Колективні покупки через так звані купони стають все популярнішими серед наших співвітчизників. Але така економія не завжди виявляється виправданою.
Тридцятидворічна киянка Аліна Петренко досі згадує свій похід в салон краси по купону. «Якось два роки тому я отримала електронною поштою купон зі знижкою 40% в один відомий салон. Я взяла з собою подруг. У результаті з'ясувалося, що манікюрниця у них на стажуванні, а у косметолога потрібно було замовити кілька процедур, що в сукупності коштувало близько тисячі гривень. В результаті ми залишили там всі гроші, які у нас з собою були», — каже Аліна. Більше дівчина купонам не вірить і до всіх знижок ставиться з великою підозрою.
Оптом і в роздріб
Колективні покупки за різними купонами почали активно розвиватися в нашій країні чотири роки тому. Ця мода до нас прийшла зі США.
«Працює система дуже просто. Є компанія, яка готова зробити знижку при оптовій покупці, посередник, який знає про готовність цієї компанії. Припустимо, знижка становить 40%, посередник у купоні вказує знижку в 15% і різницю з проданих купонів бере собі», — пояснює Максим Івченко, інтернет-маркетолог.
Як правило, виробник послуги, скажімо, салон краси або спортзал, співпрацює з такими посередниками. За словами Максима Івченка, самий популярний вид колективних купонних покупок — послуги салонів краси, на другому місці турпутівки, на третьому — кінотеатри, ресторани і кафе.
Покупки повинні бути колективними — саме за рахунок цього вдається знизити ціну.
«Часто це дуже вигідно. Наприклад, ми замовляли фотосесії для вагітних через купон, мені це обійшлося всього в 200 гривень. Для порівняння вартість такої фотосесії в Києві стартує від 800 гривень», — каже Ірина Савченко, мама шестимісячного малюка.
Знижки, запевняють любителі таких покупок, можуть досягати 90%.
«Можливість заощадити — дуже підкуповує клієнта. В Україні зараз бум на такі речі», — вважає Максим Івченко.
Це не дивно, адже такі посередники — покупні сервіси — активно, часом дуже агресивно, рекламують себе в інтернеті. Крім того, мабуть, кожному другому користувачеві приходила спам-розсилка з різними купонами.
А ще купони публікують на сторінках журналів, газет, спеціальні флаєри вкладаються рекламниками і листоношами в звичайні поштові скриньки у під'їздах. Можуть знижкові купони запропонувати по телефону. Його можна купити і подарувати, сертифікат не іменний.
Якість і гарантії
Втім, є і мінуси у цієї системи покупок. Посередник не гарантує якість послуги і товару. Часто це написано в самих купонах, але деколи вельми хитромудро і дрібним шрифтом — клієнти звертають на це увагу лише тоді, коли вони не задоволені якістю.
«Наприклад, про спеціальний набір послуг косметолога я дізналася тільки коли приїхала в цей салон. Витрачені час і гроші і все через свою неуважність», — нарікає Аліна Петренко.
Інга Касицька, киянка, теж зіткнулася з проблемою. «Ми купили купон на поїздку в Туреччину зі знижкою 35%. Обіцяли готель не нижче 4-х зірок, європейські сніданки. У підсумку нас поселили в якийсь занюханий готель, сніданки були жахливі, трансферу до моря не було — добиралися самі. Це був жах і ми просто дні рахували, коли поїдемо додому», — каже Касицька. За її словами, після приїзду в Київ, вона зверталася зі скаргою до веб-порталу, у якого купила такий купон, але їй там повідомили, що всі претензії потрібно надавати турагентству.
«Ми зверталися і в турагентство з вимогою нам повернути гроші, але вони нас перенаправили ще до іншого турагентства... Там вибачилися і на цьому все», — розповідає жінка.
«Гарантій немає, тому що відповідальність за якість і гарантії несе виробник, а не посередник. Це чітко вказано на їхніх сайтах», — говорить Максим Івченко. Однак він погоджується, можливості попередньо перевірити якість у клієнта немає.
Гроші в більшості випадків, навіть якщо купон використаний не був або послуга була з якихось причин скасована постачальником, також не повертаються.
«Довести що-небудь у цій ситуації складно. Потрібно звертатися до держінспекції із захисту прав споживачів або до суду, але це можливо тільки в тому випадку, якщо клієнт має договір на руках. А зазвичай такі угоди не підписувалися», — коментує юрист Лев Пащенко.
Щоб не стати жертвою знижок, експерти радять уважно вивчати умови акції, а також звертати увагу на партнерів веб-порталу, що продає купони. Відомі бренди не стануть ризикувати ім'ям і обманювати своїх клієнтів, навіть через посередників. Ребрендинг буде коштувати дорожче.