На Закарпатті історичну спадщину продали з молотка. В області не вщухає скандал – мешканці Іршавського району Закарпаття протестують проти демонтажу Боржавської вузькоколійки. Цю залізницю більше ста років тому місцева громада будувала за власний кошт. Але попри прохання місцевої громади та готовність влади утримувати колію, її продав з аукціону Фонд державного майна України. Мешканці району просять Президента повернути їм історичний об’єкт, бо бачать у ньому перспективи майбутнього виживання.
На Закарпатті демонтують залізницю. Місцеві історики кажуть, що аналогів Боржавській вузькоколійці немає в Україні. Загальна її довжина – 123 кілометри, колія завширшки – 750 міліметрів. Подивитися на колію, прокататися у старих вагонах та помилуватися Карпатами – за цим сюди готові їхати туристи з усієї України, розповідає керівник Туристично-інформаційного центру Закарпаття Олександр Коваль.
«Унікальність Боржавської вузькоколійки у тім, що вона діюча, – говорить Коваль. – Наприклад, взимку ми зробили атракцію – зібрали на винний маршрут туристів і журналістів, катали їх потягом, пригощали – всім страшенно сподобалося. Це те, що могло б привабити сюди туристів з Європи, з країн колишнього Радянського Союзу».
Вузькоколійку продали за мізерною ціною
Місцева влада погодилася взяти Боржавську вузькоколійку на свій баланс, утримувати її. Проте ні листи, ні звернення не допомогти зупинити процес приватизації об’єкту. Більше того, продали його з аукціону за порівняно невеликою ціною – 450 тисяч гривень. З них державна скарбниця отримала 130 тисяч. Голова Іршавської райдержадміністрації Олександр Сухан переконує, що це занадто низька ціна.
«Ми порахували, що навіть якби її просто здали на металобрухт – заробили б більше мільйона. Ми звернулися в прокуратуру, щоб вона вивчила питання економічної вигоди для держави від продажу такого об’єкту», – зазначає Сухан.
Вузькоколійка рятує від паводків
І районна влада, і обласна вже звернулися до уряду України та Президента з проханням втрутитися у ситуацію і чекають на відповідь. А тим часом, місцеві жителі кажуть, що саме Боржавська вузькоколійка рятує їх ще й від паводків».
«Знаєте, як побудована колія – по дамбі, а та дамба йде уздовж ріки. Так і під час страшної повені в 1998 році, і через три роки – завжди та дамба рятувала наше село від затоплення», – каже Михайло Панько, мешканець села Приборжавське, через яке проходить колія.
Зацікавилися цією залізницею і бізнесмени. Знайшовся інвестор, який готовий вкласти у відновлення Боржавської вузькоколійки більше 3 мільйонів гривень. І хоча влада його підтримує, поки справа щодо залізниці перебуває у суді, за порятунок унікального об’єкту навіть не береться.