З першого жовтня цього року в українського алкоголя буде змінено розпізнавальні знаки. З ініціативи Міністерства фінансів шийки пляшок горілки «прикрашатимуть» акцизні марки нового зразка — вже без голограми. До технічного опису нових знаків введено «нові» засоби захисту: інтагліо друк, захисні елементи нанесені способом гарячого тиснення, папір із водяним знаком та інші. Цікаво, що інтагліо друк у світі був визнаний малоефективним ще 2001 року. Тоді як голограма, від якої уряд вирішив відмовитися, визнана найефективнішим засобом захисту від підробок, що використовується в Європі.
З огляду на це експерти вважають, що наміри Міністерства фінансів — начебто захистити алкогольний ринок від підробок сумнівними. Навпаки, переконанні фахівці Центру споживчого контролю «Чек», акцизні знаки нового зразка — це зелене світло для масового фальсифікату. Адже, за їхніми словами, знак нового зразка можна буде підробити в домашніх умовах, відсканувавши та роздрукувавши на принтері (автор цих рядків був свідком такої нехитрою маніпуляції. — Авт.). Перевірити ж, чи є справжньою марка, підкреслив координатор Центру споживчого контролю Ігор КАНЕВСЬКИЙ, можна лише в лабораторних умовах. «Зрозуміло, що покупець в супермаркеті на око не зможе цього зробити», — зауважив експерт. Тому очевидно, що влада «акцизним» нововведенням поверне українців у 1990-ті, коли покупець беручи алкоголь, не міг бути впевненим, що це не підробка.
Цікаво, що за матеріалами Бюро журналістських розслідувань, які нам презентувала фахівець інституції Анна ФІОНІК, 25 травня 2012 року підприємство «Поліграфкомбінат Україна» вже відвантажило державній податковій службі марки нового зразка. «Урядовці скористалися постановою №308 від 18 квітня 2012 року, — пояснює Фіонік, — за допомогою якої з технічного опису марок прибрали голографічний захисний елемент. Проте постанови по марках нового зразка на даний момент не існує. Є тільки проект документа, в якому вказано: продаж марок нинішнього зразка може бути припинено тільки з 1 жовтня 2012 року! Тобто, на законодавчому рівні марок без голограми не існує. Але в торгівельних мережах вільно продається алкоголь із такими легкопідроблюваними знаками».