chrome firefox opera safari iexplorer

Кохання по-українськи. Як залицялись, зустрічались, сватались наші предки?

06 червня 2018 о 13:53
discoverukraine.com.ua

Знайомство у соціальній мережі, поцілунки на першому побаченні та спільне проживання до весілля — такі вони, сучасні стосунки українців. Доволі розкуті й відверті. А от наші предки...   Гадаєте, були дуже сором'язливими у побудові взаємин? Ну, кожен може трактувати їхню поведінку по-своєму. Розповідаємо про кохання наших предків, цікаві й дивні традиції, звичаї й побут.   До розмови запрошуємо Оксану Кісь, докторку історичних наук, старшу наукову співробітницю Інституту народознавства НАНУ; Олесю Наумовську, кандидатку філологічних наук, доцентку Інституту філології КНУ ім.Т. Шевченка; Галину Олійник, етнографиню.  

Початок дівування і парубкування  

  — У наших предків період дівування та парубкування починався приблизно у 14 —15 років. Молодь збиралася на вечорницях або досвітках. Формальним приводом для зустрічі була дівоча праця. Скажімо, прядіння чи вишивання. Хлопці ж долучались до цього дійства для розваги. Зазвичай місцем збору була хата самотньої жінки, яку дівчата винаймали на весь сезон вечорниць. Вони дбали про освітлення приміщення, продукти для спільної вечері, а також компенсували господині своєрідну орендну плату — «відпрядали», тобто раз на тиждень пряли для неї.   У теплу пору року такі зустрічі молоді називались «вулицею», де парубки і дівчата знайомились і женихались.  

Залицяння  

— У громадському місці парубок та дівчина могли максимум привітатись одне з одним. Про поцілунки, обійми чи інші любощі не могло бути й мови — це суворо засуджували. У компанії хлопці дозволяли собі більше: виявляли свої залицяння різними жартами, натяками і дуже часто фізичними контактами — хапанням, обмацуванням, задиранням спідниці... Також хлопці на вечорницях часто збиткувалися з дівчат, якщо ті не приділяли їм належної уваги, — могли підпалити куделю, заплутати нитки, зіпсувати пряжу.  

Місце побачень  

— На кожному кутку села збирались дівчата переважно одного віку — вони формували свій осередок. Хлопці, які жили на тому ж куті, вважали цей гурт своїм, власним, до якого вони належать. Відтак рідко дозволяли іншим хлопцям гуляти з їхніми дівчатами. Проте були й винятки: наприклад, парубок міг запросити друга з іншого села на «свої вечорниці» та «вгощав» своїми дівчатами. За таких умов дівчина мала лягти з цим запрошеним гостем у ліжко. Дівчата своєю чергою взагалі не мали права піти до іншого гурту.   Так, на досвітках молодь також довідувалась про інтимний бік життя. І хоча на вечорницях спільне спання не передбачало жодних  статевих контактів, спільне правило доволі часто порушували. Часто це закінчувалося вагітністю. Історії про покриток — самотніх жінок з дітьми — пов'язують переважно із відвідуванням вечорниць.  

Критерії вибору пари  

— Молодь шукала пару або для звичайного зустрічання або ж для одруження. Для першого виду стосунків звертали увагу на веселих, вродливих, здорових і комунікабельних. А якщо ж в особи були серйозніші наміри, маю на увазі створення сім'ї, то тут критерії були іншими.   Батьки хлопця насамперед дивились на посаг та статки майбутньої нареченої: що багатша, то краще. Бідна дівчина мала значно менше шансів на заміжжя. Горбату, нерозумну, але багату вели до вінця швидше, ніж красиву, кмітливу, але бідну.   Після достатку зважали на те, чи дівчина є вправною господинею. Про це розпитували сусідів і знайомих.   Ще одним важливим фактором було здоров'я жінки, оскільки праця у селі вимагала витривалості. Нездорова дівчина опинялася, так би мовити, за межами шлюбного ринку. Звертали увагу також на родовід та славу серед громади.   До речі, у батьків нареченого міг бути навіть складений на аркуші паперу «рейтинг наречених». Мовляв, якщо перша у списку відмовиться, підемо до іншої. 

— Ідеальним парубком для сватання був працьовитий, здоровий і небідний хлопець. Чи відповідає потенційний чоловік цим критеріям, можна було зрозуміти на оглядинах — представники з боку нареченої йшли до потенційного жениха оцінювати його статки. Родина нареченого нерідко хитрувала: батьки парубка часто позичали в сусідів худобу, щоби продемонструвати, що він більш-менш заможний. Якщо не було волів чи коней, то позичали навіть самі ярма та збрую і розвішували на стінах: мовляв, худоба є, просто зараз працює в полі.  

Подарунки 

— Оскільки парубок не мав можливості купувати щось дороге, то подарунком могла бути хустка чи намисто. Дівчата ж могли дарувати вподобаному хлопцю якусь вишиту річ або писанку на Великдень.   До речі, вже на початку ХХ століття розкішним подарунком вважалось туалетне мило. У селах зазвичай мились різними настоянками з трав, а запашне мило було важко дістати.  

