Такий висновок Інституту української мови НАН України надійшов до парламентського Комітету з питань науки і освіти, йдеться у повідомленні Комітету, опублікованому у понеділок.
Експерти Інституту дослідили підручники після офіційного звернення комітету і виявили численні мовні (орфографічні, пунктуаційні, граматичні, стилістичні, логічні, а також технічні) помилки, повідомляє Українська правда.
Тексти підручників, як йдеться у висновку, суперечать чинним правописним нормам сучасної української літературної мови. Найпоказовіші помилки експерти розписали на 10 сторінках.
У висновку експертів зазначається, що з огляду на велику кількість мовних помилок, підручники з математики згадані підручники з математики «не можна використовувати у навчальному процесі початкової школи».
Голова Комітету з питань освіти і науки Лілія Гриневич направила Міністру освіти і науки експертний висновок Інституту української мови з метою виправлення у ході навчального процесу вказаних в експертному висновку помилок.
ЕКСПЕРТНИЙ ВИСНОВОК
про мовне оформлення підручників
«Математика» для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів (автори — Ф.М. Рівкінд, Л.В. Оляницька. — К. : Видавничий дім "Освіта", 2012. — 144 с.)
та «Математика» для 2 класу загальноосвітніх навчальних закладів (автори — Ф.М. Рівкінд, Л.В. Оляницька. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2012. — 160 с.)
Ознайомившись із підручниками Ф.М. Рівкінд і Л.В. Оляницької "Математика" для 1 класу та «Математика» для 2 класу загальноосвітніх навчальних закладів, констатуємо, що в текстах цих видань виявлено численні мовні (орфографічні, пунктуаційні, граматичні, стилістичні, логічні, а також технічні) помилки. Тексти підручників суперечать чинним правописним нормам сучасної української літературної мови. Найпоказовіші з виявлених у підручниках помилок подаємо нижче.
1 клас:
1. Орфографічні:
а) не дотримано правил чергування у – в:
записи у зошиті (стор. 23, завд. 2), правильно: записи в зошиті;
…вільні квартири у чарівних будиночках (стор. 31, завд. 1), правильно: …вільні квартири в чарівних будиночках;
В який день тижня… (стор. 34, завд. 5), правильно: У який день тижня…;
…і у нього [ведмедика] залишилася ще одна повна бочка (стор. 68, завд. 4),правильно: …і в нього [ведмедика] залишилася ще одна повна бочка; б) інші орфографічні помилки:
Ерік Беел (стор. 3), правильно: Ерік Белл;
Постав запитання до малюнку (стор. 10, завд. 2), правильно: Постав запитання до малюнка;
У кінотеатр ішло 5 хлопчиків, а на зустріч їм… (стор. 73, завд. 6), правильно: У кінотеатр ішло 5 хлопчиків, а назустріч їм…;
мірка довжини (стор. 117, завд. 3), правильно: міра довжини.
2. Пунктуаційні:
Перший доданок7, а другий доданок 2 (стор. 47, завд. 5, немає тире на місці пропущеного присудка),правильно: Перший доданок –7, а другий доданок – 2;
Фокусник витягнув з правого рукава 5 стрічок, а з лівого рукава4 (стор. 56, завд. 6, немає тире на місці пропущеного присудка), правильно: Фокусник витягнув із правого рукава 5 стрічок, а з лівого рукава – 4;
За зиму він [ведмедик] з’їв 7 бочок медуі у нього залишилося… (стор. 68, завд. 4, пропущено кому між частинами складносурядного речення), правильно: За зиму він [ведмедик] з’їв 7 бочок меду, і в нього залишилося…;
На скільки менше зелених яблукніж червонихбуло у Полі?(стор. 74, завд. 3, порівняльний зворот ніж червонихне відокремлено комами), правильно: На скільки менше зелених яблук, ніж червоних, було у Полі?;
На скільки офіцер вищийніж солдатик?(стор. 92, завд. 3, перед порівняльним зворотомніж солдатик немає коми), правильно: На скільки офіцер вищий, ніж солдатик?;
Для розв’язання цієї задачі, треба скласти числовий вираз … (стор. 96, завд. 1, зайва кома), правильно: Для розв’язання цієї задачі треба скласти числовий вираз;
Учні поїхали на екскурсію на трьох автобусах. У перший сіло 34 учні, у другий22 учні, а у третій23 учні(стор. 137, завд. 4, немає тире на місці пропущеного присудка),правильно: Учні поїхали на екскурсію на трьох автобусах. У перший сіло 34 учні, у другий – 22 учні, а в третій – 23 учні;
Дідусь обкопав 12 дерев, батько24 дерева, син – 10 (стор. 138, завд. 5, немає тире на місці пропущеного присудка),правильно:Дідусь обкопав 12 дерев, батько– 24 дерева, син – 10.
