chrome firefox opera safari iexplorer

«Сором силу в душі своїй мати і на працю її не віддати»

09 грудня 2017 о 06:06

Роздуми 9 грудня: про Грінченка, його музей на Луганщині та подвижників-луганців — з нагоди уродин Просвітителя  

В день народження великого лексикографа та етнографа, педагога і літературознавця, поета і прозаїка, автора першого словника української мови («Словарь української мови» у 4-х томах) варто і треба згадати отой невеличкий музей, безмежно дорогий луганським українцям.  А також його ініціаторів, засновників і натхненників.

Довоєнна (2014р.) інформація про музей  свідчить, що він налічує п’ять експозицій: перша — «Історія заселення території та відкриття школи»; друга і третя присвячені життєвому й творчому шляху Бориса Грінченка та, зокрема, періоду його вчителювання в Олексіївці; четверта – етнографії та фольклору краю; п’ята розповідає про історію створення та діяльність музею.

У музеї, що планувався як постійно діючий навчально-виховний центр, відбувалися екскурсії, заходи до дня народження Грінченка, літературні читання. Сюди звідусіль приїздили школярі, студенти, всі охочі.

Провадилася й дослідницька робота: у творчій лаборатії музею були зібрані зразки літературної, етнографічно та лексикографічної спадщини Б.Грінченка; копії фотознімків, листів, документів; фольклор та етнографія селища Олексіївки. А ще -  відвідувачі мали змогу ознайомитися з прижиттєвим виданням Грінченкового «Словаря української мови».

При музеї працював учнівський художньо-краєзнавчий  гурток, у якому юні краєзнавці записували і вивчали народну творчість краю. Свої записи передавали до музею.

А це адреса музею: Луганська область, Перевальський район, с.Олексіївка, вул.Грінченка, 8.

Ось уже три роки як цим краєм гримить війна.Чи збереглося щось від народного меморіально-літературного музею Бориса Грінченка в селі Олексіївці Перевальського району Луганської області, на  «тимчасово непідконтрольній території»?..

Невелика річка Біла тихо плине до Лугані. З мосту через річку на трасі Луганськ-Алчевськ  розпросторюється неповторна панорама: праворуч  – широка долина й далі – розлогий український степ; ліворуч – високі кручі; просто перед очима – прегарне село Олексіївка. Восени 1990-го з цього мосту милувалися дивовижним краєвидом відомий учитель, незабаром – голова обласної «Просвіти» Богдан Пастух, головлікар обласного онкодиспансеру, подвижник  на просвітницькій ниві та майбутній заступник представника Президента з гуманітарних питань Юрій Єненко і я, на той час – голова Луганського крайового Руху.  Ми їдемо відвідати кімнату-музей Грінченка, що своїм створенням завдячує моїм поважним супутникам та голові Луганської обласної письменницької організації Микиті Чернявському…

1887р. Христина Алчевська, за рекомендацією М.Лободовського – письменника, етнографа, члена «Драгоманівської громади» — запросила Бориса Грінченка вчителювати до Олексіївської школи, побудованої 1879р. коштом родини Алчевських – українських громадських діячів, педагогів і меценатів.

Школа Христини Алчевської в Олексіївці  стала частиною недовгого Грінченкового життя (помер у віці Шевченка – 47-річним), степовий край – частиною його світу, вчительська праця – покликанням. Подвижництво Бориса Грінченка припало на час, коли лютували горезвісні Емський указ та  Валуєвський циркуляр, якими заборонялося все українське: сучасники зазначали, що слова «козак», «воля», ба навіть «Україна», —  вилучалися з російських текстів, а українською зась було писати, перекладати, та, зрештою, й говорити деінде, крім власної хати. Й саме тоді, як згадувала дружина Грінченка, вчителька-просвітянка і письменниця Марія Загірня (Гладиліна), учні їхньої школи «…знали, що вони українці, знали історію і географію України, знали про всіх видатних письменників і про їх твори, знали про тяжке, безправне становище України».

