8 квітня в приміщенні пам'ятки архітектури 18 століття «Брама Заборовського», що на території заповідника «Софія Київська», відкрилася виставка «Бурштинові мозаїки в Софії Київській». На ній вперше показують мозаїчні панно за мотивами візантійських мозаїк та фресок з використанням українського бурштину.
"Ця виставка унікальна, бо раніше ніхто в Україні не використовував бурштин для мозаїки. Наші майстри постаралися і зробили неперевершені роботи. Жодна із цих робіт продаватися не буде. Експозиція буде поповнюватися і стане постійною. Для робіт, представлених на виставці, художники використовували лише український бурштин з родовища «Володимирець Східний», що у Рівненській області. Палітра нашого бурштину багата. В ньому є лимонно-жовті, молочно-білі і зеленкуваті відтінки, які дуже рідко зустрічаються на інших родовищах. Український бурштин залягає на глибині від 3 до 8 метрів. На Рівненщині часто жартують: «Як селяни викопали картоплю, починають копати бурштин», — розповіла кореспонденту Gazeta.ua куратор проекту Олена Курдубан.
«Насправді бурштин — це не камінь, а аморфна речовина, в якій міститься 10 відсотків води. Для нормального зберігання картин з бурштину, в кімнаті має бути зволожувач повітря. Коли вологість стає низькою, бурштин стає крихким і може поламатися. Картини із бурштину не варто протирати мокрою ганчіркою. Щоб не осідав пил, її можна закрити склом», — додала вона.
Три роботи для виставки — «Бурштинова Оранта», «Дерево Софії» та «Ангел згортає небо у сувій», зробила художник-мозаїст Ліна Даміані. «Використовувати у своїх роботах бурштин почала рік тому. Мені подобається все цікаве і складне. Саме такою є робота з бурштином», — сказала вона.
«Над кожної роботою працювала приблизно один місяць. Не рахувала точно, скільки витратила бурштин на одну картину. Приблизно — по жмені. Комбінувала з іншими матеріалами — склом, смальтою і мармуром», — додала Ліна Даміані.
Про вартість своїх робіт вона відмовилася розповідати. «Мозаїка завжди була мистецтвом для багатих. Сучасна техніка дозволила її трохи здешевити, та все одно — елітне мистецтво не може бути дешевим», — сказала Ліна Даміані.