Про це повідомили у Центрі освітнього моніторингу.
Як відзначають експерти ЦОМ, до позитивних характеристик нового документу належить те, що в ньому збережено диференціацію за мовами вивчення предметів. Тобто, передбачено окремі варіанти навчальних планів для початкових шкіл з українською мовою навчання, шкіл з навчанням мовами національної меншини, спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням предметів художньо-естетичного циклу.
У нових навчальних планах також у цілому збережено рівновагу між компонентами змісту шкільної освіти: природничо-математичної, суспільно-гуманітарної та оздоровчо-технологічної.
У новій редакції Державних стандартів метою початкової освіти визначено розвиток пізнавальних здібностей школярів. Отже, набір предметів мав би бути не випадковим, а обґрунтованим і цілеспрямованим, адже за інших умов навчальні предмети не будуть відігравати роль засобів для розвитку здібностей дітей.
Проте, в нових Типових навчальних планах замість цього механічно збільшено кількість предметів за рахунок нових, як то «Природознавство», «Я у світі» замість «Я і Україна», «Сходинки до інформатики».
Крім того, у навчальних планах змінено тривалість вивчення окремих предметів. Так, збільшено кількість годин на вивчення природознавчої складової, на вивчення іноземних мов, яка відтепер, як і в спеціалізованих школах, вивчатиметься з 1-го класу.
Проблему ресурсу навчальних годин Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України в усіх запропонованих ним варіантах навчальних планів вирішило у спосіб, який, починаючи з березня 2010 р., став звичним для його політики – за рахунок зменшення кількості годин на вивчення державної мови (якщо за наказом МОН №682 від 29.11.2005 передбачалося 29 годин, то за наказом від 10.06.2011 – 28 годин).
Суттєвим недоліком нових навчальних планів експерти називають також те, що в них збережено тенденцію до збільшення кількості 1-годинних предметів, що негативно впливає на організацію навчального процесу та здоров’я школярів. Так, у Типових навчальних планах для початкових шкіл з навчанням українською мовою у 1-му класі відведено по 1 год.на тиждень для 55,5% предметів (для 5 з 9); у 3-му класі – для 54,5% (6 з 11 1-годинних предметів).
Окрім того, у нових Типових навчальних планах варіативну складову освіти зменшено порівняно з навчальними планами не лише 2005 р., а навіть 2003 р.
Експертна оцінка навчальних планів підготовлена експертами ГО «Центр освітнього моніторингу» в рамках проекту «Громадський центр аналізу освітньої політики», що реалізується в 2011р. за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».