За відсутності підручників і дитячих книжок українською Борис Дмитрович та його дружина самотужки виготовляли їх «від руки» — писали великими друкованими літерами. Найперше – «Українську граматку» та «Рідне слово».

Блискучий оповідач і непересічний поет, Борис Грінченко волів донести дітям і геніальну пам’ятку давньоукраїнського епосу – «Слово про полк Ігорів». Ось як про це пише літературознавець, мій земляк-луганець Олексій Неживий: «…в 1885 році молодий письменник-педагог здійснює своєрідний переспів «Слова о полку Ігоревім». Сам визначив його жанр — оповідання. Тому й назвав просто — «Князь Ігор». Цей … твір тісно пов’язаний  з первісним текстом, хоча його виклад певною мірою подавався спрощено. Адже цей спопуляризований давньоруський твір адресувався насамперед дітям. В ті жорстокі часи національного гноблення Борис Дмитрович смів мріяти про справді народну школу, про вивчення у ній однієї з перших писемних пам'яток вітчизняної культури.…»

Пізніше, 1894р., Борис Грінченко на кошти мецената-патріота Івана Череватенка створює в Чернігові єдине на увесь обшир імперії українське видавництво. Близько півсотні  книжок загальним накладом понад 200 тисяч примірників побачило світ у видавництві Грінченка: з історії України, географії, природознавства; поради, як вести господарство, як впоратися з хворощами. Всі – українською мовою…

Патріоткою рідної землі виховало подружжя Грінченків і свою єдину доньку Анастасію. За революційно-просвітницьку діяльність юна студентка потрапила до в’язниці, там захворіла на сухоти, померла 23-літньою. Невдовзі помер і її маленький синок Воля. Горе підкосило Бориса Дмитровича, з новою силою спалахнув пригаслий було туберкульоз, лікування не допомагало.

6 травня 1910р. в італійському містечку Оспедалетті, куди поїхав був на лікування, великий український просвітитель покинув цей світ.

У середині 20-х років, під час «українізації», слава Бориса Грінченка, і раніше дуже популярного в народі, незмірно зросла. Вийшло друком найповніше – 10-томне — видання творів Б.Грінченка.  У багатьох українських установах  та  оселях портрети Шевченка і Грінченка розташовувалися поруч. Імена Бориса Грінченка і Тараса Шевченка стояли поруч  і в шерегу  світочів української національної свідомості.

Під час більшовицьких репресій проти української інтелігенції , зокрема, в ході «судового процесу» над «Спілкою визволення України», Бориса Грінченка затаврували як «ідеолога українського націоналізму»:  Грінченко, на той час давно спочилий, став «врагом народа». Псевдонауковці-прислужники більшовицького режиму громили у виступах та публікаціях усе, що зробив просвітитель, паплюжили його самого. «Словарь української мови» було заборонено і вилучено з бібліотек і навчальних закладів.

У середині 60-х років минулого століття учні та вчителі Олексіївської школи на чолі з її директором В.Поздняковим, окрилені «відлигою», створили музейну кімнату Б.Грінченка. На відкриття музею приїхав київський письменник Анатолій Погрібний, автор щойно тоді виданої книги «Борис Грінченко. Нарис життя і творчості». Лунали натхненні промови, сповнені віри у майбутні добрі зміни.

Та кімната-музей проіснувала недовго: місцеві партійні вождики наказали закрити її «з ідеологічних міркувань».

У 1986-87р.р. Юрій Єненко і Микита Чернявський зібрали підписи луганських митців на підтримку створення музею Бориса Грінченка в Олексіївці.  Знайшлися свідомі українці у Михайлівській селищній раді, з ініціативи яких рада ухвалила рішення: до 125-річчя Б.Д.Грінченка обладнати в Олексіївській школі кімнату–музей видатного діяча української культури. 28 листопада 1988р. були урочисто відкриті музейна кімната і пам’ятник Б.Грінченку – перший і єдиний в Україні (автор – луганський скульптор Іван Чумак). У 1992р. з ініціативи  Юрія Єненка, на той час заступника голови Луганської облдержадмінстрації,  музей отримав звання народного.

