chrome firefox opera safari iexplorer

Зношений комунальний транспорт загрожує українцям смертельною небезпекою

30 жовтня 2012 о 11:47

На Троєщині почав курсувати новий вид транспорту — швидкісний трамвай. Минулої середи його особисто інспектував прем'єр-міністр України Микола Азаров.

Поки з усіх столичних маршрутів електротранспорту — це найбезпечніший. Там будуть працювати п'ять нових трамвайних вагонів та ще десять одиниць транспорту, які повністю пройшли капітальний ремонт.

Трамвайну колію там теж встигли відремонтувати: повністю модернізували майже 12 км старого шляху, і побудували 2,4 км нового. На решті міських маршрутах столиці їздить морально і технічно застарілий склад. І це у відносно багатому Києві.

В інших містах ситуація набагато гірша: там трамваї і тролейбуси давно прийшли у непридатність.

Транспортні проблеми

Втім, Київ, Донецьк, Харків та Львів за останні два роки встигли трохи оновити свій трамвайний парк.

Муніципалітетам цих міст пощастило — у рамках підготовки до Євро-2012 вони закупили трамвайні вагони. Так, у столиці за останні два роки було придбано більше 15 штук нових трамвайних вагонів, в Донецьку купили тільки один новий трамвай, у Харкові та Львові влада вирішила придбати стару техніку країн ЄС.

Але закуплених трамваїв явно не достатньо, щоб забезпечити нормальне функціонування рейкового рухомого складу в цих містах.

«Головними проблемами трамвайного парку міста Києва є фізична зношеність та моральне старіння рухомого складу. І це колосальна проблема. Тому що капіталомісткість самих трамваїв — як рухомого складу, так і рейок — в рази перевищує автобуси і тролейбуси разом узяті. Сьогодні трамвайний парк — в незадовільному стані за своїм середнім віком», — каже Микола Ламбуцький, генеральний директор комунального підприємства КП «Київпастранс».

За його словами, в столиці 399 трамвайних вагонів і трисекційних складів. З них 279 одиниць або майже 70% потребують термінової заміни, 89 штук (або 22%) пройшли капремонт і лише 34 одиниці (всього 8%) — новий і сучасний транспорт.

«Щоранку водії трамваїв відкривають свій шляховий лист, а там по 7-10 незакритих заявок на ремонт. Просто дивно, що досі не відбулося НП», — говорить Дмитро Л., співробітник Дарницького трамвайно-ремонтного депо.

Майже так само погано йдуть справи з трамвайними рейками. Серйозної модернізації, не кажучи вже про будівництво, шляхи не бачили десятки років.

«Середній вік трамвая в Харкові — 40 років. Це позамежний термін експлуатації такої техніки», — скаржаться і в харківському КП «Горелектротранс».

Аналогічні відгуки ТСН.ua отримав і в приймальнях комунальних підприємств ще низки великих міст України.

«Після 1991 року Одеса закупила лише 11 нових трамваїв. Також у 1997 році місто закупило 20 б/у-шних трамваїв, які до цього їздили вулицями Москви. Але технічний стан „москвичів“ виявився просто жахливим: техніка постійно виходила з ладу», — розповідає Віктор Пантелеймонов, волонтер громадської організації «Громадський транспорт Одеси».

«Знос трамвайного парку в Україні досягає 90%. Іншими словами, грубо кажучи, українці щодня їздять на роботу на купі іржавого заліза. В старих трамваях особливо схильна до аварійності ходова частина, яка відповідає за безпеку пасажирів», — пояснюють на кафедрі електротранспорту Харківської академії міського господарства.

Ріжки та ніжки

З тролейбусами ситуація трохи краща. Наприклад, Київ — чемпіон з оновлення тролейбусного парку в Україні.

Сьогодні в парку «Київпастрансу» перебуває 462 тролейбуси, з яких всього 85 одиниць (близько 18%) потребують термінової заміни. Решта техніки була не так давно капітально відремонтована і замінена. Правда, великий відсоток нових тролейбусів поступив в рамках підготовки міста до Євро-2012.

