chrome firefox opera safari iexplorer

Дзеркальне та порожнє: перша у Східній Європі виставка Аніша Капура (ФОТО)

21 травня 2012 о 09:03

«Масштабність – це не просто питання простору, це питання сенсу»
Аніш Капур

Грім вибуху, постріл червоною речовиною, заліплені ядрами фарби білі стіни – 17 травня вернісажем відкрили персональну виставку індійського скульптора Аніша Капура, першу у Східній Європі спробу представити багатоплановість творчості всесвітньо відомого скульптора.

До вересня цього року близько 30 його робіт будуть розміщуватися на трьох поверхах в PinchukArtCentre.

На другому поверсі є можливість замислитися над скульптурами з бетону з промовистою назвою «Між лайном та архітектурою» (2010).

«Це моя розповідь про те, що предмети, об'єкти навколо нас створюють свою історію навіть без втручання художника», — зазначив скульптор.

Четвертий поверх розділений автором на два простори. «Умовно на 4-му поверсі можна розділити виставку на 2 частини: темрява, неіснування, порожнеча і дзеркальні роботи», — говорить автор. Це його презентація простру «перед собою».

Кожні 20 хвилин білосніжні стіни мистецького центру обстрілює червоним воском справжня гармата – робота «Постріл у кут», над якою Капур працював з 2008 до 2009 року, одна з найвідоміших у світі.

Вигнуті дзеркальні поверхні нержавіючої сталі – одні з останніх робіт скульптора. Вони перекручують реальність та нагадують «Країну чудес».

Кругла вигнута дзеркальна поверхня «Без назви» (2012 р.) розділяє галерею, спонукаючи до пошуку іншої сторони.

Окрім справжніх робіт, виставка дає змогу побачити спеціальну добірку його домашніх робіт та нових, спеціально створених для PinchukArtCentre.

 Порожнеча не мовчить

Міжнародна кар’єра вихідця з Мумбаї триває понад 30 років. За цей час митець став не просто одним з найвпливовіших скульпторів сучасності, а першим художником, якому була надана честь ще за життя представити свою персональну виставку в Королівській академії мистецтв у Лондоні.

Його найвідоміші роботи – «Хмарні ворота» в Чикаго, «Небесне дзеркало», представлене в Рокфеллер-центрі (Нью-Йорк).

Також нещодавно спеціально до Олімпіади-2012 він відкрив найвищу у Лондоні скульптуру (112 метрів) – башту під назвою «Орбіта».

Стиль скульптора залежить від матеріалу, з якими він працює: камінь, сталь, віск, камедь та пігмент. Тому ідея завжди балансує між матеріалом і об’єктом, порожнечею та формою: «Мені немає чого сказати конкретного, у мене немає жодного посилання, яке можна передати. Однак моя роль полягає в тому, щоб підвести до вираження, скажімо, визначити засоби, що уможливлять феноменологічне та інші види сприйняття, які хтось може застосовувати, з якими хтось може працювати, наближаючись до поетичного існування», — пояснює свій почерк АнішКапур.

Численні нагороди, серед яких премія Тернера (1991 рік), звання Командора Ордену мистецтв і літератури, премія японської імператорської сім’ї Premium Imperiale, підтверджують всесвітнє визнання творчості АнішаКапура.

Окрім масштабних робіт («Орбіта» в Лондоні, «Хмарні ворота», «Місце розчленування І», «Теменос») митець представлений у галереях Лондона, Нью-Йорка, Лос-Анджелеса, Сеула, Токіо, Парижі.

«Довгий час ще з періоду пігментних робіт, я думав про свої твори як потенційно архітектурні. Я завжди був переконаний, що для створення нового мистецтва потрібно створити новий простір».

Світлана Майструк, «Рідна країна»

Фото автора