chrome firefox opera safari iexplorer

«Формула-1» на воді: навіщо це Україні ще 5 років?

08 серпня 2011 о 10:27

Нещодавно у місті Вишгород Київської області відбувся етап чемпіонату світу з перегонів на моторних човнах у класі «Формула-1». Чемпіонат тривав три дні – з 29 по 31 липня – і зібрав, за офіційними повідомленнями, близько 60 тисяч глядачів. Точної суми, яку було витрачено на проведення цих перегонів, офіційна влада не дає. У ЗМІ «гуляють» цифри від 60 до 100 млн грн.

Про задум проводити в Україні водну «Формулу 1» стало відомо ще на початку року, коли столичний губернатор Анатолій Присяжнюк запевнив, що це — «захід незвичайний, такий, що має світове значення. У ньому візьмуть участь не десятки, а сотні тисяч телеглядачів, оскільки цей захід транслюється майже на 100 країн світу і його аудиторія — близько 300 мільйонів».

Як і більшість обіцянок нинішньої влади, майже всі ці слова залишилися пустословом. Ані Україна в цілому, ані її спортивна галузь, ані вітчизняні спортсмени, і тим паче пересічні громадяни від цього змагання не отримали рівно нічого. Єдиний позитивний підсумок цього заходу – черговий піар верхівки держави… і то не з кращого боку. І ось чому…

На словах – і на ділі

Про те, що водна Формула 1 в Україні – унікальна і важлива подія світового значення

Не треба тішитися ілюзією і вірити в унікальність цієї події, як розповідають про це організатори. «Формула 1» на воді, що пройшла у Вишгороді, – це лише один із ДЕВ’ЯТИ ЕТАПІВ гран-прі чемпіонату світу з перегонів на моторних човнах, які відбуватимуться протягом 2011 року.

До України в цьому році вже провели такі змагання Катар, Португалія та Росія. Після нас – водна «Формула 1» тричі пройде у Китаї та двічі – в Об'єднаних Арабських Еміратах.

У презентації «Формули 1» на воді на офіційному сайті вказано, що «в кожному Гран-прі від двадцяти до двадцяти чотирьох пілотів представляють щонайменше 12 країн». В українському гран-прі брало участь лише 9 команд із 8 країн світу.

Про те, що цей захід транслюється майже на 100 країн світу і його аудиторія — близько 300 мільйонів

У всіх повідомленнях про українську «Формулу 1» на воді – одні й ті ж самі цифри – 100 країн світу і 300 млн глядачів. Ніде не можна знайти переліку каналів або хоча би країн, де відбувалася ця трансляція. Офіційний сайт Формули 1 цього теж не повідомляє.

Щодо телетрансляції в Україні цього заходу «світового рівня», то, мабуть, у нас його оцінили не настільки масштабним. Адже транслював вишгородські водні перегони лише телеканал «Спорт 1», який має, м’яко кажучи, не найвищі показники глядацької аудиторії та наявний не у всіх пакетах кабельного ТБ.

Щодо важливості для України

В Україні існує багато видів спорту — успішних та відомих на світовому рівні і тих, які дуже потребують державної уваги, підтримки і врешті-решт просто піару. Не будемо зараз перераховувати всі вітчизняні спортивні здобутки, нам є чим гордитися і гідно представляти себе на світовій спортивній арені.

Проте, у водно-моторному спорті такого рівня нам абсолютно немає чим похвалитися. Україна не бере участі в Формулі 1 на воді, оскільки в нашій країні немає човнів необхідного класу (використовуються дорогі і новітні матеріали, корпуси готуються спеціалізованими фірмами, двигуни – двотактні стандартні від єдиного постачальника Mercury), а також пілотів найвищого класу, що мають суперліцензію Міжнародного союзу водно-моторного спорту (UIM).

Тому про важливість для спортивної галузі нашої країни у даному випадку можна не згадувати. Припустимо, важливість полягає в іншому. В інвестиціях?

