За уявленнями наших прадідів на свято «Сорок Святих», що припадає на 22 березня, з вирію прилітає 40 різних видів пташок.
У цей день малюки, підлітки та дівки веснянками зустрічали «Солов`їний Великдень». У цих веснянках, що дійшли до нас, напевне, ще з часів давніх трипільців, звучали звернення до лелек, ластівок, зозуль, жайворонків, гусей та качок.
Птахів закликали, запитуючи про долю майбутнього врожаю, та прохали принести лагідне та тепле літечко. Веснянки, що виконувались на розталих від снігу галявинах, мали на меті привітати пташок, що повертаються з вирію – теплих країв, бо з поверненням пернатих поверталось не тільки тепло, але й достаток на рідну козацьку землю.
«…Чом же ж ти, соловейку,
Рано з вирію прилетів,
Іще на горах сніженьки лежать,
Іще по долинах криженьки стоять.
Ой я тії сніженьки крильцями розжену,
Ой я тії криженьки ніжками потопчу!»
Матері спозаранку виготовляли ритуальне печиво. Печиво було різноманітної форми у вигляді всіляких пташечок із дзьобиками, крильцями, гребінчиками та хвостиками. Їх ще називали — «буслики», «сороки», «птички», «пташки», «жайворонки».
Інколи пташечок садовили на бублик, нібито на гніздечко, або ж прикріплювали ще сире тісто до вишневих гілочок та дбайливо випікали у печі. Малюки, тримаючи в руках таку зграйку «жайворонків» чи «бусликів», нанизаних на вишневий прутик чи прикріплених до бублика, весело гасали довкола хат, махаючи вишневими гілячками з печивом, та закликали весну.
Діти вірили, що після таких закликів до птахів весна не забариться. Крім своїх дітей козацькі неньки обдаровували вишневими гілками з «жайворонками» ще й сусідських дітлахів. Адже вважалось, що обрядове печиво у вигляді «пташечок», котре з`їдають діти, допоможе пернатим друзям вижити ще в студені березневі дні.
Малюки навмисне залишали для пернатих друзів на проталинах крихти або ж вішали прутики із печеними із тіста «жайворонками» на гілки дерев у садку обіч хати. Задобрюючи птахів, діти знали, що допомагають батькам у господарських справах. Тож на їхньому подвір`ї обов’язково добре плодитимуться гуси, кури, качки, адже Божа Благодать від умилостивлення птахів, що повертаються з далеких країв, обов`язково мала перейти й на домашню птицю.
22 березня козацьке селище «Мамаєва Слобода» на свято «Сорок Святих» чекає малюків та дорослих, аби спільно козацькою родиною «Солов`їний Великдень» справляти! Адже на «Сорок Святих» не тільки соловейко із жайворонком, але й сорока іменинниця, так здавна вважалось на Наддніпрянщині.
Початок заходу 22 березня 2012 року о 12-00.
В програмі святкувань:
— Виконання веснянок спільно з фольклорними гуртами «Добривечір» та «Вулиця»
— Водіння хороводів та закликання весни
— Майстер-клас із виготовлення та випікання в печі української хати «жайворонків» та «бусликів»
— Майстер-клас із виготовлення шпаківень та синичників
— Для бажаючих буде працювати козацька «Казкова хата»
Для тих, хто посеред тижня не зможе прийти на «Солов’їний Великдень», сповіщаємо, що обряд «Закликання пташок» із веснянками та майстер-класи із випікання «жайворонків» чи «бусликів» для бажаючих та організованих груп будуть проводитись щоденно в період з 22 березня по 1 квітня за попереднім замовленням.
З нагоди повернення птахів із вирію на рідну Вкраїну «Мамаєва Слобода» оголошує про початок нового проекту – проведення майстер-класів із виготовлення шпаківень та синичників (шпаківні та синичники виготовлятимуться під «суворим» наглядом Запорозького козака, при цьому батькам та дітям надаватимуться усі необхідні інструменти та матеріали, а саме: дошки, цвяхи, пилки, свердла, молотки).
До уваги батьків – усі виготовлені Вами спільно з дітьми «іменні» шпаківні та синичники Ви особисто зможете повісити у Чистий Четвер (12 квітня 2012 року) на одному із облюбованих дерев, що росте на території козацької Слободи, або ж забрати виріб додому та повісити на дерево поруч із своєю оселею.
Телефони для довідок та попереднього запису на майстер-класи: 361-98-48; 093-043-02-77, електронна адреса.: mamayevasloboda@gmail.com
Давайте спільно привчати дітей любити рідну природу!
«Ой чом ти, буслю, Не вилітаєш, Чом дітям весни не даєш»?