5 квітня 1992 року Президент України Леонід Кравчук підписав Указ №209 «Про невідкладні заходи по будівництву Збройних Сил». Згідно з цим документом, розпочалося створення Військово-морських сил України.
Через два дні, 7 квітня, глава держави призначив контр-адмірала Бориса Кожина першим командувачем відродженого українського флоту, а в Севастополі почала роботу Організаційна група ВМС України, яка складалася лише з 50 офіцерів і мічманів.
Як повідомляє Радіо Свобода, цьогорічне святкування 20-ліття створення ВМС України проводиться переважно силами відставників і громадських організацій.
До ювілею командувач не отримав привітань ні від Президента, ні від уряду і парламенту, ні, навіть, від Севастопольської міської держадміністрації.
На урочисті збори, які пройдуть у штабі флоту в суботу (7 квітня), не планується приїзду жодного з представників центральної влади, не очікують навіть нікого із заступників міністра оборони. Не буде ані державних нагород, ані відзнак міністра.
Головні проблеми флоту – фінансові і політичні
«На сьогодні структура відпрацьована, повністю наповнена кадровим складом, досвідченим і підготовленим. Що ж стосується військової техніки і кораблів, то, звичайно, на сьогодні рівень ВМС України – нижче допустимого. Зараз ефективно виконувати свої завдання, враховуючи стан техніки, флот повністю не може», – зазначив директор севастопольського аналітичного центру «Номос» Сергій Кулик.
Він звертає увагу на фактичну відсутність підводних сил флоту, а серед надводних – переважання кораблів і суден, які вже вичерпали всі часові ресурси.
За даними «Номоса», зараз ВМС України мають на озброєнні лише одного фрегата і 4 корвета, загалом – 20 бойових кораблів (із яких лише половина «на ходу», решта – на ремонті або «у відстої») і ще близько 40 спеціальних та допоміжних плавзасобів, проте, більшість із них вимагає негайного ремонту.
Найновіший із кораблів – корвет «Тернопіль» – був спущений на воду 10 років тому, а перший новий корабель в рамках суднобудівної програми «Корвет» лише торік заклали в Миколаєві, але зараз будівництво призупинене – брак коштів.
Разом з тим, експерти, в тому числі закордонні, загалом високо оцінюють рівень підготовки особового складу українського флоту, вважаючи це результатом активної участі українського флоту у програмах військової співпраці з НАТО і США.
Військові насамперед нарікають на брак уваги з боку Президента та уряду, причому, як і нинішніх, так і попередніх. Втім зараз флотові найважче, зважаючи на економічну кризу і загальнополітичну ситуацію в країні, каже колишній командувач ВМС України адмірал Ігор Тенюх.
За його словами, головні нинішні проблеми ВМС України пов’язані зі ставленням держави і нинішнього її керівництва до флоту та моряків.
«Із цього витікають проблеми з фінансуванням поточної діяльності флоту, його модернізації, будівництва нових кораблів, зниження рівня співпраці із флотами країн-партнерів, зокрема, членів Північноатлантичного альянсу. А ще – проблеми із забезпеченням високого морально-бойового духу. Він залежить і від фінансової оцінки служби моряків, яка у рази нижча, аніж у російських колег-сусідів, і від військово-патріотичного виховання особового складу на прикладах саме вітчизняної, а не чужої історії, і, звичайно, від використання на службі української мови, що у світлі ситуації в країні, зараз знизилося», – сказав в інтерв’ю Радіо Свобода адмірал Ігор Тенюх.