Працівники метро заробляють на жетонах фантастичні суми грошей. Про це програмі «Гроші» розповів колишній працівник київської підземки.
За його словами, пасажири, які катаються в переповнених вагонах, навіть не здогадуються, що можливо збирають комусь на приватний автомобіль. Адже всі вони купують в метро жетони, на які чеки не видають.
«Емісію цих жетонів відстежити неможливо, тому що на жетоні немає ні номера, ні розпізнавальних знаків», — говорить екс-працівник метро.
Зазначимо, раніше у пресі вже з'явилася інформація, що 30% жетонів обертаються в тіні.
«Факти витоку жетонів з метрополітену є. Це поле для корупції», — зазначив експерт з питань транспортної галузі Богдан Аганін.
Тим часом у метрополітені роками жаліються на зношені вагони, рейки і шпали. Метро хоч і перевозить мільйони пасажирів, але заявляє про сотні мільйонів збитків. І віднедавна навіть хоче підвищити вартість проїзду для українців — з двох до чотирьох гривень.
«Ну не дві гривні, точно, що не дві», — прокоментував працівник Київського метрополітену.
І дійсно, у співробітників метро гроші йдуть лише на «важливі потреби» — наприклад, святкування річниці метрополітену обійшлося в 4 мільйони гривень.
Згідно з даними фінансової перевірки підземки, окрім розкішного дня народження, фінансову недбалість керівництва метро оцінили майже в 100 мільйонів гривень за лише приблизно рік.
Водночас колишній працівник КП «Київський метрополітен» Анатолій каже, що це лише квіточки. Справжню діру у бюджеті метрополітену пробиває той самий звичайний пластиковий жетон, який пасажири купують щоранку.
«У метрополітені в турнікетах вмонтовані так звані фіксовані блоки — це засіб, який враховує кількість пасажиропотоку, пройдений, скажімо, з ранку до закриття метрополітену. Кожний жетон, який впав, це пройдена одиниця. Досить відключити цей фіксований блок і кількість жетонів, які опустилися в купюроприймач турнікета, визначити ні практично, ні теоретично неможливо», — розповів Анатолій.
Спритність рук вже довели працівники однієї зі станцій столичного метро. Вони вкрали більше мільйона гривень, цілий рік поспіль витягуючи гроші з автоматів для поповнення проїзних карток.
Чи слугують жетони знаряддям для «збивання» грошей, прокоментував експерт. «Якщо у нас пасажиропотік мільйон людей на день, може бути мільйон гривень втрат», — зазначив Аганін.
І дійсно, варто лише почати спостерігати за обігом жетонів. Так, журналісти програми «Грошей» запримітили жінку-контролера, яка поклала жетон на турнікет і залишила. Навіщо вона це зробила, не зрозуміло.
«Є кілька чорних заводів, які роблять ці жетони, вони ж не мають жодних номерних знаків», — додає екс-працівник метро.
Керівництво метрополітену не знайшло часу, щоб висловити власну думку з цих питань.
А тим часом експерти підраховують, як насправді може працювати підземка.
«Цілком можливо, що за пільговиками — це 10-15%, з відпливу жетонів — це теж близько 10-15% від загального. Наведення порядку в київському метрополітені може призвести до збільшення виручки на 20-30%», — пояснив експерт з питань транспортної галузі.
Але у метро навпаки пропонують підняти вартість проїзду. Хоча якщо порахувати і дійсно вивести з тіні обіг жетонів, про який говорять експерти, проїзд має не подорожчати, а подешевшати — приблизно на 30%.
Нагадаємо, раніше повідомлялося, що оплата за проїзд в київському метро буде різною.