3. Граматичні:
а) неправильно узгоджені в роді або в числі поєднувані слова:
Скільки всього звіряток?.. Що тримає кожен з них? (стор. 28, завд. 5, займенниккожен не узгоджений у роді з іменником звірятко), правильно: Скільки всьогозвіряток?.. Що тримає кожне з них?; б) інші граматичні помилки:
Два десятка і 0 одиниць(стор. 95, завд. 2, неправильно вжито закінчення -а в іменникадесяток у називному відмінку), правильно: Два десятки і 0 одиниць;
До якого яблука повзе кожна гусінь (стор. 35, завд. 4,неправильно вжито слово гусіньзамість гусениця), правильно: До якого яблука повзе кожна гусениця;
Скільки днів у тижні (стор. 34, завд. 5), правильно: Скільки днів має тиждень або Зі скількох днів складається тиждень;
При додаванні нуля до будь-якого числа отримуємо те саме число (стор. 42, завд. 1),правильно: Після додавання нуля до будь-якого числа отримаємо те саме числоабо: Додавши нуль до будь-якого числа, отримаємо те саме число;
При додаванні до нуля будь-якого числа… (стор. 42, завд. 1), правильно: Післядодавання до нуля будь-якого числа… або: Додавши до нуля будь-яке число, …;
При відніманні нуля від будь-якого числа… (стор. 42, завд. 1), правильно: Післявіднімання нуля від будь-якого числа… або: Віднявши нуль від будь-якого числа, …;
При відніманні рівних (однакових) чисел… (стор. 42, завд. 1), правильно: Після віднімання рівних (однакових) чисел… або: Віднявши рівні (однакові) числа, …;
…використовують при лічбі (стор. 43, завд. 2), правильно: …використовують під час лічби;
а число, яке отримали виконуючи дію додавання, називають сумою… (стор. 47,завд. 1, пропущено кому, неправильно вжито дієприслівник), правильно: …а число, яке отримали, виконавши дію додавання, називають сумою або …а число, яке отримали після додавання, називають сумою;
…а число, яке отримали, виконуючи дію віднімання, називають різницею (стор. 49,завд. 1, неправильно вжито дієприслівник), правильно: …а число, яке отримали,виконавши дію віднімання, називають різницею або …а число, яке отримали після віднімання, називають різницею.
4. Стилістичні:
а) ужито слова-кальки, що є буквальними перекладами з російської мови:
казкові чоловічки (стор. 25, завд. 3), правильно: казкові герої або персонажі;
Скільки всього приборів лежало на столі? (стор. 55, завд. 3), правильно: Скільки всього предметів лежало на столі?
Він [Лісовичок] пригостив одним тістечком Галявинку й одним тістечком Поляночку(стор. 57, завд. 4, Поляночка українською мовою це і є галявинка);
Знайди місце посадки кожного парашутиста (стор. 65, завд. 2), правильно: Знайди місце приземлення кожного парашутиста;
прослідкуй (стор. 69, завд. 1), правильно: простеж;
Скільки дисків було у Знайки? (стор.72, завд. 4), правильно: Скільки дисків було у Знайка? б) неправильно вжиті слова:
Підбери до них схеми (стор. 66, завд. 2), правильно: Добери до них схеми;
Поціль у мішечок (стор. 71, завд. 4), правильно: Влуч у мішечок.
5. Логічні:
а) двозначність у формулюванні завдань:
Купили 10 кг суниць і 5 кг аґрусу. З 5 кг ягід зварили варення. Скільки ягідзалишилося?(стор. 119, завд. 5, пропущено слово кілограмів), правильно: Купили10 кг суниць і 5 кг аґрусу. З 5 кг ягід зварили варення. Скільки кілограмів ягід залишилося?
