Цього дня 1910 р. у Києві відбувся перший політ на літаку, сконструйованому професором Політехнічного інституту Олександром Кудашевим. Кермував аеропланом сам конструктор.
За 11 днів потому злетів у небеса літак студента Політехніки Ігоря Сікорського.
Хто ж він, цей перший з перших?
Олександр Сергійович Кудашев народився 21 лютого 1872р. у Києві. Рід Кудашевих походив від татарських князів Біхана та Саїд-Ахмета. Наприкінці XVII ст. представники цього роду стали православними й осіли на землях поблизу Малої Виски (нинішня Кіровоградщина). До речі, маєток князів Кудашевих у Малій Висці зберігся.
По закінченні 1896 р. Інституту інженерів шляхів сполучення у Санкт-Петербурзі О.Кудашев працював у міністерстві, а затим був відряджений на викладацьку роботу до Київського Свято-Володимирського університету. Недовго мешкав у Франції. Там і захопився авіацією, що в Західній Європі тільки-но зароджувалася.
1909 р. було створене Київське товариство повітроплавання. Вступивши до нього, Олександр Кудашев зайнявся конструюванням літака. Для цього Київській політехнічний інститут надав господарське приміщення поруч із хімічнимм корпусом – просто кажучи, сарай. Тут, власне, О.Кудашев і підготував до польоту літак «Кудашев-1» — біплан вагою 320 кг із двигуном у 35 кінських сил. Каркас літака був зроблений з дерев'яних рейок і обтягнутий проґумованим полотном.
5 червня 1910 р. літак доправили до Сирецького іподрому. Там, у присутності колег із Товариства повітроплавання та репортерів з усіх київських газет, і відбувся перший в історії тодішньої імперії авіаполіт. Тривав він зовсім недовго — літак пролетів якихось кількадесят метрів. Але слава першовідкривача небесного простору залишилася з Кудашевим назавжди.
Слід сказати, що того ж самого червня студент Київської політехніки Ігор Сікорський продовжив справу свого професора: підняв у небо літак власної конструкції.
Відтоді авіація почала стрімко розвиватися.
Доленосне, без перебільшення, досягнення київського професора офіційно не було визнане: мовляв, політ відбувся без попереднього повідомлення, під час польоту не було належного представництва із Петербурга тощо.
Треба було, щоб минуло ціле століття, поки історики авіації визнали першість О.С.Кудашева.
1911 р. Олександр Кудашев побудував іще три літаки з бензиновими двигунами. Четвертий літак авіатор побудував у Ризі і кілька разів випробував його у квітні 1911р... Цього ж року літак «Кудашев-4» отримав Велику срібну медаль.
Це був останній літак 38-річного Олександра Кудашева. Його творіння не витримували конкуренції з літаками геніального Ігоря Сікорського. Він, разом з іншими киянами – Г.Адлером та А.Серебренниковим — погодився на пропозицію працювати у КБ Сікорського на Російсько-Балтійському вагонному заводі.
1914 р. Олександр Кудашев емігрував до Франції. Викладав у паризькій Політехнічній школі. Дата смерті та місце поховання піонера авіації невідомі.
Підготувала Олена Бондаренко