок і заробітчанства обласних структур його відомства.
Схема, яка реалізовувалась, зокрема, у Драбівському районі Черкаській області, вражає. Пояснюючи тим, що гіпотетично дерева можуть якимось чином створювати проблеми для пересування учасникам дорожнього руху, у обласного автодору виникла ідея разом з відповідною комерційною структурою зрубати «суцільним способом» усього-на-всього 1400 дерев вздовж дороги, а місцевій владі компенсувати за зрубану деревину 12 719 грн (це 9 гривень за дерево!!!).
Щоправда, облавтодор запевняє, що «при умові продовження вирубки дерев» на місці видалених дерев будуть створені компенсаційні насадження, але при цьому не вказує час і умови проведення цих посадок.
Не менш цікавіша і кінцівка листа очільника «Укравтодору», яка слово в слово повторює лист Черкаського облавтодору до Драбівської райради, і у якій йдеться про те, що якщо їм не дадуть зрубати ці 1400 дерев, то на автомобільній дорозі в межах Драбівського району Служба автомобільних доріг покладає «усю повноту відповідальності щодо забезпечення безпечних умов руху транспортних засобів, наслідків щодо травмування учасників дорожнього руху та усунення наслідків стихійних природних явищ» на Драбівську районну раду, яка виступає проти вирубки цих дерев...
Отож, сподіваюсь, що іноземець-реформатор українських доріг просто не мав часу прочитати лист, який він підписав, бо якщо він його таки прочитає, то має зупинити такі корупційні оборудки місцевих чиновників облавтодорів, які вирішили, що вигідніше не дороги ремонтувати, а ліс рубати і продавати.
Микола Томенко, лідер Громадського руху «Рідна країна»