«Необхідно перетворити середню освіту з чинника соціальної нерівності на чинник соціальної мобільності для кожного громадянина», — про це заявила голова парламентського Комітету з питань науки і освіти Лілія Гриневич 23 жовтня у Верховній Раді на брифінгу перед парламентськими слуханнями «Доступність та якість загальної середньої освіти: стан і шляхи поліпшення».
За словами голови Комітету, якість освіти залежить від можливостей батьків. «У школах, де батьки мають більше грошей — краща якість освіти. А де ні — тече дах, холодно, немає сучасних посібників, гірша якість навчання і менше шансів належно підготуватися до продовження своєї освіти», — вважає Лілія Гриневич.
На думку народного депутата, причина освітньої нерівності полягає у недостатньому забезпеченні шкіл державою. Незважаючи на те, що держава гарантує загальну середню освіту, щороку більшу долю витрат на утримання шкіл держава перекладає на батьків.
«Тільки за офіційними даними 2011 року домогосподарства витратили на середню освіту 16,7 млрд. грн. і це не всі неофіційні внески, які батьки змушені вкладати в «безкоштовну» освіту», — розказала Лілія Гриневич.
За словами голови Комітету, нерівність умов навчання добре видно по результатах ЗНО. “Частка випускників міських шкіл, які отримують високі бали ЗНО, у 2-3 рази вища, ніж частка випускників сільських шкіл. Навпаки, сільські випускники переважають у нижчих діапазонах результатів ЗНО. Високі результати з англійської мови отримує в 3,5 разів більша частка випускників міських, ніж сільських шкіл”, – повідомила Лілія Гриневич.
Якщо взяти різне соціальне походження батьків, зокрема, рівень їхньої освіти, то картина схожа, – каже Лілія Гриневич. Результати соціологічних досліджень свідчать, що шанси отримати вищу освіту для дітей, чиї батьки мають низький рівень освіти, порівняно з однолітками, чиї батьки самі мають повну вищу освіту, відрізняються в сотні разів.
За даними Лілії Гриневич, розрив у якості освіти, яку отримують діти з різних соціальних груп, постійно зростає. “Освіта замість того, щоб долати бідність, відтворює її. Ключовою метою нового законодавства про освіту має бути перетворення середньої освіти з чинника соціальної нерівності у чинник соціального просування кожного громадянина”, – наголосила Лілія Гриневич.