2000р. об’єднали Михайлівську та Олексіївську школи, старе приміщення школи в Олексіївці, те саме — побудоване 1879р. за гроші родини Алчевських — вивільнилося й було передане музеєві Грінченка. У 2003р., після реконструкції та створення нової експозиції, музей Бориса Грінченка, тоді перший і єдиний в Україні, гостинно відчинив свої двері…

Працюючи на цією публікацією, я міркувала, що не можна говорити  про музей Грінченка, залишаючи поза увагою подвижників, завдяки чиїм патріотизмові й наполегливості він створився. Юрій Єненко, Микита  Чернявський, Богдан Пастух по-справжньому варті нашої вдячної пам’яті.

Отже, почну свою розповідь про людей, що на Луганщині творили і плекали Україну, з постаті Юрія Олексійовича Єненка, якого випало щастя мені знати особисто, з ким доводилося багато спілкуватися і хто залишився для мене прикладом служіння рідній країні.

Єненко видавався мені завжди  подібним до Грінченка: і зовні (високий, ставний, волосся зачесане з лоба, коротка акуратна борідка, спокійний погляд мудрих очей), і глибокою інтелігентністю, а водночас – послідовністю й твердістю переконань, світоглядною чистотою. І ставленням до праці: слова про Грінченка – ніби про них обох: «Він більше працював, аніж жив»…

Від середини березня 1992р. до кінця вересня 1994-го Юрій Єненко працював на посаді заступника голови Луганської облдержадміністрації з питань соціальної та гуманітарної політики (спочатку посада називалася «заступник представника Президента України в Луганській області).   Рекомендував його на цю посаду лідер Руху Вячеслав Чорновіл (до речі, дипломна робота самого Чорновола на філфаку Київського університету ім.Т.Шевченка  називалася «Публіцистика Бориса Грінченка», на той час  — 1960р. — ще не зовсім «дозволеного»). Чорновіл спитав, кого зі своїх земляків я, тоді голова Луганського крайового Руху, могла би  порадити, і я назвала Ю.О.Єненка — головного лікаря обласного онкодиспансеру, письменника, просвітянина. У моїй присутності відбулася телефонна розмова Чорновола  з Єненком. Наслідком її, власне, і стало призначення.

Сказати, що Юрію Олексійовичу працювалося важко – не сказати нічого. Вчорашні партократи, орієнтовані на Москву,  чинили просто-таки неймовірний опір Єненковій, за їхніми словами, «прокиївській» політиці. Зрештою, настав час, коли Єненко повернувся на посаду головлікаря онкодиспансеру. Та за два з половиною роки встиг зробити стільки, що на це багатьом і життя не вистачило би. Надто якщо врахувати «специфіку» краю.

Ось лише частина тієї роботи: організував видання літературного альманаху «Бахмутський шлях» (був його редактором) та української газети «Кам’яний Брід»; заснував постійний цикл радіопередач «Літературна карта Донбасу» (сам і вів їх); ініціював створення українських книгарень, серед них – спільно з Луганським Рухом — «Книгарні Грінченка» (у лівому крилі готелю «Жовтень», з 1991р. – «Україна», як називається нині, за сепаратистів — не знаю, та чи й є книгарня взагалі? — О.Б.) Книгарню прикрашав великий портрет  Бориса Грінченка, подарований рухівцями.

Ю.Єненко підтримав і «захищав грудьми» створення українсько-канадського культурного центру «Відродження» —  своєрідного «народного дому» з власною бібліотекою, до якої чимало унікальних видань передали українці Канади.  Заснував  літературно-історичний архів  при відділі краєзнавства Луганської обласної наукової бібліотеки. Підписав рішення про встановлення пам’ятника жертвам Голодомору в селищі Новоайдар і заклав на цьому місці камінь.

