chrome firefox opera safari iexplorer

28 вересня 1918 року народився великий український педагог Василь Сухомлинський

28 вересня 2019 о 11:19
osvitadubno.blogspot.com

 

  «Що було найголовнішим у моєму житті?   Не роздумуючи, відповідаю: Любов до дітей».
В.Сухомлинський

 

Василя Сухомлинського, педагога-гуманіста, творця системи виховання, котра докорінно відрізнялася від уніфікуючої радянської,  згадують у числі світочів педагогіки.

Василь Олександрович від 1948 р. до кінця своїх земних днів працював директором середньої школи в с. Павлиш Онуфріївського району на Кіровоградщині. Саме тут він розробив і застосував на практиці унікальну систему виховання дітей як внутрішньо вільних, відповідальних, всебічно розвинених.

В центрі педагогічної системи академіка Сухомлинського – дитина як унікальна, неповторна особистість, чиї здібності, творчі сили слід розвивати на основі естетичних критеріїв, етичних цінностей і з допомогою творчої праці.

Ціннісні орієнтири В.Сухомлинського сягають своїм корінням глибин української духовності, культури, «філософії серця» Г.Сковороди і М.Костомарова. Вони живляться любов’ю до рідного краю, рідного слова і найперше – до дитини. Саме українські цінності педагог вважав за основу формування особистості.

 1955 р.  В. О. Сухомлинський захистив кандидатську дисертацію на тему: «Директор школи – керівник навчально-виховної роботи». Його педагогічна діяльність була відзначена високими званнями. 

Творчий та науковий доробок Василя Сухомлинського — 48 книг та монографіій, 600   статей, понад 1500 оповідань і казок для дітей. Загальний наклад його творів – близько 15 млн примірників. Вони вийшли 59-ма мовами світу.   Найвідоміші книги видатного педагога: «Серце віддаю дітям» — видана 32-ма мовами. Знані його книги «Народження громадянина»; «Як виховати справжню людину», «Сто порад вчителеві», «Книга про любов».

Товариства послідовників Сухомлинського діють в Україні, Німеччині, Китаї та багатьох інших країнах.

Висловлювання В.О.Сухомлинського живі, дієві й актуальні так само нині, як і за життя великого педагога. Пропонуємо деякі з них вашій увазі.

1.«Школа- не комора знань, а світоч розуму. Усі діти не можуть мати однакові здібності. І найважливіше завдання школи — виховання здібностей». 

  1. «Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності — це перша заповідьвиховання.»

3.Залізо іржавіє, не знаходячи собі застосування, стояча вода цвіте, а на холоді вкривається кригою, розум же людини, не знаходячи собі застосування, хиріє.

 

4.Хоча б над тобою було сто вчителів – вони будуть безсилі, якщо ти не зможеш сам змусити себе до праці і сам вимагати її від себе.

 

5.Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності — це перша заповідь виховання.

6.Поважайте дитяче бажання бути хорошим, бережіть його як найтонший рух людської душі, не зловживайте своєю владою, не перетворюйте мудрості батьківської влади в деспотичне самодурство.

 

7.У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні — єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися.

 

8.Праця – це одне з найчистіших і найшляхетніших джерел емоційного стану, радості діяння, творення. Думка, що народжена, збуджена, витончена в праці, стає радісною, оптимістичною.

 

9.Дитина — дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька.

 

10.Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.

 

Пам’ятаймо мудрі настанови Вчителя. Вони допомагають крокувати шляхом світла і добра нам самим і вести ним наших дітей.

 

«Рідна країна»