Так, Київ за рахунок кредиту ЄББР придбав понад 200 одиниць «рогатого» електротранспорту. Нові надходження є і в Донецьку, Львові та Харкові. І цим містам також допоміг чемпіонат Європи з футболу. Є позитивна динаміка і в інших містах.

Так, у Черкасах скоро на лінію вийде 10 нових тролейбусів. Ведуться поставки тролейбусів Львівського автобусного заводу в Севастополь — до кінця року цей завод поставить місту п'ять нових тролейбусів. Купують тролейбуси в Тернополі.

Правда, не нові, а старі з ЄС. До кінця року тролейбусний парк Тернополя поповниться 5 одиницями чеського виробництва, вартістю близько 300 тис. грн. кожен. Аналогічно вчинили і в Чернівцях та Луцьку — там активно пересаджують городян на нову-стару техніку. Тим не менше навіть такі, відносно активні, темпи оновлення тролейбусного парку не рятують загальну ситуацію.

За даними Мінрегіонбуду, в середньому в Україні зношеність тролейбусного парку становить 60-70%, але в деяких містах цей показник вже підібрався до 85-90%. Так, наприклад, в тролейбусному парку Дніпропетровська заміни вимагає 83% машин, в Запоріжжі — 88%, у Вінниці — потрібно міняти понад 95% таких машин.

Особливої уваги заслуговує Крим. Тут зношеність «рогатого» транспорту становить 96,8%. Це катастрофічний показник для АРК. «Одна з найдовших тролейбусних ліній в Україні: Сімферополь-Ялта вимагає тільки надійної техніки, оскільки має складний рельєф і велику протяжність», — зазначають у Міністерстві з питань ЖКГ АРК.

«Тролейбуси просто розвалюються на ходу. Їздити на них стає небезпечно. Цього літа один трамвай в Севастополі навіть загорівся на маршруті, люди ледь не задихнулися», — розповідає Алла Матвієнко, студентка Кримського інституту економіки і господарського права.

Це далеко не єдина надзвичайна подія на тролейбусних маршрутах – загоряння, ДТП і просто технічні поломки на маршрутах частішають в Україні з кожним днем. Так, в перших числах жовтня цього року у Житомирі тролейбус на повороті втратив управління і в'їхав в п'ятиповерховий житловий будинок. Постраждали три пасажири. У ДАІ пояснили ДТП технічною поломкою «рогатого» транспорту.

Грошей немає

Опитані ТСН.ua експерти визнають — далі ситуація буде погіршуватися. «Комунальний транспорт потрібно оновлювати. Треба підвищувати його безпеку і популярність. Адже це ще і екологічно чистий вид транспорту», — зазначає Віктор Пантелеймонов.

Це саме кажуть і в КП «Київпастранс», та інших комунальних підприємствах, які відповідають за міській електротранспорт. Однак як це зробити — ніхто не знає. Техніка вельми дорога.

Так, один трамвай європейського виробництва коштує близько 2 млн євро, тролейбус українського заводу — 160-250 тисяч доларів.

Лише на те, щоб оновити міський електротранспорт в Києві, необхідно близько 3 млрд гривень, на приведення в порядок комунального парку Харкова потрібно близько 2,5 млрд, Донецька — майже 1,5 млрд. Всього, за приблизними підрахунками, на оновлення трамвайно-тролейбусного парку країни знадобитися 15-20 млрд гривень.

Величезні гроші навіть для державного бюджету. Як бути?

Поки готової відповіді на це питання немає ні у міської влади, ні у чиновників з Кабміну. Кілька років тому Міністерство з питань ЖКГ (зараз Мінрегіонбуд) розробило програму оновлення міського транспорту продукцією вітчизняного виробництва. Але ця програма з тріском провалилася. Більше ніяких спроб змінити ситуацію влада не вживала.

Проблеми безпечного пересування українців на громадському транспорті були віддані на відкуп місцевим чиновникам. Але вони поки не поспішають відповідально підходити до цього питання.

Поки скандалів, пов'язаних з непрозорими тендерами, виводом на маршрут старої техніки з ЄС, набагато більше, ніж історій з адекватним підходом до вирішення нагальних транспортних проблем міста.

Світлана Єрьоміна, ТСН

Розділи: Суспільство