chrome firefox opera safari iexplorer

Козу водити від хати до хати, а цапів-кацапів подалі тримати..

03 січня 2015 о 10:28

Попри козячу брикливість, для українців ця тваринка завжди була символом добробуту та сподівань на краще. Недарма саме в Рік Кози, у 1991-му, ми відновили державність України.

Що чекає нас у 2015 році? Аби спрогнозувати майбутнє, варто зазирнути в минуле. Предки залишили нам сотні прислів’їв та казок про “рогату”. Проаналізувавши їх, “Високий замок” дізнався, для чого українці “водять козу” від хати до хати, чому козел — поганий, а коза — добра, та від якої породи цапа пішли кацапи.

«Де коза рогом – там жито стогом»

Споконвіків коза в українців – символ добробуту та достатку. Це доводить давній звичай «водити козу», що зберігся до нашого часу і є невід’ємною частиною Різдвяних свят.

«Коза – одна з перших тварин, яку приручила людина, тому їй виділено почесне місце у народних традиціях і віруваннях, — пояснює фольклорист, провідний спеціаліст Інституту франкознавства ЛНУ ім. І. Франка Богдан Кріль. — «Рогата» в уявленні наших пращурів є годувальницею общини: де коза – там добробут. Недарма у звичаї «водити козу» є слова: «Де коза ходить, там жито родить, де не буває, там вилягає. Де коза туп-туп, там жита сім куп, де коза рогом, там жито стогом».

14 січня, на Старий Новий рік, група хлопців перевдягається у костюми Цигана, Вовка, Знахаря і на кожному подвір’ї у селі розігрує коротку сценку: Козу забивають, потім господар дає викуп, і Знахар тварину зцілює. Це відгомін дохристиянського обряду вмирання та відновлення природи — свого роду ритуал жертвоприношення. «Козу водять» досі по всій території України та у Південній Білорусі. Вважається, що господаря, до якого прийшла Коза, чекають достаток і багатство».

Проте знаходимо й іншу характеристику цього персонажа в українських народних казках – хитра «шкодниця» Коза Дереза. Те, що коза може бути брикливою та пустотливою, доводять українські народні приказки: «Якби коза не скакала, то би ніжку не зламала» (сама собі винна), «Прийшла коза до воза» (хтось схаменувся), «І вовк ситий, і кози цілі» (виграшна справа), «Коза на горі вища від корови в полі» (хто дорвався до влади, то який би не був, а ставить себе вище за інших).

«Як із козла молока»

Чому коза – добра і дотепна, а козел – поганий та недолугий? Коріння цих уявлень у наших предків сягають початків християнства. «Церква вважала козла, або цапа, – нечистою твариною. До наших часів дійшло міфологічне оповідання про створення людини: «Як творив Бог людину за своїм образом і подобою, то Диявол дуже заздрив. Захотів Нечистий й собі когось створити, то зробив цапа: скільки не дмухав на козла, а той все не оживав. Тоді Бог дмухнув на цапа, той ожив і побіг». Було вірування, що чорти їздять верхи на цапах. Тому у конюшні українці тримали козлика, щоб нечиста сила не чіпала коней. Цей мотив можна знайти у «Лісовій пісні» Лесі Українки».

Оскільки наш народ козу шанував, то остаточно не очорняв образу її «кавалера». Натомість козел став символом недолугості та об’єктом насмішок: «Нема з тебе толку, як із козла молока», «Поставили козла город стерегти», «Не буде з цапа вовни», «Послухав цапа – і сам у барани попав». На козла завжди можна перекласти провину, зробивши з нього «цапа відбувайла». «Цей вислів пішов від дуже давнього явища — «офірного цапа». Якщо люди нагрішили, то можна принести цапа в жертву Богові, і усі провини будуть прощені», — сміється Богдан Кріль.

Найбільш негативне забарвлення козел отримав в середині XX століття. Погана звичка називати чоловіків «козлами» пішла із... тюремного жаргону. «Згідно з тюремними традиціями, козлами називали в’язнів, що співпрацювали з адміністрацією. Коли «зеківський фольклор» пішов у люди, козлами почали називати людей зрадливих і ненадійних».

«Бог придумав цапа, а чорт – кацапа»

Завдяки цапу маємо глузливе означення сусіднього народу. «Кацапами росіян почали називати через звичку носити довгі бороди, — каже фольклорист. — Для українців бороди були предметом глузувань. Наші чоловіки носили лише вуса. У коломийці співається: «Ой що то за парубок, що так заходився, А борода як у цапа, — сім літ не голився». Слово «кацап» з’являється в українській літературі у ХІХ столітті. Москалями росіян тоді не називали — це було означення солдатів, часто українців, що несли службу у царському війську».

Найбільше слово «кацап» полюбляли письменники, які спробували Російську імперію на власний зуб. «Бросьте в самом деле кацапию, да поезжайте в гетьманщину. Я сам думаю то же сделать и на следующий год махнуть отсюда. Дурни мы, право, как рассудишь хорошенько. Для чего и кому мы жертвуем всем», — радить Микола Гоголь у листі Михайлові Максимовичу. А у повісті «Иван Фёдорович Шпонька и его тётушка» пише: «Проклятые кацапы едят щи даже с тараканами».

Тарас Шевченко ділився муками сумління з другом Яковом Кухаренком: «Переписав оце свою «Слепую» та й плачу над нею, який мене чорт спіткав і за який гріх, що я оце сповідаюся кацапам черствим кацапським словом. Лихо, брате отамане, єй-богу, лихо». А класик української кубанської літератури, генерал-майор російської армії Кухаренко йому відповідав: «Ех, Тарасе, зведе тебе ця проклятуща кацапня!».

Розділи: Традиції

28 березня

Інші дати
Дмитро Гнатюк
1925 –  видатний оперний співак. Перший виконавець легендарних пісень «Два кольори» і «Києве мій». Соліст, а з 1988 р. – головний режисер Національного театру опери та балету ім. Т.Шевченка. Герой України.
Розгорнути
Олекса Гірник
1912 – український дисидент, політв’язень. У 60-ту річницю проголошення самостійності України Центральною Радою, 22 січня 1978 р., вчинив самоспалення біля могили Т.Шевченка на Чернечій горі на знак протесту проти русифікації. Герой України (2007, посмертно).
Розгорнути
Народився Юліан Бачинський
(1870, с.Новосілка Тернопільська область – 1940) - український громадський і політичний діяч, публіцист, автор праці «Україна Irredenta», в якій обґрунтував необхідність створення української незалежної держави.
"Вільна, велика, політично самостійна Україна, одна, нероздільна від Сяну по Кавказ!". (Юліан Бачинський)
Розгорнути

Новини Дивитися всі