Незважаючи на усі можливі проблеми, українці подорожують самі, і до них приїжджають туристи. Кількість вітчизняних туристів, які виїжджали за кордон у 2010-му, склала 1 млн. 428,360 тис. осіб, що на 40% (!) більше, ніж у попередньому році (1 млн. 20 тис. осіб.).
Найактивніше українці відвідували Туреччину, Єгипет, ОАЕ, Грецію, Італію, РФ та Болгарію.
Покращуються показники і внутрішнього туризму: у порівнянні з 2009 роком вони збільшилися на 5,5% і складають 324,410 тис. туристів (2009 р. – 307,200 тис.). Найбільша кількість іноземних туристів прибула до столиці з РФ, Німеччини, США, Білорусії, Італії, Франції, основною метою яких були відпочинок, ділові поїздки та оздоровлення.
UITT 2011: сьогодення і майбутнє
Відчути на собі всі переваги та недоліки туристичної індустрії України можна було на 17-й Міжнародній виставці UITT 2011 «Україна – подорожі та туризм», яка проходила з 23 по 25 березня у Міжнародному виставковому центрі на Броварському проспекті.
Традиційно, на цю подію зібралися представники компанії більш ніж із 50 країн світу, які представляли майже 60 різних напрямків туризму.
Відвідувачам виставки довелося робити нелегкий вибір між чудовими краєвидами Болгарії, Єгипту, Індонезії, Йорданії, Кенії, Кіпру, Іспанії, Італії, Мальти, Словенії, Швейцарії, Тайланда, Туніса, Домінікани та іншими неповторними куточками світу. Але не варто забувати і про мальовничі простори рідної України, яка сьогодні пропонує чимало цікавих та унікальних місцин, про які ще й до сьогодні знають не всі її жителі.
Основною метою цієї туристичної виставки стала суто професійна співпраця туроператорів, тому й відвідувачами переважно були саме працівники туристичної індустрії. «Інші» теж мали можливість скористатися порадами туроператорів та ґрунтовно підійти до визначення пріоритетного місця відпочинку. Так, всі представлені павільйони пропонували широкий вибір видавничої продукції з точними характеристиками цін, готелів, маршрутів.
Євро-2012 – проблеми, питання, пропозиції
Однією із провідних тем, яка звучала в кулуарах виставки, стала підготовка до Євро 2012 та всі пов’язані з нею проблеми. Багато уваги приділялося питанням готельного бізнесу як складової туристичної інфраструктури будь-якої держави.
За останній час помітно зросла кількість готелів, адже минулого року був прийнятий закон, який звільняє три- та чотиризіркові готелі від сплати податків у наступні 10 років. «Ми всі знаємо, що якість вітчизняних готельних послуг не завжди відповідає тій ціні, яка є. Тому багато туристів надають перевагу приватним оселям. Але покращення, яке відбулося у зв’язку з Євро 2012, відбулося», – зазначає Андрій Шенін, начальник управління туристичної політики з питань підготовки до Євро 2012.
Не залишилася осторонь питань, пов’язаних із Євро-2012, і громадська організація «Туристична палата України», яка вперше брала участь у такого роду виставках. Основною метою цієї організації є об’єднання зусиль і ресурсів тих людей, які сьогодні максимально зацікавлені в розвитку туристичної галузі саме України.
Президент «Туристичної палати» Анатолій Пахля нарікає, що інфраструктура, яка будується до Євро 2012, оминає історико-культурну спадщину. За його словами, «в кінці 2009 року презентувалися 105 туристичних маршрутів, але то були запропоновані лише туристичні напрямки, до яких має тепер залучитися туристичний бізнес. Ми повинні вийти на кожен об’єкт, розкрити його привабливість разом із тією інфраструктурою, яка є навколо нього, «огранити діамант».
Активну участь як і у виставці, так і у підготовці до футбольного чемпіонату 2012 беруть представники Західної України. Так, Галина Гриник, спеціаліст управління туризму Львівської міської ради, відзначає, що «у Львові є близько 150 розроблених туристичних маршрутів, і всі вони можуть бути застосовані для прийому делегацій Євро-2012. Зараз розробляються й інші маршрути для тих, хто хоче відкрити невідомий Львів. Образ цього міста залишиться в пам’яті людини на все життя, і вона буде знову і знову приїжджати сюди. Місто відкрите для світу. Сьогодні тут прийнята стратегія конкурентоспроможності в сфері туризму, що може акумулювати гроші до міста і зробити суттєвий поштовх в його розвитку».
