Громадські діячі написали звернення з приводу ініціювання головою Верховної ради України всеукраїнського референдуму.
Текст звернення коаліції «За чесний референдум» подаємо без змін.
«Ми, представники Коаліції громадських організацій «За чесний референдум», вважаємо юридично необґрунтованою заяву Голови Верховної Ради України Олександра Турчинова про можливість проведення 25 травня 2014 року голосування з всеукраїнського референдуму.
На даний час не існує правових умов для проведення всеукраїнського референдуму.
1. Відсутній глава держави, уповноважений проголошувати референдум за народною ініціативою та призначати всеукраїнський референдум щодо змін Конституції України
Відповідно до статті 112 Конституції України Голова Верховної Ради України в період виконання ним обов’язків Президента України не може здійснювати ряд повноважень, зокрема, призначати всеукраїнський референдум щодо змін Конституції України, проголошувати всеукраїнський референдум¬ за народною ініціативою. Жодний інший державний орган також не уповноважений цього зробити.
2. Відсутня народна ініціатива і недостатні строки для організації референдуму 25 травня
Встановлення дня голосування на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою можливе лише і виключно після того, як народна ініціатива буде підтверджена зборами з визначенням предмету і питання референдуму, зібрано й перевірено достовірність не менш як 3 млн. підписів та проголошено цю ініціативу указом Президента. Організація референдуму має тривати, відповідно до чинного закону «Про всеукраїнський референдум», не менше 50 днів. На сьогодні вже відсутня можливість дотриматися передбачених законом строків, щоб голосувати на всеукраїнському референдумі одночасно з виборами Президента України в один день – 25 травня 2012 року.
3. Референдум про зміну території України (ратифікаційний) передбачає наявність відповідної міжнародної угоди.
Верховна Рада України уповноважена призначати всеукраїнський референдум виключно щодо зміни території України. Це передбачає укладання міжнародної угоди, прийняття парламентом закону про її ратифікацію та винесення цього закону на всеукраїнський референдум для його затвердження чи відхилення.
4. Чинний закон «Про всеукраїнський референдум» не гарантує чесного волевиявлення
Ухвалений у листопаді 2012 року у неконституційний спосіб, закон містить низку неконституційних положень та встановлює недемократичні процедури проведення референдуму, які не забезпечують належної організації референдуму та чесний підрахунок голосів.
Будь-якому референдуму відповідно до Кодексу належної практики щодо референдумів Ради Європи має передувати дотримання трьох передумов: свободи вираження поглядів і свободи преси, свободи пересування, а також свободи зборів і свободи об’єднань. В умовах анексії АРК, збройних заворушень в низці областей Сходу України, інспірованих Росією, референдум не стане засобом ухвалення рішення громадянами України, натомість, перебуває під ризиком маніпулятивного використання і прикриття інших цілей.
Ми звертаємось до Голови Верховної Ради України, який виконує обов’язки Президента України, та Верховної Ради України загалом із проханням не приймати неконституційних рішень щодо призначення голосування на всеукраїнському референдумі 25 травня 2014 року. Такий підхід до референдуму приведе лише до імітації відповіді на серйозні виклики консолідації нації, а будь-які аспекти його проведення і результату стануть основою для подальших політичних спекуляцій довкола питання єдності нації.
Приймати рішення щодо проведення всеукраїнських референдумів чи опитувань з актуальних для України політичних питань можна буде лише після обрання Президента України та внесення змін до Закону України про всеукраїнський референдум (найкраще – прийняття його в новій редакції)».