chrome firefox opera safari iexplorer

Прокатна доля в українського кіно або тіні «забутих нащадків»

24 липня 2012 о 10:00

Що перш за все бажають творцям нової кінострічки? – Гарної прокатної долі… Звісно, гран-прі фестивалів, конкурсів чи просто участь можуть створити резонанс «цікавості», а далі  поповнювати сховища  можливої ретроспективи забутого українського кіно… Кому вигідне «нікому невідоме» українське кіно з його мистецькими та комерційними рефлексіями. Коли український та закордонний глядач не просто почує, а оцінить кінострічки в світовому кіно просторі?

За іронією долі через  зобов’язання перед «фабрикою мрій» українські кінотеатри зачасту не можуть нічим допомогти з прокатом для українських кінострічок. Проблема номер 1  — глядач не може побачити вітчизняний фільм через відсутність налагодженої схеми. Наприклад, така невтішна доля й спіткала «ТойХтоПройшовКрізьВогонь» Михайла Іллєнка…

Українське кіно є (бути може)

Червоні доріжки III Одеського міжнародного кінофестивалю стали не тільки фоном для сяйва прикрас місцевої богемної публіки, а й сигнальним світлом для тих, хто все-таки шукає на великих екранах українське. Вперше на цій кіноплатформі представили окремо не тільки Український національній конкурс, а й  ретроспективу  «Загублений світ: українське кіно початку 90-х». «Більшість фільмів 1990-х не дійшла до українського глядача своєчасно, – говорить Любомир Гусейко, голова журі національного конкурсу, відомий європейський кінознавець, історик українського кіно. – Доля загнала декого з режисерів у чужі світи, декого – в обійми телемистецтва, надто багатьох змусила безнадійно відмовитися віл професії. Однак, дивитися їх дебютні картини та оцінювати їх по-новому з двадцятилітньої перспективи – це відкривати незвідане, маргінальне, приховане під паром поле, якому назва – розігнане кіновідродження».

Поблукати загубленим світом українського кіно початку 90-х та відчути тогочасні естетичні пошуки допомогли фільми «Гамбріус» Дмітрія Мєсхієва, «Івін А.» Ігоря Черницького, «Кисневий голод» Андрія Дончика, «Перший поверх» Ігоря Мінаєва та «Яма» Світлани Іллінської.

А от «найсвіжіші українські стрічки» якраз і показали – кіно є! Принаймні, може бути… 18 нових кінокартин – своєрідний мікс з повного та короткого метру, художнього та документального – хоч і мозаїчно, проте наочно задекларували не просто «існування», а й непідробний ентузіазм та реальне бажання робити та показувати глядачам  український кінопродукт. Та от Андрій Дончик, режисер та член журі, зазначив, що такий різнобій жанрів дав зрозуміти, що фільмів в Україні роблять дуже мало. На його думку, має бути окремий конкурс повного метру, окремий для короткого, а для документального взагалі є окремий фестиваль. «Мені не було соромно перед колегами за те, що ми побачили на екрані, проте одразу видно недостатність фінансування для більшості картин».

Перемога Українського Національного Конкурсу хоче й «не одноголосно», але все-таки дісталася «Чемпіонам з підворіття» Ахтема Суйтаблаєва,  А картина «Гамер» Олега Сенцова отримала диплом FIPRESCI – Міжнародної федерації кінопреси. Також міжнародне журі відмітило фільм Валентина Васяновича «Звичайна справа» за «крок до відродження українського кіно». Ця ж стрічка ще й отримала нагороду «Дон Кіхот» від Міжнародної федерації кіноклубів.

Для багатьох тут дійсно почнеться прокатна доля, головне, що одразу ж не закінчилася…

Хто покаже?

Кіноіндустрія – поняття без реального значення. Змінюється державна політика, пишуться нові контраверсійні законопроекти,  фестивалять конкурси та виблискують у світлі розкоші «найвищі нагороди». А от до широкого прокату мало хто «дотягне». Звісно розпочинати потрібно з вітчизняних кінозалів, який не так уже й багато. 380 екранів – не та цифра, яка допоможе підняти статистичні дані прокату українських кінострічок. Така інфраструктура аж ніяк не забезпечить зростання інвестиційної привабливості українського кіно. Тоді, хто його побачить? В такому випадку питання  «хто покаже» ніколи  не постане.

«Чому українське кіно не можна бачити, не те що за кордоном, а й тут? – зазначає Любомир Гусейко. Тому що немає, принаймні, з тисячі великих кінокомплексів. Якщо вони будуть відкриті – ходитимуть люди, купуватимуть квитки, з’являться гроші – і підвищиться рівень кінопродукції. Але щоб Україна була державою, яка сподівається не тільки мати маленькі “пальмочки” на Канському кінофестивалі, а справді продавати свої фільми, потрібно ще зо два десятиліття...»

Хоча  планами законотворців  блукають привиди допомоги національному кінематографу – від  звільнення від сплати державного мита кіноматеріалів, що ввозяться в Україну й вивозяться з її території,  до запровадження додаткового збору коштів через щоквартальні відрахування з дистриб'юторів, демонстраторів та прокатників фільмів – справа залишиться за тими, хто ж розподілить виручені «на благо українського кіно» коштів… А з випадком зменшення квоти для українського кіноконтенту з 30 % , насправді нереальної, проте хоч «якоїсь», до 5 % перспективи показу національних кінострічок виглядають ще більш туманнішими.

Світлана Майструк, «Рідна країна»

17 грудня

Інші дати
День пам’яті Великомучениці Варвари
Свята Варвара - християнська свята, великомучениця. 306 року в юному віці у м. Іліополі (Мала Азія) постраждала за сповідання віри Христової — за присудом місцевої влади її стратив власний батько, жорстокий язичник Діоскор. Відразу після її мученицької кончини діва Варвара стала вшановуватися християнами, як свята великомучениця. Святість діви Варвари засвідчувалася також багатьма чудесами, які відбувалися біля її гробниці. З 1960 р. мощі святої великомучениці Варвари перебувають у Свято-Володимирському патріаршому кафедральному соборі Києва.
Розгорнути
День працівника державної виконавчої служби
Свято встановлено в Україні «…ураховуючи значення органів державної виконавчої служби у забезпеченні виконання рішень судів, третейських судів та інших органів, а також посадових осіб, на підтримку ініціативи Міністерства юстиції України і громадськості…» згідно Указу Президента України «Про День працівника державної виконавчої служби» від 22 липня 2009 р. № 569/2009.
Розгорнути
Народився Данило Щербаківський
(1877, с.Шпичинці, Житомирська область – 1927) – етнограф, дослідник українського народного мистецтва, археолог і музичний діяч. Автор понад 40 друкованих наукових досліджень та десятки рукописів («Козак Мамай», «Українські дерев»яні церкви», «Символіка в українському мистецтві», Український килим» та ін.)
Розгорнути
Народився Микола Новаченко
(1898, м.Буринь, Сумська область – 1966) - український ортопед-травматолог. Праці присвячено питанням лікування переломів кісток, протезування тощо. Широко відомі відновні операції на опорно-руховому апараті за Новаченком, кісткова пластика.
Розгорнути
Народився Юрій Шерех (Шевельов)
(1908, м. Харків - 2002) - славіст-мовознавець, історик української літератури. Професор Гарвардського, Колумбійського університетів. Автор фундаментальних наукових праць "Предісторія слов'янської мови: історична фонологія загально-слов'янської мови", "Історична фонологія української мови" та ін.
Розгорнути

Новини Дивитися всі