В презентації на сайті перегонів сказано, що «Гран-прі Чемпіонату світу на моторних човнах у класі Формула 1 є можливістю для представників бізнесу долучитися до організації цього масштабного заходу, налагодити бізнес-зв’язки із компаніями, які вже підтримують проведення змагань, заявити про своє бажання презентувати Україну як країну, яка здатна організувати подібні змагання».

Налагодження бізнес-зв’язків, спілкування представників бізнесу, пошук партнерів – річ, звичайно, корисна і необхідна, але не треба тоді прикриватися тут «презентацією України». Як була представлена наша держава під час водної «Формули 1»? Як проводилася рекламна кампанія? Що світ дізнався нового про Україну після проведення цих перегонів? Як висвітлювалася «Формула 1» у ЗМІ?

Спочатку звернемося до офіційного сайту Формули 1 на воді www.f1h2o.com . Як можна побачити на головній сторінці цього англомовного ресурсу, про Україну згадується лише в одному рядку Календаря етапів чемпіонату світу, внизу можна знайти фоторепортаж з Вишгорода поряд з фоторепортажем російських перегонів, англомовний відеоролик, а також банер, який веде на українську сторінку Формули 1 http://f1h2oukraine.com.ua.

Тут на титульній сторінці Україну презентує, очевидно, фото столичного губернатора з його вітальним словом і переконанням, що «наша країна демонструє політичну стабільність, здатність ефективно долати виклики часу, а Київська область, як потужний регіон, є одним із лідерів впевненого поступу вперед». Можливо, ми погано шукали, але окрім реклами спонсорів, фото та відеозвітів перегонів, а також правил «Формули 1», ми не знайшли ніяких презентаційних матеріалів про Україну.

До речі, офіційний сайт «Формули 1» на воді, «запущений» у 2010 році, теж не є дуже популярним серед аудиторії. І хоча лічильника відвідуваності на сайті ми не знайшли, кількість прихильників на Фейсбуці у 1450 осіб щось не свідчить про зацікавленість «світового рівня».

Щодо інформаційного висвітлення цієї події у ЗМІ

«Формула 1» на воді, яка відбудеться у Вишгороді 29-31 липня, широко анонсувалася у вітчизняних інформаційних агенціях, щоправда містила однотипний текст з однаковими цифрами і цитатами губернатора про «світове значення» цієї події. Цікавими були фоторепортажі з події.

Що стосується інформаційного висвітлення організаторами – то прес-центр на офіційному сайті пропонує ознайомитися з інтерв'ю голови Київської обласної державної адміністрації Анатолія Присяжнюка, опубліковане аж у трьох «широковідомих» виданнях:

  • в журналі «Генеральний директор»
  • в журналі «Фарватер»
  • А також зі статтею, опублікованою в журналі Evo-Yachting»

Щодо масової відвідуваності

У презентації водної «Формули 1» сказано, що чисельна відвідуваність таких заходів досягає 200 тисяч глядачів. Наша влада прогнозувала, що турнір у Вишгороді відвідають близько 120 тисяч осіб. В результаті, ЗМІ повідомляли про цифру, вдвічі меншу. Що ж завадило організаторам зібрати бажану кількість глядачів цього «соціального проекту»?

Однією з причин могла стати невизначеність щодо способу пропуску глядачів на трибуни. Так, спочатку було оголошено про те, що на стоячі місця вхід буде вільний, а квитки продаватимуться виключно на трибуни. Була інформація і про те, що тисячу квитків продадуть на аукціоні зі стартовою ціною в 250 гривень. Окрім того, для VIP-гостей було передбачено 600 місць, а квитки в ложу для віпів коштували 1 тисячу доларів.

Потім, очевидно, зрозумівши, що великого ажіотажу на платні місця не буде, київська влада вирішила «розповсюдити квитки серед міст і районів Київської області і Києва». Але потім знову змінила задум, боячись натовпу, вирішили пропускати на трибуни за запрошеннями.

