«Укравтодор» приступає до будівництва автодоріг на умовах концесії. Держслужба планує притягнути концесіонерів для будівництва 3 тис. км платних автодоріг, повідомив глава «Укравтодору» Володимир Демішкан.
За його словами, відомство вже провело переговори з шістьма компаніями відносно реалізації таких проектів, і дві з них приступили до розробки проектів. Найбільший інтерес інвесторів, стверджують в держслужбі, викликають дороги Львів — Умань, Умань — Сімферополь і Харків — Сімферополь, а також Велика Окружна дорога під Києвом.
У «Укравтодорі» уточнили, що в даний момент перед відомством стоїть завдання-максимум — притягнути під концесійні проекти до 200 млрд грн кредитів впродовж 5-6 років.
«Будівництво реалізовуватиметься повністю за рахунок інвестиційних засобів, без участі держави. При цьому ми чекаємо, що власні кошти концесіонерів складуть не більше 15-20% — зараз мало у кого є гроші. Решту нададуть банки», — говорить представник держслужби.
Гарантією повернення кредитів буде прибуток концесіонера, який він отримає незалежно від рівня трафіку.
Реально реалізувати в зазначені терміни не більше двох-трьох проектів, вважають експерти. Відкритим залишається питання відведення земель — цей процес і витрати на нього, згідно із законодавством, бере на себе держава. Крім того, ризик для інвестора все одно залишається — хоча б через те, що досі в Україні немає успішного досвіду реалізації концесійних проектів в галузі будівництва автодоріг.
В той же час перспектива співпраці з інвесторами на умовах концесії обумовлена транзитним потенціалом України і абсолютною незанятістю цієї ніші ринку. А також тим, що можливості вітчизняного держбюджету і лімітів держгарантій під будівництво доріг вже повністю вичерпані.
Платні дороги незвичні для свідомості українського автомобіліста, але плату обіцяють зробити «м'якою». Швидше за все, вона стягуватиметься в розрахунку не на 1 км дороги, а за певний період часу.
Ціну призначить концесіонер, але вона буде не вище затвердженої Кабміном планки. Приватні автовласники не дуже постраждають, а ось основний удар переймуть на себе великовантажні авто і транзитний транспорт: для них ставки будуть встановлені на рівні європейських", — говорять в «Укравтодорі».
Нагадаємо, що велика кільцева дорога навколо Києва також має бути платною. Проект будівництва 213-кілометрової дороги вартістю 55 мільярдів гривень буде затверджений уже в середині 2011 року. Наразі триває пошук інвесторів.