chrome firefox opera safari iexplorer

Ой на Івана, та на Купала…

06 липня 2019 о 10:48
narodna-pravda.ua

Ніч, коли 
у магічному вінку сплітаються 
вода і вогонь, кохання і надія, щасливі передчуття і здійснення мрій…   

 Івана Купала –
свято, в якому насправді їх, тобто свят, цілих два. Християнське – Івана
Хрестителя – і язичницьке. 

Коли давні українці почали ставати християнами, церква
намагалася з Купалом (Купайлом) боротися. Було, що язичників у розпал святкування
ловили і охрещували. Особливо затятих ніби ще й топили… 

Втім поганські звичаї виявилися настільки сильними,
яскравими й цікавими, що збереглися і дісталися наших часів.

Отже, народини Івана Хрестителя, який охрестив  перших вірян у Йордані, відзначаємо 7 липня.
А напередодні, звечора 6-го й на цілу ніч — Іван Купало зі своїми фантастичними
звичаями-традиціями, обрядами-забавами збирає всіх охочих.  

Щоб ви знали, Купало – часом у дещо відмінних іпостасях –
навідується  до багатьох народів. У
латвійців, до прикладу, це свято Ліґо. У вірменів – Вардавар, у болгар – Янов
день, у поляків – соботка. А бразильці мають навіть фестиваль – «Феста
Юніна».   Та повернімося до України. Головні дійові особи свята —  Купало та Марена. Напередодні
свята з соломи робили ляльку Купала, а також рубали деревце – вишню, тополю,
вербу – прикрашали його стрічками, віночками й встановлювали на місці, де мала
відбутися забава. Оце й була Марена, Купайлова наречена. Після свята, на
світанку їх пускали за водою. 

Саме ж свято починалося увечері, після заходу сонця.  Заздалегідь вивершували ватру – вона також
одна з головних «дієвих осіб» свята. Ватру запалювали й парами перестрибували
через вогонь. Котра пара перестрибне – невдовзі щасливо одружиться. Якщо  у вогонь скочить – чекай на якусь халепу, а
то й біду…

Хлопці ще так бавилися з вогнем: пускали до води вогняне
колесо або ж встановлювали його на стовпі, підпалювали та крутили. 

Дівчата довкола багаття водили хороводи, співаючи, скажімо,
такої:                                                                                    
Ой на Івана,
та й на Купала
                                                  
 Там дівчинонька в полі
гуляла.
                                                                 
  В полі гуляла, квіти збирала.                                                                
 Квіти збирала, в пучечки клала.                                                              
 В пучечки клала, віночки плела.                                                                    
 Віночки плела, у воду
пускала.                                                      Ти ж, мій  віночку, живим зостанься,                                                              
Та миленькому в руки достанься…
 

Купальська ніч — еротична, зваблива і сповнена обіцянок
щастя — тісно пов’язана з ворожінням на нареченого, залицянням, та й самим
коханням. 

Дічата плели з польових та лісових квітів вінки й пускали
їх водою, загадуючи бажання (звичайно, про вдале заміжжя та гарного
нареченого). Якщо вінок поплив далеко – бажання здійсниться. Якщо пристав до
берега – доведеться почекати наступного року…

 Хлопці ж вінки
виловлювали, й дівка мала поцілуватися з парубком, котрий віночок дістав. А то
й провести разом цілу купальську ніч. Не дивно, що після свята було багато
заручин.   

Ворожили дівчата й на воду: кидали камінчик, і якщо кола
на воді були парними – до заміжжя, непарними – до подальшого дівування.

 Довіряли й ворожінню
на квітах. Сівши колом, клали посередині всі квіти, як зібрали напередодні.
Одна дістає по черзі квітку й питає, кому дістанеться; друга, обернена спиною,
називає перше-ліпше ім’я когось із присутніх. Кожна квітка мала своє значення.
Наприклад, якщо випала волошка – у дівчину хтось закохається.  Біла гвоздика – до смутку. М’ята – до великого
кохання. Дзвіночки – до обману і зради. Ясмин – до залицяння без серйозних
почуттів. Нагідки – до розлуки. Незабудки – 
коханий не хоче тебе втратити. Біла троянда -  сильне, але потаємне кохання.

