Передноворічний «подарунок» для українців. За прогнозами експертів, напередодні головного зимового свята на ринках та у магазинах ціни на деякі товари зростуть у середньому на 10-15 відсотків.
До того ж, імовірно, здорожчають навіть ялинки. Що ж до харчів, то в останні два тижні цього року, найпевніше, набере гривневу вагу сільськогосподарська продукція. Ціни на сало, м’ясо, м’ясні вироби, качки, індички на ринках можуть збільшитися на 15-20 відсотків.
«За великим рахунком, економічних передумов для цінового зростання немає, причина — ажіотажний попит», — сказала вчора на прес-конференції Марія Колесник, керівник аналітичного відділу консалтингової агенції «ААА».
Цього року українцям святковий стіл для двох у середньому обійдеться у 750—1000 гривень, підрахувала М. Колесник. І це за умови, що з алкоголю буде лише пляшка шампанського.
Проте, переконує експерт, нинішні передсвяткові ціни, порівняно з минулорічними, хоча й зросли, але дуже, мовляв, несуттєво. А тому прощання із 2012-м коштуватиме майже стільки само, скільки і його зустріч.
Хоч як дивно, але тим, хто прагне зекономити, Марія Колесник радить скуповуватись у супермаркетах. Мовляв, там, на відміну від базарів, ціни залежать не тільки від бажання продавця. І різко та економічно необґрунтовано підвищити вартість продукції там складніше.
Та попри це, буцімто, відсотків на 10 можуть здорожчати і там найпопулярніші товари новорічного столу. До останніх, зокрема, належать цитрусові фрукти, гриби та яйця.
Не через наближення свят, а з економічних причин поступово зростає вартість молочної продукції. Ця тенденція збережеться і на початку 2013-го. Наступного року на 2—5% може здорожчати шоколад.
А от гірлянди на ялинки краще купувати енергоощадні. Адже, за прогнозами Геннадія Рябцева, заступника директора науково-технічного центру «Психея», незабаром після новорічних свят буде підвищено тарифи на постачання тепла та електроенергії: «Планів підвищення тарифів ще немає. І з 1 січня цього не станеться. Але далі це цілком ймовірно. Перша хвиля підвищення — 15—20%, не більше».
Та це, щоправда, лише прогнози. Чи справдяться вони, побачимо уже скоро, як кажуть, у своїх чеках. З другого боку: з наближенням свят у супермаркетах почнуться акції із зниженням цін на окремі види товарів. І з цього приводу фахівці організацій із захисту прав споживачів попереджають: скуповуючись на святковий стіл, потрібно бути втричі уважнішим, аніж зазвичай.
Адже традиційно грудень вважається піковим місяцем продажів у супермаркетах. І як результат — гарною нагодою для магазинів продати усі свої запаси, у тому числі неякісні або прострочені.
Віктор ДЕЙНЕКА, Голос України