Вже цього літа у Севастополі може з'явитися новий музей, переобладнаний зі старого корабля Чорноморського флоту – рятувального судна «Коммуна», якому майже 96 років.
«Коммуну» планують поставити на глухих якорях у людному місці, поряд з берегом і переобладнати усі каюти під експозиції. При цьому, обіцяють, що експонати не будуть пов’язані з війною, а сам музей присвятять дослідженню Чорного моря.
Для роботи вже знайдено 1 мільйон гривень, повідомили ініціатори проекту з Інституту археології НАН України.
За їхніми словами, лист із проханням передати зі складу Чорноморського флоту «рятувальника» підводних човнів, було відправлено прем'єру Російської Федерації кілька тижнів тому, і недавно в Інститут археології зателефонували з Міністерства оборони РФ і повідомили, що ідея припала до душі Москві.
У даний час розглядаються різні варіанти передачі судна. Ймовірно, проект стане спільним українсько-російським.
Довідка
Первинна назва «Коммуни» — «Волхов». Спроектовано катамаран «Коммуна» був в 1911 р. як плавучий кран для підняття з дна потерпілих субмарин. Корабель був закладений 12.11.1912 року у Санкт-Петербурзі на Путилівському заводі, спущений на воду 17.11.1913 р., а у 1915 році — зарахований до Балтійського флоту.
Судно «Волхов» брало участь у революційних подіях і в громадянській війні, обслуговуючи субмарини Червоного Балтійського флоту. У березні 1922 року на загальних зборах команди було прийнято рішення перейменувати судно, і 31 грудня (в день утворення СРСР) рятувальне судно «Волхов'» отримало нову назву — «Коммуна».
З новим ім'ям судно продовжило свою службу на Балтиці, рятуючи десятки російських і англійських субмарин.
У листопаді 1979 року «Комуна» пройшла черговий середній ремонт і модернізацію. У 1984 році військовий екіпаж судна був розформований, оскільки його передбачали передати Академії наук СРСР. У цей період судно зазнало значних пограбувань, і згодом його довелося відновлювати.
Зараз судно знаходиться у Стрілецькій бухті Севастополя. Варто відзначити, що при виготовленні корпусу судна застосовувалася особлива в'язка корабельна сталь, секрет виготовлення якої нині загублений.
Стан корпусу «Комуни», виготовленого з путилівської стали, і до цього дня залишається майже ідеальним — іржавіють і перетворюються на труху залізні конструкції, встановлені на судні вже у пізніший час.
Довжина рятувальника субмарин складає 81 м, ширина — 13,2 м, водотоннажність — 3100 т, екіпаж за станом на 2009 рік — 23 особи.
За матеріалами http://sevastopolis.com та http://primetour.ua