У середу, 2 липня, о 18:00 у Малій галереї Мистецького Арсеналу відбудеться відкриття виставки «RECT_STRUCT: emotions/algoritm» художників Ujif_notfound та Дмитра Корнієнка.
Термін «делеговане мистецтво» власного винаходу я використовую для позначення творів мистецтва, яким художники «делегують» свої творчі потенції. При створенні інтерактивної роботи, художник на додачу «делегує» художні повноваження реципієнту — відвідувачу галереї, музею.
Девайси, що самі малюють картини або софти, що самі створюють аудіо-візуальні твори мистецтва — популярні сьогодні артефакти мистецтва. Одним із перших прикладів делегованого мистецтва у ХХ столітті є кінетична скульптура Жана Тенглі «Meta-matic» (1959), яка сама за допомогою вбудованого в неї мотора створювала абстрактні полотна у стилі Джексона Поллока. Подібні «картини» малюють роботизовані творчі мурахи сучасного португальського кіберскульптора Леонела Моура.
Проекти медіа артиста Ujif_notfound «RECT_STRUCT» (2013) та «МАСКИ» (2014) відносяться до другого типу «делегованого мистецтва», в яких художник вповноважує софт своєї роботи та глядача на створення мистецького об’єкту. Обидві інсталяції художника об’єднує використання одного алгоритму, що генерує звук та візуальне зображення інсталяцій у реальному часі. Присутність глядача є важливою складовою репрезентації твору, оскільки саме його присутність та рух впливають на життєдіяльність арт-об’єкту. Реакцію поведінкового механізму RECT_STRUCT, який використовують інсталяції, можна порівняти із (віртуальним) живим організмом, характеристиками якого є очікування, сканування та інтерпретація. За відсутності «комунікації» з іншим об’єктом інсталяція перебуває у спокійному стані, при фіксуванні руху вона «обдумує» свою відповідну реакцію та оформлює її у кожному випадку в нову унікальну аудіо-візуальну відповідь.
Інсталяція «МАСКИ», яку Ujif_notfound створив разом з художником Дмитром Корнієнко, використовує гіпсові маски, зняті з облич друзів художників. Концептуальним моментом для авторів інсталяції стає момент сенсорної депривації, коли людина залишається на 5–7 хвилин ізольованою — не може бачити і говорити, а також момент усвідомлення себе як Іншого при «зустрічі» з 3 D моделлю власного обличчя. Будь-яка асиметричність рис обличчя, зморшки та навіть довжина вій стають об’єктивізованими та породжують водночас нарцисичне та моторошне відчуття. В інсталяції маски слугують матеріальною основою для віртуальних відеопроекцій, створених RECT_STRUCT.
Генеративне мистецтво (або «делеговане мистецтво») — є реакцією художника на освоєння цифрового простору як буття сучасної людини та нової форми комунікації. Оскільки нові медіа стають сьогодні здебільшого формою дезінформації та породження непорозуміння, використання їх у сфері художнього дає можливість чистого, незаангажованого діалогу у сфері прекрасного між людиною і машиною, мистецтвом і технологіями. У момент контакту глядача з інтерактивним мистецтвом відбувається новий крок у дослідженні людиною технологічного, а технологіями — людського.