Час зустрічання  

— Період «женихання» міг тривати до року. Дівчата переважно виходили заміж у 16 — 17 років, а хлопці — у 18 — 20. Якщо ж людина до цього часу не брала шлюбу, то зазнавала осуду.     На фото: Эрнест Контратович, «Весілля», 1968  

Секс до шлюбу  

— Мало шансів на одруження мали ті дівчата, які втрачали цноту до шлюбу, навіть, якщо це сталось проти волі самої дівчини. Таке, до слова, ставалося доволі часто. Оскільки рівень обізнаності в інтимному житті був рівний нулю, сама дівчина могла навіть не розуміти, що з нею робить хлопець на копиці сіна чи деінде, при цьому обіцяючи одружитись.  

Сватання  

— Чи могла дівчина відмовитись від сватання? Переважно це було неможливо. За давньою українською традицією, якщо до дівчини приходять свати, треба виходити заміж. Можна було відмовитися і винести гарбуза, але це було непопулярною практикою.   

 — А бували випадки, коли дівчина сама сваталась до хлопця. І це був безпрограшний варіант: відмовити дівчині, ще й заможній, яка прийшла до хлопця, всілась на піч і сказала, що не піде, доки він її не засватає, було неможливо.  

Запрошення на весілля   

— Спершу домовлялись про придане, вінчання. Запросини відбувалися того тижня, коли мало відбутися весілля. Наречені ходили на запросини окремо. Дружки і дружби приносили зі собою калачі. Крізь отвір у хлібині дівчата простеляли білу хустку, зав'язували кінці та брали в праву руку. У молодої та старшої дружки було по два калачі. Тоді вони виходили з дому з піснями і йшли просити гостей на свято. Подекуди їхали на возику, зупинялись біля брами й співали.   Наречена йшла попереду.

На фото: Українське весілля. М.Пимоненко. 1897

Всім, хто йшов назустріч, кланялась, всіх запрошувала. Коли заходила до хати казала: “Просили тато, просили мама і я вас прошу — приходьте до нас на весілля”. Найдорожчим родичам вручали весільну шишку, традиційний у багатьох регіонах України  хлібний весільний виріб. За вручену шишку люди давали гроші, до пояса молодої прив’язували повісмо.    Наречений на запросини одягав чорну смушеву шапку, а дружби — сірі. Молодики мали спеціальні передвесільні атрибути: наприклад, на Гуцульщині хлопці ходили з палицями, до яких прив’язували кольорові хустки. Тож таких парубків було помітно здалеку.   До речі, навіть якщо запрошені люди відмовлялися від запрошення і не могли прийти на весілля з певних причин, то все одно обов’язково обдаровували пару.   

Передшлюбна вечірка  

Молодь навіть із сусідніх сіл збиралась на парубоцьку та дівочу забаву. Усю ніч вони мали гостину й забавлялись, як на весіллі.  

Христина БІЛЯКОВСЬКА, Вікторія ДЕМНИК

Джерело: expres.ua
Розділи: Суспільство

19 грудня

Інші дати
День Святого Миколая
Православні, римо-католицькі та греко-католицькі християни пам'ятають його та шанують як історичну особу та великого святого. В Україні та в інших країнах світу цей святець став прообразом міфічної фігури Санта Клауса. Святий Миколай зараховується до лику святих: як такий опікується воїнами, водіями і подорожуючими, допомагає бідним у скруті; вважається покровителем дітей та студентів, моряків, торговців, і лучників.
Розгорнути
День адвокатури
Свято встановлено в Україні «…ураховуючи важливу роль адвокатури в розбудові правової держави, захисті конституційних прав і свобод громадян, велике громадське значення цієї правозахисної інституції в Україні…» згідно з Указом Президента України «Про День адвокатури» від 2 грудня 2002 року № 1121/2002.
Розгорнути
Народився Микола Андрусов
(1861, м. Одеса – 1924) – геолог, знавець неогенових відкладів, палеоеколог, дослідник Чорноморського басейну. Праці М.Андрусова складають епоху в стратиграфії, палеонтології, палеографії, палеоекології, океанології і досі є неперевершеним зразком наукової чіткості та точності.
Розгорнути
Народився Микола Скуба
(1907, с.Горбове, Чернігівська область – 1937) – український поет. Автор збірок поезій «Перегони», «Демонстрація», «Пісні», «Нові пісні», «Сопілка».
Розгорнути
Народився Микола Руденко
(1920, с. Юр'ївка Луганської обл. - 2004) - український письменник, член-засновник Української Громадянської Групи сприяння виконанню Гельсінських угод. Автор збірок поезій, романів та повістей ("Вітер в обличчя", "Остання шабля", "Чарівний бумеранг" та ін.)
Розгорнути
Народився Микола Лукаш
(1919, м. Кромівка Суміської обл. - 1988) - український перекладач. Працював у галузі поетичного і прозового перекладу з 18 мов, української лексикографії.
Розгорнути

Новини Дивитися всі