6. Технічні помилки:
1дес. 2од.; 6дес. і 6од.; 3дес.(стор. 112, завд. 1, немає відступів між числами та буквами), правильно: 1 дес. 2 од.; 6 дес. і 6 од.; 3 дес.;
Де на на малюнку… (стор. 19, завд. 4, повторення тих самих слів), правильно: Де намалюнку…;
Ось пос— лухайте (стор. 141, додаток, неправильно перенесено слово), правильно: Ось по-слухайте.
2 клас
1. Орфографічні:
а) не дотримано правил чергування у – в:
В якій скарбничці грошей найбільше? (стор. 7, завд. 13), правильно: У якій скарбничці грошей найбільше?;
Запиши числа, вставляючи пропущені (стор. 13, завд. 60; стор. 15, завд. 68; стор. 17,завд. 79; стор. 19, завд. 88; стор. 21, завд. 103), правильно: Запиши числа,уставляючи пропущені;
Встанови закономірність… (стор. 21, завд. 103; стор. 2, завд. 139; стор. 33, завд. 167; стор. 45, завд. 245; стор. 47, завд. 257; стор. 49, завд. 268; стор. 67, завд. 385; стор. 73, завд. 426; стор. 79, завд. 460), правильно: Установи закономірність…;
Уранці 5 вантажівок виїхало у рейс… (стор. 32, завд. 161), правильно: Уранці 5 вантажівок виїхало в рейс…;
Долити у кожний бутиль… (стор. 41, завд. 222), правильно: Долити в кожний бутель…;
Візьми до уваги: всі числа… (стор. 53, завд. 295), правильно: Візьми до уваги: усі числа…;
Встав такі числа (стор. 69, завд. 394), правильно: Устав такі числа;
Скільки трикутників потрібно добудувати у кожній фігурі… (стор. 76, завд. 440),правильно: Скільки трикутників потрібно добудувати в кожній фігурі…;
вгорі (стор. 78, завд. 449), правильно: угорі;
…для підгодовування птахів взимку… (стор. 81, завд. 466), правильно: …для підгодовування птахів узимку…;
Тім розклав кульки у 7 коробок по 3 кульки у кожну (стор. 135, завд. 834),правильно: Тимко розклав кульки в 7 коробок по 3 кульки в кожну; б) інші орфографічні помилки:
Лунтік (стор. 32, завд. 162), правильно: Лунтик;
бутиль (стор. 41, завд. 222), правильно: бутель.
2. Пунктуаційні:
Дізнаєшсяхто виграв… (стор. 16, завд. 71, пропущено кому в складнопідрядному реченні), правильно: Дізнаєшся, хто виграв…;
розв’язання (стор. 42, завд. 223, після цього слова потрібно поставити двокрапку),правильно: розв’язання:…;
Полічи усноскільки дев’яток потрібно майстру (стор. 88, завд. 511, пропущено кому між частинами складного речення), правильно: Полічи усно, скільки дев’яток потрібно майстрові;
Малюк отримав на день народження 18 солдатиків. А морячків у 2 рази менше(стор. 104, завд. 599, немає тире на місці пропущеного присудка), правильно:Малюк отримав на день народження 18 солдатиків. А морячків–у 2 рази менше;
Накресли 2 відрізки так, щоб один був довшийніж другийна 2 см… (стор. 120,завд. 726, порівняльний зворот ніж другийне відокремлено комами), правильно:Накресли 2 відрізки так, щоб один був довший, ніж другий,на 2 см…;
У скільки разів більше качокніж лебедівплавало на озері (стор. 133, завд. 821, порівняльний зворот ніж лебедів не відокремлено комами), правильно: У скільки разів більше качок, ніж лебедів, плавало на озері;
У скільки разів більше помідорів, ніж огірківзібрала мама (стор. 144, завд. 911, перед порівняльним зворотом ніж огірківнемає коми), правильно: У скільки разів більше помідорів, ніж огірків, зібрала мама;
В автобус зайшло k дорослих, а дітейу 8 разів більше (стор. 146, завд. 923, немає тире на місці пропущеного присудка), правильно: В автобус зайшло k дорослих, а дітей– у 8 разів більше;
Визнач довжину шляху, що пролетів метелик? (стор. 157, завд. 32, замість знака питання потрібно поставити крапку), правильно: Визнач довжину шляху, що пролетів метелик.
