chrome firefox opera safari iexplorer

Збирайтесь козаки та козачки — «Всеїда в гості йде»!

Дата події:18-19 лютого 2012 р.
Місце події:«Мамаєва Слобода» (Київ, Вул. М. Донця, 2 )
Більше про подію:

Тиждень перед «Масляною» (Колодієм) у наших прадідів називався «Всеїдним», або ж «Рябим».

Цього року «Масляна» (Колодій) триває з 20 по 26 лютого. Само собою зрозуміло, що «Всеїдний тиждень» починається якраз перед «Колодієм», тобто з 13 по 19 лютого.

Назва «Всеїдного тижня» пішла від того, що саме в цей період наші прадіди намагались наїстись усіляких страв із м`яса, себто необмежено вживали скоромні страви. Крім того, це був останній тиждень коли можна було ще відсвяткувати весілля, адже після «Масляної» (Колодія) заборонялось їсти не тільки м`ясні, але й молочні страви. На «Колодій» в козацькій Вкраїні споконвіку, цебто ще до Хрещення Князем Володимиром слов`янського племені Полян, на наших землях головною стравою був вареник у сметані, а не «велікорусскіє бліни». Одразу після «Колодія» починався «Великий піст». Перебірливим та вередливим у їжі людям кебкуючи нагадували: «Ось прийде до Вас «Великий піст», то всім прижме хвіст». Таким чином, щоб Вас не заплутати, хочемо вказати, що спочатку іде «Всеїдний тиждень» коли ще можна було вживати м`ясо, потім наступав тиждень «Масляної», протягом якого можна було їсти тільки вироби із молока та борошна (вареники зі сметаною, а не бліни), а вже потім наступав «Великий піст».

Впродовж усього «Всеїдного тижня» наші прадіди, особливо в суботу й неділю ходили один на гостину, ситно та смачно частували один одного. Куми, свати і сусіди смажили на рожнах (рос. «вертел») цілі туші кабанів, ягнят, телят, гусей, каплунів (півнів), перепілок, фазанів та іншу дичину. Намагались наїстись усіляких страв із м`яса, як то ковбаси, сальтисони, паштети, холодці, крученики, печеню та вудженину, запиваючи це все варенухою та іншими хмільними настоянками та наливками.

Українці вміли відпочивати за тиждень до «Великого посту», тож веселими ватагами під супровід троїстих музик гамірно катались на запряжених кіньми санях; парубки та дівки залицялись один до одного, влаштовували різноманітні забави та розваги, бо ж зразу після «Всеїдного тижня» починався «Колодій» (Масляна), коли неодружені парубки й дівчата тягали прив`яз ану до ноги колодку, як кару за те, що не встигли одружитись в останній тиждень на «Всеїду»... В суботу по обіді молодиці та чоловіки організовували колективні складки чи сходки. Молодь гуляла окремими гуртами на вечорницях у шинку або в якійсь із хат, бо ж з настанням «Великого посту» будь-які розваги були неприпустимі і припинялись на Наддніпрянських християнських землях.

Панове громадо!

Народні гуляння з нагоди завершення «Всеїдного тижня» відбудуться на Ярмарковому майдані «Мамаєвої Слободи» 18 та 19 лютого 2012 року. Початок заходів о 12-00.

На майдані «Мамаєвої Слободи» ярмарок народних майстрів та гуляння. Ті з правнуків Запорозьких козаків, хто ще не встиг цього року потовкти один-одного навкулачки «Лава на лаву» (Стінка на стінку) за «Орданський хрест» на Водохреща або ж дати відкоша супостату під час «Дрижополю» , зможуть реалізувати свої козацькі можливості 18 лютого, взявши безпосередню участь в штурмі козацького табору із возів, що якраз на ярмарковому майдані «Мамаєвої Слободи». Загальний збір бажаючих погамселити один одного кулаками о 14-00. Осавул поділить всіх бажаючих на 2 команди та роз`яснить правила дружнього бою… Після того, як буде кинуто жереб, одній стороні дістанеться право захищати козацький кіш із возів, протилежна сторона — атакуватиме його, та повинна буде здобути прапор супротивника. Якщо ж за 10 хвилин прапор буде здобуто (або ж не здобуто), то сторона яка програла виставляє переможцю могорич у вигляді відра горілки. Отакі от козацькі правила! Звичайно ця інформація для тих, у кого кишка не тонка!

А в цей самісінький час, для тих, хто дійсно хоче, аби його ніздрі відчули пряний солодкуватий запах смаженого на рожнах цілісінького кабана, перепілок, духм`яної домашньої ковбаси чи шматочка з проріззю сала, власноруч спеченого на вогнищі, щиро по-козацьки запрошуємо 18-19 лютого до нас в козацьку Слободу святкувати завершення «Всеїдного тижня». Запевняємо, що Ви не тільки зможете понюхати солодкого диму печеної на відкритому вогні кабанятини та птиці, але, якщо забажаєте, то й скуштуєте її та візьмете участь, спільно з фольклорним колективом, у народних гуляннях, покатаєте дітей на фургалці (прототип каруселі), спільно з козаками проїдетесь на запряжених кіньми санях або ж постріляєте з лука.

Також до Ваших послуг «Шинок – коса над чаркою», в якому Ви, якщо не полінуєтесь, то зможете заздалегідь забронювати столики. Тел... 093-872-48-77, або mamayevasloboda@gmail.com

Давайте спільно, по-козацьки, відсвяткуємо «Всеїду» так, щоб і москалі нам позаздрили!

27 липня

Інші дати
Володимир Воробйов
1876 – професор анатомії, член АН УРСР. Засновник школи функціональної динамічної анатомії. Створив у Харкові перший у світі «Музей становлення людини». Автор «Атласу анатомії людини» в 5 т.
Розгорнути
Володимир Маковський
1870 – український учений у галузі турбінобудування. Засновник вітчизняної наукової школи газотурбобудування.
Розгорнути
Народився Іван Гнатюк
(1929, с. Дзвинячі Тернопільської обл. - 2005) -  український поет. Автор збірок "Паговіння", "Калина", "Повнява", "Жага", "Життя", "Дорога", "Чорнозем", "Турбота" та ін.
Розгорнути
Народився Володимир Короленко
(1853, м.Житомир – 1921) — письменник, журналіст, публіцист і громадський діяч. Автор вторів «Сліпий музикант», «У поганому товаристві», «Сорочинська трагедія» та ін.
«Ні, не вихваляти треба терор, а застерігати від нього, звідки б він не виходив. І благо тій стороні, яка першою зуміє відокремитись від кривавого туману, й першою згадає, що мужність у відкритому бою може йти поряд із людяністю і великодушністю до переможеного… Історія нас розсудить…». (Володимир Короленко).
Розгорнути