Ініціював створення в Луганську музею В.Даля-«Козака Луганського».

Відродив українське козацтво на Луганщині (очолював його прекрасний художник  Олександр Дудник) та відкрив пам'ятний знак українським козакам, що заснували Луганськ, створивши поселення Вергунку і  Кам’яний Брід.  Ще раніше — разом зі скульптором Іллею Овчаренком- встановив на території онкодиспансеру  алею пам’ятників письменникам-лікарям, які були українцями за походженням або чиї життя і творчість пов’язані з Україною: С.Руданському, В.Далю, А.Чехову (справжнє прізвище – Чех). Планував встановити тут і пам’ятник Юрію Липі, та, на жаль, не встиг. Згодом у цій алеї з’явився і пам’ятник Юрію Єненкові…

Буквально до останнього свого подиху домагався встановлення у центрі Луганська пам’ятника Тарасові Шевченку. Він постав у 1998р., уже по смерті Юрія Олексійовича, гордо височить і нині, навіть терористи не посміли його знищити.

Створення музею Бориса Грінченка — справа, яку Юрій Єненко, палкий прихильник і послідовник Грінченка, автор численних публікацій про нього, вважав для себе однією з найголовніших.

Суспільству, кожній людині завжди потрібні приклади служіння рідній країні. Служіння безкорисливого, негаласливого, а водночас  послідовного і непохитного. Юрій Єненко брав для себе приклад  у житті Бориса Грінченка. До числа людей, із чийого життя вчимося бути українцями, належить і він сам, корінний луганець, український інтелігент, подвижник.

Настане час, коли прийдемо вклонитися їм – там, на луганській, нашій землі.

Сподіваюся, цей час настане…

Олена Бондаренко

17 грудня

Інші дати
День пам’яті Великомучениці Варвари
Свята Варвара - християнська свята, великомучениця. 306 року в юному віці у м. Іліополі (Мала Азія) постраждала за сповідання віри Христової — за присудом місцевої влади її стратив власний батько, жорстокий язичник Діоскор. Відразу після її мученицької кончини діва Варвара стала вшановуватися християнами, як свята великомучениця. Святість діви Варвари засвідчувалася також багатьма чудесами, які відбувалися біля її гробниці. З 1960 р. мощі святої великомучениці Варвари перебувають у Свято-Володимирському патріаршому кафедральному соборі Києва.
Розгорнути
День працівника державної виконавчої служби
Свято встановлено в Україні «…ураховуючи значення органів державної виконавчої служби у забезпеченні виконання рішень судів, третейських судів та інших органів, а також посадових осіб, на підтримку ініціативи Міністерства юстиції України і громадськості…» згідно Указу Президента України «Про День працівника державної виконавчої служби» від 22 липня 2009 р. № 569/2009.
Розгорнути
Народився Данило Щербаківський
(1877, с.Шпичинці, Житомирська область – 1927) – етнограф, дослідник українського народного мистецтва, археолог і музичний діяч. Автор понад 40 друкованих наукових досліджень та десятки рукописів («Козак Мамай», «Українські дерев»яні церкви», «Символіка в українському мистецтві», Український килим» та ін.)
Розгорнути
Народився Микола Новаченко
(1898, м.Буринь, Сумська область – 1966) - український ортопед-травматолог. Праці присвячено питанням лікування переломів кісток, протезування тощо. Широко відомі відновні операції на опорно-руховому апараті за Новаченком, кісткова пластика.
Розгорнути
Народився Юрій Шерех (Шевельов)
(1908, м. Харків - 2002) - славіст-мовознавець, історик української літератури. Професор Гарвардського, Колумбійського університетів. Автор фундаментальних наукових праць "Предісторія слов'янської мови: історична фонологія загально-слов'янської мови", "Історична фонологія української мови" та ін.
Розгорнути

Новини Дивитися всі