Широко розпіаривши масовість заходу, влада не змогла до кінця продумати, де ж розмістити таку кількість людей і автотранспорту. В результаті це перетворилося на величезні затори на дорогах у напрямку Вишгорода. Обіцяні маршрутні таксі не вкладалися ні у які терміни, в тісноті пасажирам доводилося витрачати набагато більше часу, аніж вони могли передбачити, а перед цим – витратити на очікування у черзі маршруток ще близько години.

Авто припаркувати не було де, пересуватися краще було пішки. На набережній, де мали відбуватися перегони, теж не було місця навіть для глядачів. Адже виявилося, що вхід до глядацької зони перекривали турнікети, охоронці з волонтерами, які пропускали всередину тільки за запрошеннями. Усі інші задовольнялися обмеженим спостеріганням за дійством або зі схилів набережної, або з парку, який виявився занадто тісним для цього.

Щодо корисних речей

До позитивних і корисних справ, які були зроблені під час підготовки до водної «Формули 1» можна віднести нову розширену дорогу з Києва до Вишгорода, ремонт інженерних мереж, міської набережної, а також чистку акваторії водосховища, коли водолази подіставали з дніпровського дна купу мотлоху.

Проте, і на це можна поглянути трохи під іншим кутом: невже дороги у нас треба ремонтувати лише «на показ», перед важливими міжнародними подіями, задля високих гостей? А щодо водної акваторії – то під час перегонів навіть серед волонтерів активно обговорювалась екологічна тема, адже усі відчули запах палива і мастила, а тому гадали, наскільки це шкідливо для дніпровської флори і фауни, особливо, враховуючи, що перегони тривали 3 дні.

А чи воно того варте?

Звичайно, можемо висловити тут лише суб’єктивну точку зору. Але виникає питання: навіщо Україні проводити водну «Формулу 1»? Невже нам немає куди спрямувати ті 60-100 млн грн, які, за інформацією ЗМІ, були витрачені для проведення трьохденних перегонів у Вишгороді?

Цієї суми, наприклад, цілком вистачило би для того, аби «підняти» спортивну галузь в усій Київській області і зробити Київ столицею українського спорту. І тоді, запрошуючи іноземних гостей, ми не на словах, а на ділі хвалилися би спортмайданчиками, легкоатлетичними манежами, велодоріжками, спортивними школами, басейнами, палацами спорту тощо.

Тоді, можливо, нам самим було би що показати світові, а не приходити з баночками пива, щоб здалеку подивитися на елітний спорт між командами Об’єднаних Арабських Еміратів, Катару, Китаю, Італії та Португалії.

І чи потрібно для України проводити водну «Формулу 1» протягом наступних 5 років, як того хоче київський губернатор? Майже кожного дня в пресі з’являються повідомлення про закриття спортивних секцій, шкіл, закладів фізичної культури, «прихватизацію» територій сільських шкільних стадіонів тощо. Що тоді залишиться в області від спортивної галузі, якщо влада вкладатиме великі гроші лише в елітний спорт, під час якого вирішуватиме свої бізнес-інтереси?

До речі

31 липня 2011 року було оголошене Президентом України Днем жалоби за гірниками, які загинули в шахтах на Луганщині та Донеччині. У зв’язку з цим органам державної влади та іншим установам «рекомендовано обмежити проведення розважально-концертних заходів, спортивних змагань, внести відповідні зміни до програм теле- та радіопередач».

Проте, 31 липня у Вишгороді відбулося урочисте відкриття перегонів на Кубок Президента України, парад учасників в акваторії Київського моря, перегони на Кубок Президента України, церемонія нагородження переможців та святковий концерт.

Розмірковувала Юлія Царенко, «Рідна країна»

23 грудня

Інші дати
Народився Степан Тимошенко
(1878, с.Шпотівка, Сумська область – 1972) – український вчений у галузі механіки. Автор фундаментальних праць з теорії опору матеріалів, теорії пружності та коливань. Один із організаторів і перших академіків Української академії наук. Основоположник школи прикладної механіки в США.
Розгорнути