Антимонопольний комітет зайнявся вивченням тарифів на послуги мобільного зв´язку.
Про це пишуть «Коментарі», посилаючись на співрозмовника однієї зі стільникових компаній, що побажав залишитися не названим.
Відомству довелося взятися за цю роботу після того, як весняним підвищенням цін на зв´язок перейнявся прем´єр-міністр Микола Азаров. «Я обов´язково дам доручення Антимонопольному комітету зробити перевірку операторів стільникового зв´язку і доповісти уряду», — написав він нещодавно на своїй сторінці у Facebook, відповідаючи на питання користувача, який припустив, що мобільні оператори вступили в змову.
У прес-службі АМКУ з якихось причин учора дуже довго погоджували відповідь відомства з першим заступником голови Рафаелем Кузьміним. «Він ще на нараді», — говорили там аж до вечора. «Коментарі» вирішили зв´язатися з Рафаелем Ізмайловичем по телефону. Але з розмовою, м´яко кажучи, не склалося. Після обміну привітаннями і заданого уточнюючого питання за відправленим зверненням чиновник чомусь скипів: «Та ви що, ох…їли? Я в Адміністрації Президента!» — прокричав він. Ще після кількох подібних реплік він кинув трубку.
Нагадаємо, що протягом весни стільникові компанії змінили тарифи на низку своїх послуг у бік підвищення. «Київстар» помітно підняв тарифи на передачу повідомлень і перевів частину своїх абонентів на пакети з обов´язковою абонентською платою.
«МТС Україна» суттєво збільшила розцінки на дзвінки всередині мережі та на інші мережі після вичерпання безкоштовних хвилин у популярних тарифах.
life:) збільшив вартість СМС та ММС, а також обсяг обов´язкових поповнень.
«На мій погляд, підвищення тарифів на мобільний зв´язок досить закономірне. Ринок мобільного голосового зв´язку досяг точки насичення, що, природно, відбивається на уповільненні темпів приросту абонентських баз операторів. Оператори вичерпали традиційні джерела зростання основних доходів, а без 3G-ліцензій розраховувати на істотне збільшення заробітку від надання додаткових послуг (інтернет-доступ, наприклад. — Авт.) не доводиться», — зазначає глава департаменту з телекомунікацій компанії GfK Ukraine Надія Тарасенко.
При цьому вона додала, що в Україні, як і раніше, найнижча вартість хвилини в регіоні. За приблизними оцінками «Коментарів», вона становить близько 7 копійок.
Представники великих мобільних операторів у неофіційних бесідах із «Коментарями» висловлюють побоювання щодо того, що чиновники вигадають новий спосіб тиску на них. За словами одного з них, розгляд питання щодо мобільних тарифів відбудеться «з дня на день».
Відзначимо, АМКУ вже кілька років вивчає зовнішні тарифи стільникових компаній на роумінг у рамках спільної операції із «здування» цін з колегами із аналогічних відомств з країн СНД. Антимонопольний з якихось причин не завершує це розслідування і до сьогодні й згадує про його існування лише у виняткових випадках. Ймовірно, це дає можливість постійно тримати мобільних операторів «на прицілі».
Ще одне аналогічне розслідування тільки посилить «дух» АМКУ.
Головний виконавчий директор третього за величиною мобільного оператора life:) («Астеліт») Олександр Баринов розраховує на те, що розслідування АМКУ за цінами стосуватиметься тільки двох найбільших компаній — «Київстар» і «МТС Україна».
«Якщо комітет і почне розслідування, то воно буде, напевно, спрямовано на операторів, які обіймають домінуюче становище. Сподіваюся, держава нас до таких не віднесе», — сказав він.
Операційна маржа двох компаній-лідерів перевалює за 50%. І контролюють вони спільно 82% абонентських сімкарток в Україні, що, звичайно, може видатися підозрілим АМКУ. Але при оцінці гігантів не можна забувати той факт, що й інвестицій у вітчизняну інфраструктуру вони зробили на порядок більше за інші стільникові компанії.
Наостанок хочеться сказати, що якими не були б висновки АМКУ, на абонентів мобільного зв´язку в найближчій перспективі все одно чекає підвищення цін.
Експерти попереджають, що це неминуче. «Хоч інфляція зараз і не особливо помітна, проте не варто забувати про очікувану девальвацію національної валюти. Значна частка витрат операторів — в іноземній валюті, доходи — у національній. Також зростають і витрати на оплату праці. Природно, це впливає на рентабельність», — резюмує Надія Тарасенко.