Щоб підсмажити шматочок хліба з одного бокупотрібна 1 хв. (стор. 153, завд. 979, пропущено кому між частинами складнопідрядного речення), правильно: Щоб підсмажити шматочок хліба з одного боку, потрібна 1 хв.;
Данило прочитав книжку за три дні. Першого дня він прочитав 9 сторінок, а другогона 2 сторінки більше (стор. 154, завд. 7, немає тире на місці пропущеного присудка),правильно: Данило прочитав книжку за три дні. Першого дня він прочитав 9 сторінок, а другого–на 2 сторінки більше;
На скільки більше дітей, ніж дорослихоблив хлопчик? (стор. 156, завд. 25, після порівняльного звороту ніж дорослихнемає коми), правильно: На скільки більше дітей, ніж дорослих, облив хлопчик?
3. Граматичні:
а) порушено норми дієслівного керування:
Катя назбирала в парку каштани, Іванна – каштани і жолуді (стор. 51, завд. 283),правильно: Катя назбирала в парку каштанів, Іванна – каштанів і жолудів;
Мирон назбирав наклейки… (стор. 68, завд. 391), правильно: Мирон назбирав наклейок; б) неправильно визначено рід іменника:
Яку відстань подолав мурашка, якщо він приніс до свого будиночка три гілочки?(стор. 111, завд. 651, неправильно визначено рід іменник мурашка), правильно: Яку відстань подолала мурашка, якщо вона принесла до свого будиночка три гілочки?
в) неправильно вжито закінчення іменника, поєднаного із числівником:
2 лебедя (стор. 25, завд. 124, неправильно вжито закінчення -я в іменника лебідь), правильно: 2 лебеді;
г) неправильно вжиті прийменники:
при лічбі (стор. 10, завд. 37), правильно: під час лічби;
при розв’язуванні (стор. 12, завд. 49), правильно: під час розв’язування аборозв’язуючи задачу;
Дмитрик на свій день народження роздав 15 цукерок своїм друзям стор. 98,завд. 565), правильно: Дмитрик у свій день народження роздав 15 цукерок друзям.
4. Стилістичні:
а) уживання слів-кальок, що є буквальними перекладами з російської мови:
Задайте якомога більше запитань… (стор. 5, завд. 2), правильно: Поставте якомога більше запитань…;
Маша(стор. 13, завд. 58; стор. 62, завд. 347; стор. 63, завд. 348), правильно:Марійкачи Марічка;
…кілька кілограмів борошна використали на випічку (стор. 19, завд. 88), правильно:…кілька кілограмів борошна використали для випікання;
…накресли горизонтальну і вертикальну прямі таким чином, щоб… (стор. 29,завд. 148), правильно: …накресли горизонтальну і вертикальну прямі так, щоб…;
Виконай перевірку (стор. 40, завд. 212, 217; стор. 50, завд. 275; стор. 75, завд. 436),правильно: перевір; б) неправильно вжиті слова:
На одній вулиці 20 будинків, а на другій … (стор. 8, завд. 23), правильно: На одній вулиці 20 будинків, а на іншій…;
На одній полиці стояло 14 книг, а на другій … (стор. 8, завд. 26), правильно: На одній полиці стояло 14 книг, а на іншій …;
Довжина однієї ланки ламаної…, другої…, третьої… (стор. 38, завд. 206), правильно:Довжина першої ланки ламаної…, другої…, третьої…;
зошити в лінію, зошити в косу лінію (стор. 38, завд. 198), правильно: зошити в лінійку, зошити в косу лінійку;
…допомогти вирішити цю складну задачу (стор. 42, завд. 224) правильно: …допомогти розв’язати цю складну задачу;
У театральній студії займалось а учнів перших класів… (стор. 55, завд. 308),правильно: Театральну студію відвідувало а учнів перших класів…;
У шкільному театрі «Прем’єра» займалося 16 дівчаток (стор. 66, завд. 373),правильно: У шкільному театрі «Прем’єра» грало 16 дівчаток;
Хто з них найкраще справився із завданням? (стор. 68, завд. 387), правильно: Хто з них найкраще впорався із завданням?