За повір’ями,
дерева цієї ночі переходять з одного місця на інше та говорять одне до
одного, а трави набувають магічної, чудодійної сили. Тож знахарки та ворожки у
глухих хащах наслухають розмови дерев, із яких дізнаються про людські долі та
прийдешні події, й збирають цілющі трави. 

На  Купала
люди  шукають  квітку папороті – найчарівнішу,
найзагадковішу – яка розквітає опівночі. Той, кому поталанить знайти цю
дивовижну квітку, цілий вік буде щасливим, розумітиме мову птахів, рослин і
тварин, крізь товщу землі бачитиме заховані скарби, а нечиста сила над ним не
матиме жодної влади. 

Зрозуміло, що таку квітку знайти надзвичайно важко, бо клята
нечиста сила всіма способами перешкоджає людині у пошуку квітки  або намагається її відібрати. Щоправда, може й
допомогти – але тоді вже треба нечистому закласти душу…

Шукати квітку треба у найгустішій гущавині, куди не
долинає півняче кукурікання, котрого, як відомо, бісівська сила дуже  боїться. Коли ж вам пощастило уздріти магічну
квітку, її треба швидко сховати за пазуху та притьмом втікати з лісу – бо
налетить шалений вітер, з неба рине купа блискавиць, дерева почнуть перед вами
самі собою падати. Почнете зволікати чи метушитися – ваша квітка тут-таки щезне
без сліду…

Щоправда, фахівці стверджують, буцім папороть зовсім не
цвіте, але то їм, сухим прагматикам, вона просто не траплялася. Бо знаходять
чарівну квітку лише ті, хто вірить у  її
існування і чекає на диво…

Насамкінець – маленька порада. Якщо хочете не лише побачити, а й стати учасниками найкрасивішого та найгучнішого купальського  свята – гайда до київського музею архітектури та побуту Пирогово!  Розкішне народне вбрання, пісні та ворожіння, вінки та стрибання через вогонь – словом, краса, радість і неповторне відчуття себе частинкою рідної країни! 

Підготувала Олена Бондаренко

Громадський рух Миколи Томенка «Рідна країна»

Розділи: Суспільство

17 грудня

Інші дати
День пам’яті Великомучениці Варвари
Свята Варвара - християнська свята, великомучениця. 306 року в юному віці у м. Іліополі (Мала Азія) постраждала за сповідання віри Христової — за присудом місцевої влади її стратив власний батько, жорстокий язичник Діоскор. Відразу після її мученицької кончини діва Варвара стала вшановуватися християнами, як свята великомучениця. Святість діви Варвари засвідчувалася також багатьма чудесами, які відбувалися біля її гробниці. З 1960 р. мощі святої великомучениці Варвари перебувають у Свято-Володимирському патріаршому кафедральному соборі Києва.
Розгорнути
День працівника державної виконавчої служби
Свято встановлено в Україні «…ураховуючи значення органів державної виконавчої служби у забезпеченні виконання рішень судів, третейських судів та інших органів, а також посадових осіб, на підтримку ініціативи Міністерства юстиції України і громадськості…» згідно Указу Президента України «Про День працівника державної виконавчої служби» від 22 липня 2009 р. № 569/2009.
Розгорнути
Народився Данило Щербаківський
(1877, с.Шпичинці, Житомирська область – 1927) – етнограф, дослідник українського народного мистецтва, археолог і музичний діяч. Автор понад 40 друкованих наукових досліджень та десятки рукописів («Козак Мамай», «Українські дерев»яні церкви», «Символіка в українському мистецтві», Український килим» та ін.)
Розгорнути
Народився Микола Новаченко
(1898, м.Буринь, Сумська область – 1966) - український ортопед-травматолог. Праці присвячено питанням лікування переломів кісток, протезування тощо. Широко відомі відновні операції на опорно-руховому апараті за Новаченком, кісткова пластика.
Розгорнути
Народився Юрій Шерех (Шевельов)
(1908, м. Харків - 2002) - славіст-мовознавець, історик української літератури. Професор Гарвардського, Колумбійського університетів. Автор фундаментальних наукових праць "Предісторія слов'янської мови: історична фонологія загально-слов'янської мови", "Історична фонологія української мови" та ін.
Розгорнути

Новини Дивитися всі