Музей Сковороди та «Битва за Дніпро» в небезпеці. На захист туристичних перлин Переяслава стала міська громада. Там кажуть: музейні комплекси, що базуються в історичних церквах, — на межі виселення.
На майдані коло церкви — переяславське народне віче. Українські націоналісти та панотці Київського патріархату рятують дві найвідоміші окраси містечка – Музей Діорами та Музей Сковороди.
Загалом, 24 переяславських музеї «квартирують» на території заповідника в колишніх монастирях. У Вознесенському соборі, що його збудував Мазепа, від 1975-го року притулилася Діорама «Битва за Дніпро». Активісти стверджують: приміщення від музейного об'єкта звільняють.
Ірина Татькова, заступниця директора музейного заповідника «Переяслав»: «Я не заперечую, що дійсно зверталися і Московський, і Київський патріархат стосовно Вознесенського собору. Власне, на всі листи і на лист Міністерства культури ми відповідали: «Діорама може бути перенесена тільки у випадку добудови історичного музею».
28 метрів завширшки та 7 заввишки. Це — фрагмент букринського плацдарму восени 43-го. Батальне полотно — одне з найліпших у цьому жанрі — створили майстри московської студії Грекова. Щороку на 9 травня тут проща родичів загиблих.
Інна Більченко, вчена секретарка музейного заповідника «Переяслав»: «Усіх солдатів, усіх воїнів, яких ви тут бачите, художники малювали з фотографій. Це все реальні люди, які були на Букринському плацдармі. На превеликий жаль, більшість із них тут так і загинули. Цих людей перепоховали в Переяславі в братській могилі».
Не те, що вивезти — почистити від пилу полотно, кажуть музейники, не мають права.
Полущена фарба, сліди голуб'ячого посліду (колись тут не було скла на даху). Втрати й масштаби реставрації особисто приїдуть оцінювати майстри студії Грекова.
Поруч із собором — музей Григорія Сковороди — старовинний колегіум, де український філософ викладав з власного підручника. На сайті Московського патріархату патріархат український прочитав про рішення Синоду — створити при колегіумі чоловічий монастир. Міністр культури каже, все — чутки.
Михайло Кулиняк, міністр культури України: «Конечно неправда! Скажіть, будь ласка, де ви взяли, що комусь передають музей Сковороди?.. Начебто є рішення Синоду….Начебто чи є? Я вас питаю. Дайте рішення, покажіть. Я до Синоду не відношуся, але я його не бачив...»
Панотець Олександр із УПЦ підтверджує: монастир буде, та музею не чіпатимуть.
Отець Олександр, архиєпископ Переяслав-Хмельницький, УПЦ: «Так воно було споконвіку, так воно повинно бути. Українська православна церква не претендує на будь-чиє майно. Музей Сковороди як був, так і буде. Єдине, що відбулося, — це останній раз, коли я звершував богослужіння у Переяслав-Хмельницькому, я відвідав цей музей».
Обидва патріархати претендують на старовинні переяславські церкви. Московський уже служить у Михайлівській, а київський — у Вознесенській дзвіниці. Про збереження пам'яток не піклується жоден. На дзвіниці облітає тинькування. Михайлівська церква після реконструкції отримала дивну надбудову…
Поки священики чубляться, у лавах музейних працівників також розкол. Тепер тут дві музейні профспілки.
Ганна Козій, музейна працівниця: «Це дуже прикро, що стали на супротив дві конфесії, а нам потрібно захищати музеї, захищати пам'ятки».
Історичний музей Переяслава, який би мав притулити всі музейні скарби, будують понад 30 років. До 1100-річного ювілею міста ледве звели дах. Іржава табличка Музею етноодягу прикрашає приватний гараж. Його власниця — колишня працівниця музею — розповідає: історичні костюми з Михайлівської церкви виселили кілька років тому...