…один і той самий приклад… (стор. 73, завд. 426), правильно: той самийприклад…;
назва гри «Кращий обчислювач» (стор. 75, завд. 434), правильно: найкращий абонайшвидший, або вправний обчислювач;
Магазин закрився на перерву о 14.00. О 15.00 відкрився для роботи (стор. 128,завд. 791), правильно: Магазин зачинили на перерву о 14.00. О 15.00 відчинилидля роботи;
Які числові дані не використовувались … (стор. 129, завд. 797), правильно: Які числові дані не використовувалися…;
Потяг іде до місця призначення 48 год. Він вийшов о 5 год вечора (стор. 156,завд. 20), правильно: Потяг їде до місця призначення 48 год. Він виїхав о 17 год;
в) повторення слів:
Дмитрик на свій день народження роздав 15 цукерок своїм друзям (стор. 98,завд. 565), правильно: Дмитрик на свій день народження роздав 15 цукерок друзям.
5. Логічні:
а) двозначність у формулюванні завдань:
Скільки огірківпродали на базарі? (стор. 12, завд. 49, пропущено слово кілограмів),правильно: Скільки кілограмів огірків продали на базарі?
Скільки стрічки залишилося у модельєра? (стор. 50, завд. 273, пропущено словодециметрів), правильно: Скільки дециметрів стрічки залишилося в модельєра?
див. ще: стор. 9, завд. 30; стор. 13, завд. 58–59; стор. 17, завд. 76; стор. 21, завд. 99; стор. 23, завд. 114; б) порушено логічний виклад інформації у формулюванні завдань:
стор. 8, завд. 24;
в) некоректно сформульовано завдання чи запитання:
накресли довжину… (стор. 11, завд. 47), правильно: накресли відрізок завдовжки…;
На водяних ліліях сиділи 26 метеликів і кілька бабок. Коли 7 бабок полетіло, то їхзалишлося 5… (стор. 67, завд. 383, кілька – це не 12, див.: Словник української мови. – 1973. – Т. IV. – С. 160);
Потяг іде до місця призначення 48 год. Він вийшов о 5 год вечора (стор. 156,завд. 20), правильно: Потяг їде до місця призначення 48 год. Він виїхав о 17 год;
г) нагромадження зайвої інформації у формулюваннях завдань:
яке число не потрібно використовувати при розв’язуванні задачі? (стор. 12,завд. 49), правильно: яке число зайве під час розв’язування задачі?
ґ) недостатньо інформації для сприймання змісту:
…це – діаметр. Його позначають d. …Це – радіус. Його позначають r(стор. 464,завд. 462), правильно: …це – діаметр. Його позначають літерою d. …Це – радіус. Його позначають літерою r.
6. Технічні помилки:
Довжина ламаною дорівнює (стор. 28, завд. 140), правильно: Довжина ламаної дорівнює;
Скільки місяців чекав снігу Віті (стор. 128, завд. 787), правильно: Скільки місяців чекав снігу Вітя.
Одночасно голова парламентського Комітету запропонувала відомству оприлюднити на сайті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України експертний висновок до уваги вчителів та батьків – з метою корегування навчального процесу.
Як відомо, понад місяць триває дискусія довкола помилок у підручниках для школярів. Директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України Олександр Удод у відповідь на критику підручників зауважив, що помилок немає.
А ті зауваження, які лунають, стосуються друкарських помилок. А критика, яка шириться пресою на адресу нових підручників, «є свідченням нецивілізованої конкурентної боротьби».
Раніше тернопільські видавці заявляли, що у згаданих підручниках з математики понад сотні помилок.
Міністр освіти і науки Дмитро Табачник сказав, що мимодруки у підручниках були через те, що авторка «Математики» хворіла.
«Той підручник, де були висмикнуті — до речі „Математика“ не першого класу, а другого – там не було такої кількості підручників, було кілька мимодруків („опечаток“). Не можна експлуатувати цю тему, тому що це єдиний рукопис з усіх 153 підручників, автор якого – чудовий вчитель математики Фаїна Михайлівна Рівкінд не змогла вичитати цей рукопис, бо знаходилася влітку, коли була друга верстка, в останній стадії онкозахворювання», — сказав Табачник.
«І досить вже журналістам мучити пам'ять цієї світлої жінки. Немає її поруч, а видавництво всі „опечатки“ вже розіслало в кожну школу. Пожалійте світлу пам'ять вчителя», — додав він він.
Як раніше повідомляла «Українська правда. Життя», підручники з математики для першого класу написані незрозумілою для першокласника мовою.
Крім того, «Буквар» та «Українська мова» і «Літературні читання» для другого класу переповнені текстами на сільську тематику і містять чимало слів, які нині не використовуються у розмові.