«ALL INCLUSIVE»: чи реально це для України?
Учасники виставки UITT 2011 досить скептично ставляться до запровадження в Україні системи «all inclusive» («все включено»). Представниця готельного комплексу міста Алушти Вікторія вважає, що «система «all inclusive» є перспективною для українських курортів. Розробки ведуться, але актуальність в такій системі є лише для великих готелів, а маленькі можуть від неї і постраждати у фінансовому плані. Така програма реальна для туриста в Україні, але поки що не сьогодні».
Таку ж думку висловив Валерій Лебедченко, керівник донецького офісу туристичної фірми «Anex tour»: «У нас система «all inclusive» працювати не буде. І це не лише моя думка. Я багато спілкувався на цю тему з іншими туроператорами та бізнесменами, і всі вони відповіли одне: це – неможливо. На закордонні курорти націлена більш підготовлена аудиторія, а вітчизняні береги відвідує масовий турист, який морально буде не готовим, щоб сприйняти цю систему. Для нього це стане певного роду «дикістю».
Туристичні тенденції та пріоритети
Ритм життя пересічного українця вимагає відпочинку, який би максимально дозволяв «розслабитися». Максимально до цієї мети наблизилася Туреччина.
Обсяги продажу турів до цієї країни щорічно зростають на 20-30 %. Кількість чартерних рейсів з України виїзного туризму вказує на те, що 80% — це Туреччина та Єгипет.
«Є багато цікавих напрямків, наприклад, Ізраїль. Але вони не затребувані, тому що 90 % відпочинку займають екскурсійні поїздки, які потребують не лише фізичної активності, а й духовного сприйняття. Ми навіть назву придумали пасивному відпочинку – «тюленячий», – коментує сьогоднішню, певною мірою «невтішну», статистику представник «Anex tour» Валерій Лебедченко.
Можливо, таке небажання побачити щось більше, ніж просто море чи океан зумовлене витримками часу сьогодні, коли за шаленим темпом життя українці бачать лише такий спосіб відпочинку, щоб хоча би на кілька днів «вимкнути» навколишній світ з його проблемами. Відтак, Туреччина зуміла за досить прийнятні ціни створити умови відпочинку набагато кращі, ніж на інших курортах, в тому числі й на кримських.
Увімкніть Україну!
В цьому році вперше на виставці була представлена спеціалізована експозиція DISCOVER UKRAINE, в рамках якої національні компанії презентували власні програми внутрішнього туризму в Україні. «Ми хочемо показати світу, що Україна – це і з дитинства знайомий Крим, і каштани на Хрещатику, це живописні гірськолижні курорти Карпат, і кав’ярні історичного Львова… Ми впевнені, що DISCOVER UKRAINE ще раз доведе: Україні є чим гордитися», – відмічає керівник виставки Ірина Коршуненко.
Так, на виставці пропонували свої послуги представники різних регіонів України: Київщина, Закарпаття, Львівщина, Миколаївщина, Тернопільщина, Крим, Чернігівщина та інші. Це дало змогу багатьом учасникам та гостям певною мірою «увімкнути» для себе досі незвідані глибини вітчизняної природи, історії та культури. Внутрішній туризм має перспективу та свого як українського, так і закордонного шанувальника.
Окрім вже існуючих туристичних маршрутів, учасники виставки мають і свої власні проекти. Голова комісії з активного туризму Сергій Підмогильний зазначив, що «зараз проводяться конкурси на кращі туристичні маршрути Україною, а можна зробити за такою ж схемою найкращі маршрути саме активного туризму. У нас є близько 15 річок, які користуються популярністю. Є чудові пішохідні маршрути як в горах, так і рівнинні. Можна було б так само розширювати межі активного відпочинку в Україні, адже зараз це на часі і користується неабиякою популярністю в світі».
Насамкінець, варто нагадати, що туризм – це не лише історико-культурні та природні надбання, але й вміння їх популяризувати та створювати належну туристичну інфраструктуру. Залишається лише сподіватися, що цю думку поділяють не лише туристичні компанії, а й держава.
Юлія Кондрацька, «Рідна країна»